مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟

۲۸ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مجازات-تلفنی-چه-مجازاتی-دارد-؟
۵/۵ - (۱ امتیاز)

رشد پیشرفت تکنولوژی علاوه بر اینکه ارتباطات را تسهیل نموده است اما معایبی را نیز به دنبال داشته است. طیف گسترده ای از جرایم براساس رشد تکنولوژی وجود دارد. یکی از ابتدایی ترین جرایمی که با استفاده از تکنولوژی اتفاق می افتد، جرم ایجاد مزاحمت تلفنی است. این جرم نظم و آرامش زندگی افراد را مختل می کند. به دلیل اهمیت آسایش مردم و حریم زندگی آنها، قانون گذار اقدام به جرم انگاری این عمل نموده است.

کمتر از یک ساعت پاسخ خود را دریافت کنید


تعریف مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی یعنی آنکه شخصی با استفاده از تلفن، تماس بگیرد. در این تماس خط دیگری را مشغول نموده و اقدام به توهین و ناسزا یا فوت کردن و یا صرفا تماس های مکرر نماید، همراه با قصد آزار و اذیت دیگری.

مجازات مزاحمت تلفنی

مطابق قانون مجازات اسلامی، ایجاد مزاحمت تلفنی برای دیگران جرم است. اما بسیاری از افراد از شخص مزاحم شکایت نمی کنند و به سادگی از کنار این جرم می گذرند. مطابق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲:

هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت ‌مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

نحوه شکایت مزاحمت تلفنی

برای شکایت از مزاحمت تلفنی باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و فرم شکواییه را تکمیل نمایید.بعد از شکایت کردن و ارجاع آن به دادسرا، باید درخواست استعلام از مخابرات کنید. در اثر نتیجه ی استعلام می توان برای شخص متهم ابلاغیه ارسال شود. پس از طی مراحل در دادسرا در صورت تایید، پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال می شود. بعد از رسیدگی و صدور حکم تنها ۲۰ روز بعد از ابلاغ حکم، می توان نسبت به حکم، درخواست تجدید نظر نمود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.