مجازات حمل سلاح گرم چیست

۲۵ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
مجازات حمل سلاح گرم چیست
۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

حمل غیر قانونی و بدون مجوز، انواع اسلحه در کشور ایران جرم انگاری شده است. این مسئله از جهت اهمیت حفظ نظم و امنیت در جامعه برای سایر شهروندان مد نظر قرار گرفته است. زیرا که حمل اسلحه توسط شخصی که فاقد صلاحیت لازم برای داشتن آن است یک تهدید برای مردم و جامعه محسوب می شود. اما خب در برخی از کشور ها در مورد داشتن اسلحه برای شهروندان، محدودیتی وضع نشده است و هر شخصی در هر رده ی سنی ای می تواند اسلحه حمل کند و نیازی به مجوز ندارد، در نتیجه نرخ جرم های ارتکابی به وسیله ی اسلحه نیز در آن جا بیشتر است. سلاح ها بطور کلی به دو دسته سلاح گرم و سلاح سرد تقسیم می شوند. بارزترین مصداق، برای سلاح سرد، چاقو و برای سلاح گرم نیز تفنگ است. حال در ادامه ی این مطلب می خواهیم به تعریف سلاح گرم و مجازات حمل سلاح گرم بپردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 8  وکیل آنلاین

تعریف سلاح سرد و گرم

سلاح ها بطور کلی به دو دسته ی صلاح گرم و سلاح سرد تقسیم می شوند. سلاح سرد در ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح غیر مجاز به اینصورت تعریف شده است:
« سلاح سرد، وسایل، آلات و ادواتی که بر خلاف اسلحه های گرم در اثر استفاده، صدا، شعله و حرارت ایجاد ننموده و اصابت آنها به بدن منجر به ایجاد پارگی، خونریزی، از کار افتادن موقت یا دائم اعضا و نهایتاً آسیب جسمی و روحی یا فوت می شود.سلاح سرد جنگی نیز سلاحی که از آن در نیروهای مسلح برای نبرد تن به تن و دفاع شخصی استفاده می گردد، از قبیل سرنیزه قابل نصب روی سلاح جنگی و کارد سنگر و تیر و کمان غیرمتعارف.»

سلاح گرم نیز در همان ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح غیر مجاز را به اینصورت تعریف کرده است:

« سلاح گرم، سلاحی است که با استفاده از نیروی گاز باروت (نیروی حاصل از احتراق پیشرانه) یا به صورت دستی مسلح شده و توانایی پرتاب یک یا چند گلوله را به صورت تکی (تک تیر) و یا متوالی (رگبار) دارد و به سه دسته زیر تقسیم می شود:

۱.سلاح گرم سبک خودکار: سلاحی که معمولاً دارای مکانیزم آتش حداقل دو وضعیتی (ضامن ـ شلیک) می باشد و با خشاب یا نوار فشنگ گذاری شده و خروج پوکه به صورت خودکار توسط مکانیزم سلاح انجام می شود و چنانچه برگه ناظم آتش آنها در حالت تک تیر قرار داده شود با هر بار فشار ماشه یک گلوله شلیک و در حالت سه تیر یا رگبار با هر بار فشردن ماشه بیش از یک گلوله شلیک می کنند.
۲.سلاح گرم سبک غیرخودکار: سلاحی که توانایی یک بار شلیک با فشردن ماشه را داشته و غالباً فشنگ گذاری آن به صورت دستی انجام و پوکه آن به صورت دستی از سلاح خارج می شود.»

اگر شخصی از این سلاح ها با نیت و هدف بر هم زدن نظم و امنیت جامعه، می تواند محارب شناخته شود. سلاح گرم به نسبت سلاح سرد، ترس و وحشت بیشتری را به مردم القا می کند به همین دلیل با استفاده از سلاح گرم، مجرمین راحت تر مرتکب جرایم خود می شوند. در برخی از جرایم قانون گذار استفاده از اسلحه را به منظور ایجاد ترس و وحشت در مردم و برهم زدن امنیت عمومی جامعه، موجب تشدید و افزایش میزان مجازات دانسته است. مثلاً مجازات سرقت مسلحانه از سرقت عادی، مشدد تر است.

البته سلاح ها فقط به سلاح ها یگرم و سرد محدود نمی شود. در همان ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح غیر مجاز، دسته بندی ها و انوع دیگری از سلاح ها را نام برده است.

محاربه چیست؟ محارب کیست؟

مجازات حمل سلاح گرم

این جرم در دسته ی جرایم تعزیری قرار می گیرد و مجازات آن نیز در قانون جداگانه ای تحت عنوان « قانون مجازات اسلحه، مهمات، و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب ۱۳۹۰» آمده است. در خصوص مجازات خریداری و حمل و یا نگهداری و معامله ی اسلحه، قانون گذار در ماده ۶ همین قانون، جرم انگاری نموده و مجازات هرکدام از انواع سلاح ها را بطور مشخص تعیین کرده است:

« هر کس به طور غیرمجاز سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها را خریداری، نگهداری یا حمل نماید یا با آنها معامله دیگری انجام دهد، به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌شود:
الف ـ سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از ده میلیون تا بیست میلیون ریال.
ب ـ سلاح گرم سبک غیرخودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، به حبس از شش‌ ماه تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون تا هشتاد میلیون ریال.
پ ـ سلاح گرم سبک خودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، به حبس از دو تا پنج سال.
ت ـ سلاح گرم نیمه‌ سنگین و سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آنها، به حبس از پنج تا ده سال.
تبصره ـ هرگاه موضوع جرم این ماده بیش از یک قبضه یا قطعات مؤثر از چند قبضه باشد مجازات مرتکب حسب مورد یک درجه تشدید می‌شود.»

باید با توجه به انوع سلاح ها، در هرکدام از بند های چهارگانه ی ماده فوق، میران مجازات را تعیین نمود. همچنین با توجه به تبصره ماده فوق مشاهده می کنید که اگر بیش از یک قبضه سلاح باشد، مجازات شخص مرتکب براساس درجه بندی جرایم تعزیری، یک درجه افزایش پیدا می کند و مجازات او شدت بیشتری پیدا می کند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.