محجور به چه شخصی گفته میشود؟

۲۶ اسفند, ۱۴۰۰ 2 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
محجور به چه شخصی گفته میشود
۵/۵ - (۱ امتیاز)

محجور کیست؟

چند نوع محجور وجود دارد؟

محجوران چه محدودیتی دارند؟

چگونه می توان حکم محجوریت گرفت؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

یکسری افرادی هستند که در قانون مدنی تحت عنوان محجور شناخته شده اند. این افراد به دلیلی یکسری ویژگی های مشترک از سایر افراد جدا شده و در دسته ی جداگانه ای از لحاظ حقوقی قرار گرفته اند. در ادامه به بررسی این گروه از افراد تحت عنوان محجورین و محدودیت هایشان می پردازیم.


محجور کیست؟

به محض تولد هر فرد، یک سری حقوق و تکالیف برای او بوجود می آید. اما افراد برای اینکه بتوانند برخی از این حقوق و تکالیف را اجرا کنند، باید یکسری شرایطی را داشته باشند؛ مثلا برای اینکه شخصی بتواند ملکش را بفروشد باید بالای ۱۸ سال تمام و عاقل باشد و توانایی انجام امور مالی خود را داشته باشد. حال کسانی که قدرت تعقل ندارند مطابق قانون، برای آنها سرپرست تعیین می شود. به این دسته از افرادی که توانایی انجام امور خود را ندارد، محجور می گویند.


چند نوع اهلیت در قانون وجود دارد؟

هر فردی برای انجام اعمال حقوقی خود نیازمند دو نوع اهلیت است که در قانون مدنی نام آمده است:

  1. اهلیت تمتع
  2. اهلیت استیفاء

اهلیت تمتع

هر شخصی به محض تولد بصورت بالقوه، توانایی دارا شدن یکسری حقوق را دارد. بنابراین اهلیت تمتع از بدو تولد برای فرد بوجود می آید. مثلا هر فردی به محض تولد می تواند مالک مالی شود و برای این منظور نیاز به ویژگی خاصی نادارد.


اهلیت استیفا

به توانایی اجرای حقوقی گفته می شود که در اثر اهلیت تمتع بدست آورده است.

همه ی انسان ها اهلیت تمتع دارند اما همه انسان ها از اهلیت استیفاء برخوردار نیستند. آن دسته از اشخاصی که از اهلیت استیفاء برخوردار نیستند را محجور می گویند. بطور مثال یک کودک می تواند صاحب یک خانه باشد. پس حق مالکیت یک خانه را دارد و اهلیت تمتع دارد. اما همان کودک نمی تواند بدون حضور ولی یا سرپرست خود، ملکی که به نام اوست را به شخص به دیگری بفروشد پس اهلیت استیفاء ندارد.

نکته: در اینکه حجر فقط در امور مالی است یا شامل امور غیر مالی هم می شود، میان حقوقدانان اختلاف نظر است. اغلب حقوقدانان حجر را صرفا در امور مالی می دانند.

شرایط طلاق مجنون به چه صورت است؟

ازدواج شخص مجنون


انواع محجور در قانون مدنی کدام اند؟

براساس ماده ۱۲۰۷ قانون مدنی محجورین شامل سه دسته تقسیم می شوند:

۱) شخص صغیر: کسی که نابالغ است یا زیر ۱۸ سال است. مانند یک کودک خردسال که توانایی تشخیص امور خود را ندارد. در نتیجه به جای صغیر، قیم او (پدر ،پدر بزرگ پدری) انجام این امور را برعهده دارد.

۲) شخص مجنون: کسی که قوای عقلی او دچار اختلال و مشکل است. در نتیجه توانایی انجام امور خود را چه در مسائل مالی و چه غیرمالی ندارد. مجنون با هر درجه ای از جنون به ولی یا قیمی نیاز دارد. تا انجام امور او را برعهده بگیرد.

۳) شخص سفیه یاغیر رشید: کسی است که با آنکه به سن قانونی رسیده، اما توانایی تشخیص مصلحت خود در امور مالی را ندارد. پس برای او باید ولی یا قیم تعیین شود. تا امور مالی او را کنترل نماید.


چگونه می توان حکم محجوریت گرفت؟

برای گرفتن حکم محجوریت در ابتدا باید به اداره سرپرستی شهر خود مراجعه کرده و در آنجا پرونده تشکیل بدهید. پس از آن که در آنجا پرونده را تشکیل دادید دادستان شما را به پزشکی قانونی معرفی می کند. تا مشخص گردد آیا فرد دچار محجوریت است یا خیر؟ پزشکی قانونی پس از انجام معاینات لازم تشخیص خود را در غالب نامه برای دادستانی می فرستد. و پس از آن اگر تشخیص پزشک مبنی بر حجر باشد پرونده به دادگاه ارسال گردیده. و حکم حجر توسط قاضی صادر میشود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 7  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.