نحوه مطالبه اجرت المثل

۱۸ آبان, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
مطالبه-اجرت-المثل
به این مطلب امتیاز دهید

هنگامی که ما از فردی تقاضای انجام یک کار را داریم، از آنجا که کار هر انسانی محترم و ارزشمند است، ما نیز باید به آن فرد دستمزدی را در ازای کاری که انجام می دهد، بپردازیم. بطور کلی فرض ما بر عدم تبرعی و مجانی بودن کار است. در روابط خانوادگی نیز، خانم ملزم به انجام برخی از کارهای منزل نیست. مثل آشپزی کردن، تمیز کردن خانه یا حتی شیر دادن بچه. بدین معنا که آن کارها جزو وظایف او نمی باشد. در اینجا قانون و شرع برای حمایت ویژه از خانم، حق و حقوقی را برای او در نظر گرفته است. از جمله این حقوق در نظر گرفتن هزینه ای تحت عنوان اجرت المثل برای کارهای خانم است. در نتیجه خانم می تواند در ازای کارهایی که انجام می دهد، اجرت المثل آن را دریافت نماید. در ادامه ی مطلب به نحوه ی مطالبه اجرت المثل می پردازیم.

اعمال مشمول دریافت اجرت المثل


بطور کلی ما دو نوع تمکین داریم: تمکین عام و تمکین خاص

تمکین خاص به روابط زناشویی بین زوجین مربوط می شود. تمکین عام نیز یکسری وظایفی است که در عقد نامه ذکر شده و براساس شرع و قانون است. مثلا اینکه خانم برای کار در بیرون از منزل باید رضایت همسرش را داشته باشد.

حال هر عملی که خارج از موارد بالا باشد، می تواند مشمول دریافت اجرت المثل شود. اما شرایطی برای دریافت آنها وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. در ادامه به سراغ شرایط و نحوه مطالبه اجرت المثل می رویم.

شرایط دریافت اجرت المثل:

براساس ماده ۳۳۶ قانون مدنی:

هر گاه کسی بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده و یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد عامل ‌مستحق اجرت عمل خود خواهد بود مگر این‌که معلوم شود که قصد تبرع داشته است.
تبصره (الحاقی ۱۳۸۵/۰۵/۰۹) – چنانچه زوجه کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده و عرفا برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.

۱.قصد تبرع نداشته باشد:

خانم باید کارها را به نیت غیر رایگان بود انجام دهد. در واقع او قصد داشته باشد که در مقابل انجام این کارها وجهی دریافت نماید. اما چنانچه قصد خانم این باشد که بصورت رایگان کارها را انجام دهد در اینجا دیگر نمی تواند مطالبه ی اجرت نماید. در محل اثبات تبرعی یا غیر تبرعی بودن کارهای صورت گرفته، بار اثبات بر عهده ی مرد است. زیرا براساس قاعده ی اصل بر غیر تبرعی بودن کارهاست مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

۲.انجام کارهایی که شرعا برعهده ی او نبوده:

همانطور که در بالاتر در مورد تمکین عام و خاص صحبت کردیم، کارهایی که مشمول تمکین عام و خاص نباشد، می توان در قبال آنها اجرت المثل دریافت نمود.

۳.به دستور زوج کارها را انجام داده باشد:

باید مرد از همسر خود در خواست انجام این کارها را کرده باشد.

نکته: مطالبه ی اجرت المثل در طول ایام زندگی زناشویی امکان پذیر است و تنها محدود به زمان طلاق زوجین نمی شود.

 میزان اجرت المثل:

برای مشخص کردن میزان مبلغ اجرت المثل باید به کارشناس مراجعه شود و مبلغ آن توسط کارشناس مشخص شود. همچنین آنکه در تعیین میزان اجرت المثل استطاعت مالی مرد مدنظر نیست. و مبلغ آن از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. زیرا که شرایط خانم را بطور کامل مورد بررسی قرار می دهند و بعد مبلغ را مشخص می کنند. چنانچه مرد ناتوان از پرداخت یکجا مبلغ باشد می تواند با دادخواست اعسار، تقاضای تقسیط مبلغ اجرت المثل را از دادگاه نماید. حال به نحوه مطالبه اجرت المثل می رسیم.

نحوه مطالبه اجرت المثل:

نحوه مطالبه ی اجرت المثل به صورت می باشد:

  1. خود خانم شخصا اقدام نماید.
  2. اقدام از طریق یک وکیل مجرب وکاربلد.

باید با مدارک شناسایی خود خانم وعقد نامه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و یک دادخواست مطالبه ی اجرت المثل ارسال نمایید.

گروه حقوقی دادیاران متشکل از بهترین وکلای امور خانواده در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.