وکیل دیه در مشهد
image

وکیل دیه در مشهد

در صورتی که نیاز به وکیل پایه یک دادگستری در مشهد دارید با ما در ارتباط باشید.  
  • وکیل پایه یک دادگستری
  • بیش از ده سال سابقه وکالت

به صفحه وکلای متخصص دیه در مشهد خوش امدید. در این مطلب در کنار معرفی راه های ارتباطی با وکلای دیه در مشهد، در رابطه با دیات و ارش دیه توضیحاتی گرد اوری شده است. همچنین انواع دیه و راه های مطالبه ان به طور مختصر شرح داده شده است. در صورتی که نیاز به مشاوره و یا ارائه پرونده دیه به وکیل متخصص دیه در مشهد دارید پس از مطالعه این مطلب با ما تماس بگیرید. شماره تماسهای ما در انتهای صفحه کادر ابی رنگ درج شده است.

ریشه کلمه دیه از « ودی » آمده است به معنی راندن که حرف واو از ابتدای آن حذف گردیده است. به نوعی می توان اینگونه تعبیر کرد که، راندن منع کردن و نهی کردن مانع ارتکاب جنایت می شود. هر چند ریشه کلمه دیه معانی بسیاری دارد اما، معنی آن در عموم مردم به عنوان خون بها مطرح می باشد.

در فرهنگ‌های لغت فارسی تعاریف و مضامین مشابهی از دیه شده است. به عنوان مثال دیه مالی است که به عنوان بدل نفس مقتول به ولی شخص یا خود او داده می‌ شود. این بدل می تواند در قبال اعضای بدن مثل دست و پا عنوان گردد که به آن ارش میگویند . اما به طور کل دیه اینگونه معنی می گردد : خون بها یا مالی که قاتل (عمد یا غیر عمد) یا خانواده او به مقتول می پردازند.

میزان دیه هر ساله توسط قوه قضایی محاسبه می گردد. طبق قوانین شرعی دیه مرد مسلمان دو برابر دیه زن مسلمان می باشد و یک سوم مبلغ دیه در ماه های غیر حرام، به مبلغ دیه در ماه های حرام اضافه می شود. ماه های حرام شامل محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه می باشد.

” ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی:

دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود.”

” ماده ۴۴۸ قانون مجازات اسلامی:

دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است.”

وکیل متخصص دیه در مشهد


زمانی که اولین جلسه مشاوره خود را با وکیل دیه دادیاران در مشهد انجام دهید، اطلاعات کاملی از مراحل، زمان و سایر جزئیاتی که میخواهید در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پس از ان برای انتخاب بهترین مسیر میتوانید تصمیم بگیرید. وکلای کیفری دادیاران همواره در امور دیه بالخصوص دیه تصادفات ، ضرب جرح و … پشتیبان مردم عزیز شهرستان مشهد خواهند بود. فقط لازم است با یکی از کانالهای ارتباطی ما تماس گرفته و جهت مشاوره وقت رزو کنید.

وکیل متخصص دیه در مشهد

وکیل متخصص دیه در مشهد

وکیل دیه تصادفات در مشهد


تصادفات جرحی از جمله پرونده هایی است که از تعدد بالایی در دادگاه ها برخوردار است و علت آن آمار بالای تصادفات می باشد. وکیل دیه دادیاران به خوبی با امور دیه جرح و فوت ناشی از تصادفات رانندگی آشنایی داشته و معمولا میزان دیه قابل اخذ را محاسبه می کند. پس از آن می توانید برای دادخواست مطالبه دیه تصمیم بگیرید.

تا اواخر سال ۹۷ دیه زن و مرد با تامین مابه التفاوت آن،  توسط صندوق تامین خسارت بدنی انجام می گرفت. اما از ابتدای سال ۹۹ دیه مرد و زن در تمامی جرایم برابر شد.

درماده ۴۴۸ قانون مجازات اسلامی اینگونه بیان شده است.

لذا به طور کل میتوان گفت که دیه در دو صورت قابل مطالبه می باشد. زمانی که جنایتی غیر عمد ( مانند تصادف جرحی ) بر نفس ، عضو یا منفعت عضو ایراد گردد و یا در جرایم عمدی که امکان قصاص وجود ندارد. ( به عنوان مثال قاتل مجهول الهویت و یا فراری باشد یا آن که به دریافت دیه به جای قصاص مصالحه شود) .

بیشتر بدانید : دیه تصادفات جرحی و منجر به فوت

چرا وکلای دیه دادیاران ؟


وکلای حقوقی دادیاران دارای سابقه طولانی در دعاوی و پرونده های دیات می باشند. لذا حداقل یک بار مشاوره با وکلای ما به شما پیشنهاد میگردد.

حق الوکاله پرونده های دیه بر اساس حداقل عرف کانون وکلا و دارای شرایط پرداخت در پایان پرونده می باشد.


تلفن های دفتر مرکزی انتهای صفحه

اطلاعات تکمیلی در رابطه با انواع دیه و نحوه مطالبه دیات


انواع دیه به شرح ذیل می باشد :

  • دیه قتل: دیه کامل یک نفس ، معادل یک مرد مسلمان .
  • دیه اعضای بدن: دیه ای که به دلیل از بین رفتن یکی از اعضای بدن مطالبه میشود . اگر از آن عضو فقط یکی وجود داشته باشد دیه کامل و اگر دو عضو وجود داشته باشد به صورت نصف دیه کامل برای هر کدام قابل مطالبه است .
  • دیه منافع اعضا: هرگاه عضوی از بین نرود اما فرد برخی از حواس خود را از دست دهد مانند شنوایی دیه آن باید پرداخت شود . دیه منافع شامل مواردی همچون دیه عقل ، دیه شنوایی ، دیه بینایی ، دیه بویایی و دیه صوت و گویایی است .
  • دیه جراحات: به میزان جراحت در فرد مانند خراش ، پارگی ، تورم و کبودی .

همچنین  دیه به دو گروه دیه مقدر و دیه غیر مقدر یا ارش تقسیم می گردد:

  • دیه مقدر که میزان دقیق آن در تمام زمانها و مکان ها مشخص می باشد.
  • ارش دیه ای است که با در نظر گرفتن شرایط و با نظر کارشناس مربوطه تعیین می گردد.

نحوه محاسبه دیه جراحت

ماده ۴۴۹ قانون مجازات اسلامی بیان می کند:

” ماده ۴۴۹ قانون مجازات اسلامی:

ارش، دیه غیرمقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تاثیر آن بر سلامت مجنیٌ علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد مگر اینکه در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود.

با توجه به این تعریف میزان دیه جراحات و سایر صدماتی که غیر معین می باشد، توسط کارشناس محاسبه می گردد. بهتر است جهت مطالبه دیاتی که بالخصوص ابهامات زیادی دارد با وکیل دیه مشورت گردد. میزان دیه غیر معین بسته به میزان جراحت در قوانین شرعی تعریف شده است.

به عنوان مثال: دیه دامیه به جراحت سطحی، که اندکی وارد گوشت شود و همراه با خونریزی باشد گفته می شود. به این نوع دیه دو درصد دیه کامل تعلق می گیرد.

حال در دیه حارصه به خراشیدگی پوست بدون اینکه خون جاری شود گفته می شود. و یک صدم دیه کامل به آن تعلق می گیرد. با توجه به گستردگی مطالب دیه جراحت در مبحثی جدا، کامل به آن پرداخته می شود.

همچنین در صورتی که دیه مربوط به تغییر رنگ پوست باشد به صورت سیاهی شش هزارم دیه کامل؛ کبودی سه هزارم دیه و سرخی یک و نیم هزارم دیه می باشد.

ارتباط مستقیم با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

نکات مهم در رابطه با مطالبه دیه

  •  میزان دیه اقلیت های دینی بر طبق ماده ۵۵۴ قانون مجازات اسلامی، مانند دیه مسلمانان است.
  • در صورت به نتیجه نرسیدن مطالبه دیه از طریق شکایت کیفری، طرح موضوع از طریق ارائه دادخواست حقوقی امکان پذیر می‌ باشد.
  • یکی از مهم‌ترین نکات دیه جرح این است که ماه حرام فقط در موارد فوت ملاک محاسبه دیه می باشد. دیه جرح و شکستگی بر اساس دیه ماه عادی محاسبه می‌ گردد.

نحوه مطالبه دیه

مطالبه دیه با توجه به نوع آن متفاوت می باشد. بیشترین نوع پرونده مطالبه دیه در ایران دیه تصادفات جرحی است و پس از آن دیه جراحات بدنی ناشی از ضرب و جرح می باشد. دیه اتفاقات حین کار، دیه نفس و پس از آن دیه قصور پزشکی دیگر مطالباتی هستند که معمولا مطرح می شوند. در دیاتی که شرکت های بیمه در آن تعهد دارند، پس از صدور حکم قضایی پرونده مطالبه وجه دیه به اجرای احکام شعبه ارجاع و سپس شرکت بیمه گذار جهت پرداخت به مجنی علیه ابلاغ می گردد. به عنوان مثال در صورتی که دیه تصادف جرحی متوجه بیمه گزار باشد دادگاه نامه ای به بیمه زده و پس از سیر مراحل قانونی شاکی می تواند مبلغ آن را دریافت کند.

در مواردی مبلغ بیمه از صندوق قوه قضائیه و یا صندوق تامین خسارت جانی پرداخت خواهد شد. مثلا در شرایطی که شخص ثالث به هر دلیلی غایب و یا متواری و یا مجهول الهویه باشد. طبق ماده ۴۸۲ قانون مجازات اسلامی ، مهلت پرداخت دیه در جرائم عمد ظرف یک سال قمری و در جرایم شبه عمد دو سال می باشد. مهلت پرداخت دیه در خطاء محض ظرف سه سال قمری است. در این مورد، مهلت پرداخت دیه به این صورت است که در هر سال یک سوم مقدار کل دیه باید پرداخت شود.

در شرایط توافقی که مجرم با قربانی بر سر قصاص توافق کنند میتوان مهلت مشخصی جهت پرداخت دیه مشخص گردد. به عنوان مثال اگر فردی باعث قطع انگشت فرد گردد (در شرایطی) به جای قصاص می تواند با طرف مقابل بر سر میران و زمان پرداخت دیه توافق کنند. توجه داشته باشید که اگر زمانی تعیین نگردد به همان روال قانونی یعنی تا یک سال فرصت پرداخت را خواهد داشت. همچنین پس از گذر از مهلت قانونی، اگر مجرم قصد پرداخت دیه را نداشته باشد طبق ماده دو قانون محکومیت های مالی عمل می شود.

نرخ دیه براساس زمان پرداخت آن تعیین می شود.

مهلت پرداخت دیه

مهلت پرداخت دیه، از تاریخی که جرم به وقوع میپیوندد به صورت زیر می باشد :

  • در عمد موجب دیه، ظرف یک سال قمری باید پرداخت گردد.
  • در شبه عمد، ظرف دو سال قمری می باشد
  • در خطای محض، ظرف سه سال قمری می باشد.

تغلیظ دیه چیست ؟

شاید تا کنون این اصطلاح را شنیده باشید. معنای کلمه کاملا مشخص می باشد. غلیظ کردن و یا شدت دادن دیه، یا به طور کل تشدید خونبها. تغلیظ دیه در دو حالت تعریف شده در قانون انجام میگیر.

قتل در ماه حرام دوم قتل در مکان حرام (صرفا محدوده مکه مکرمه). در هر دو مورد، دیه به میزان یک سوم افزایش خواهد یافت. در نظر داشته باشید که تغلیظ دیه فقط برای قتل می باشد.

بهترین وکیل دیه در مشهد


دادیاران با توجه به اهمیت پرونده های دیه با وکلای متخصص در این زمینه همکاری میکند. دیه تصادفات، دیه صدمات حین کار، دیه قتل عمد و غیر عمد و سایر دیات جرحی در حوزه تخصصی دادیاران می باشد.از بهترین وکلای دیه دادیاران به میتوان به جناب اقای دکتر احمدی و خانم فرهمند اشاره کرد.

دادیاران در پرونده های دیه شرایط خاصی جهت پرداخت حق الزحمه وکیل در نظر گرفته است. جهت ارتباط با وکلای دادیاران، و مشاوره با بهترین وکیل دیه در مشهد کافی است با شماره تماس های داخل کادر ابی رنگ زیر تماس بگیرید.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.