نحوه شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه

۲۸ آذر, ۱۴۰۰ 2 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
گروه وکلای دادیاران
به این مطلب امتیاز دهید

نحوه شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه


با گذشت زمان روابط افراد از حالت تک نفری در آمده و افراد به سمت کارهای گروهی روی آوردند. در این روابط کار افراد محدودتر اما تخصصی تر شد. مثلاً تولید کننده ی پارچه ای که در گذشته خودش پنبه را می کاشت، جمع می نمود و سپس آن را تبدیل به نخ می کرد، نخ را می بافت و تبدیل به پارچه می کرد، اکنون هرکدام از این ها را با کمک سایرین انجام می دهد . دراینجا تقسیم کار صورت گرفته است. اصولاً وقتی افراد کنار هم برای انجام کار گروهی جمع می شوند، نیاز به یک سرگروه دارند. کسی که بر کارهای آن ها نظارت کند یا نیاز به کسی دارند که سرمایه لازم و حمایت لازم را از آن ها انجام دهد. در اینجاست که دو قشر کارفرمایان و کارگران شکل گرفتند. بعد از بوجود آمدن نهاد بیمه، به دلیل اتفاقاتی که در طول کار برای کارگران می افتاد، برخی از کارفرمایان شروع به بیمه کردن کارگران خود کردند. قانون گذار وقتی دید که این مسئله به نفع قشر کارگر است در صدد حمایت بر آمد و بیمه کارگر را برای کارفرمایان اجباری نمود. در ادامه ی این مطلب ابتدا به تعاریف کارگر و کارفرما می پردازیم و بعد به نحوه شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه خواهیم پرداخت.

تعریف کارگر و کارفرما در قانون کار


برای اینکه تعریف قانونی ای از کارگر ارائه دهیم باید به ماده ۲ قانون کار مراجعه نماییم:

کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.”

ماده ۳ قانون کار نیز در  ادامه تعریفی از کارفرما ارائه داده است:

” کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند، نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.”

چرا کارگران مورد حمایت هستند؟


معمولا بیشترین قشری که در این رابطه دو طرفه آسیب می بیند، قشر کارگر است. زیرا پول و قدرت در دست کارفرماست و کارگران تنها با در ازای تخصص خود، حقوق دریافت می کنند. به همین دلیل، رسیدگی به این دعاوی باید با حداقل تشریفات و در کوتاه ترین زمان ممکن باشد. همچنین هزینه طرح چنین دعاوی نیز باید بسیار کم باشد. چون همانطور که گفته شد اکثر مراجعه کنندگان به این مراجع کارگران هستند که نتیجه ی دعوی برای او بسیار مهم است. به همین دلیل ما در این مطلب می خواهیم به نحوه شکایت کارگر از کارفرما بپردازیم.

مشاوره حقوقی

درخواست مشاوره تخصصی

تماس با وکیل

 

نحوه شکایت کارگر از کارفرما بابت بیمه


۱) ابتدا شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی بیابید.

۲) به اداره کار رفته و از واحد ارجاع اداره یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان دریافت کنید .

۳) نامه را بگیرید و به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی بروید ، و سپس سوابق بیمه خود را جمع اوری کنید.

۴) سوابق خود را به اداره کار، واحد ارجاع برده، فرم‌های دادخواست را دریافت کرده و اطلاعات خواسته شده را بنویسید.

۵) اداره کار نامه ای تحت عنوان ” نامه سازش ” می‌دهد. شما باید آن نامه را به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که تقریبا دو هفته طول می کشد تا برگزار شود، بدهید تا آنها در جریان روال کار قرار بگیرند.

۶) جلسه سازش در اداره کار تشکیل شده و طرفین ادله و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ارائه می دهند. چنانچه به نتیجه برسند،  شکایت  پایان می‌ یابد. اما اگر به هر دلیلی، مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد، کار به جلسه ” تشخیص “می‌رسد.

۷) جلسه تشخیص تقریبا دو هفته بعد از جلسه سازش تشکیل می شود. اداره کار، نامه تشخیص را به کارگر و کارفرما ابلاغ می کند. در جلسه تشخیص رای صادره توسط کارشناسان در جلسه سازش، به طرفین ابلاغ می گردد. اگر یکی از طرفین اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند ، پرونده به ” جلسه حل اختلاف ” ارجاع داده می‌شود.

۸)  اخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار جلسه “حل اختلاف ” است. دو طرف حاضر شده و مدارک و اسناد مرتبط خود را تحویل می دهند، سپس رای نهایی صادر می گردد.

چند نکته برای طرح شکایت

  • سعی کنید براساس یک مدرک یا سند شکایتتان را مطرح کنید. مثلاً سندی مبنی بر عدم دریافت حقوق و سنوات خود با ذکر دلیل عدم دریافتتان.
  • بخش اطلاعات در اداره کار و همچنین مشاوران کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی شما را می توانند راهنمایی کنند.
  • اگر کارفرما از اجرای حکم خودداری نمود، می توانید از واحد بایگانی اداره کار، نامه اجرائیه گرفته و به شعبه قضایی مراجعه کرده و یک مامور بگیرید.

 

گروه حقوقی دادیاران متشکل از بهترین وکلای متخصص در امور روابط کارگر و کارفرما در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

 

میزان مرخصی بارداری مطابق قانون کار

مدت زمان تخمینی مطالعه: 4 دقیقه میزان مرخصی بارداری چقدر است؟ آیا خانم ها در مرخصی زایمان، حقوق می گیرند؟ آیا بعد از...

نکات مهم در انعقاد قرارداد کاری

در انعقاد قرارداد کاری، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ چطور قرارداد کاری خوبی ببندیم؟ یک قرارداد کاری خوب چه شرایطی...

شکایت بابت عدم پرداخت حقوق قانون کار

شکایت بابت عدم پرداخت حقوق قانون کار پس از وضع قانون کار، اداره ی کار، هرساله حقوقی را به عنوان مبلغ پایه جهت پرداخت به...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.

  1. باسلام مدت ۲۰روزی میشود ک کارفرما مرا از شرکت بیرون کرده و ن حقوق و ن انعام و ن بیمه ام راهم پرداخت نکرده ب دلیل تصادفی ک بایه ماشین کردم وبیمه هم حتی خسارت آن ماشین را داده.ولی کارفرما حتی گواهی نامه شناسنامه و کارت ملی من راهم هنوز گرو نگه داشته ک من نتوانم کاری بکنم.لطفابگیدکه چ کاری باید انجام دهم