ولی دم چه کسی است؟

۱۷ مهر, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ولی دم
۴/۵ - (۲ امتیاز)

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه نقشی دارد؟  آیا همسر مقتول جزو اولیای دم می باشد؟ برای آن که پاسخ این پرسش ها را بدانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

قتل عمد چیست؟

قتل به طور کلی به دو دسته عمد و غیرعمد تقسیم می شود که هر کدام از آنها مجازات مخصوص به خود را دارد. قتل غیر عمد مجازات حبس از سه تا ده سال را دارد اما قتل عمدی قصاص دارد. قتل عمد نیز به قتلی گفته می شود که در طی آن قاتل، مقتول را عمدا به قتل برساند و از وی سلب حیات نماید. ما در مطلبی جداگانه به طور مفصل به قتل عمد پرداخته ایم.

ولی دم

ماده ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی در تعریف ولی دم بیان می کند که « ولی دم، همان ورثه مقتول است به جز زوج یا زوجه او که حق قصاص ندارد.» ولی دم  صاحب حق قصاص نیز نامیده می شود. در هنگامی که قتل عمدی رخ می دهد و بحث قصاص به پیش کشیده می شود، اولیای دم باید نسبت به حق قصاص تصمیم گیری نمایند که این تصمیم می تواند گذشت از قصاص یا اجرای آن باشد. همانطور که در ماده فوق اشاره شده است اولیای دم ورثه مقتول هستند. یعنی هر کسی که در هنگام مرگ مقتول از او ارث می برد، جزو اولیای دم می باشد.

ولی دم محسوب شدن یا نشدن همسر

همسر مقتول به طور کلی بر طبق ماده ۳۵۱ جزو اولیای دم به حساب نمی آید و فرقی هم نمی کند که مرد یا زن باشد. اما یک مورد را می توان اشاره کرد که در طی آن همسر مقتول جزو اولیای دم به حساب آید آن هم در جایی است که وی خود جزو ورثه، صاحب اصلی حق قصاص باشد و صاحب اصلی حق قصاص فوت کند که در طی آن همسر مقتول جزو اولیای دم می شود. مثلا در فرضی که زن و شوهر، دخترعمو و پسر عمو باشند؛ اگر مرد به قتل برسد و پدرش صاحب اصلی حق قصاص باشد و بعد از چند وقت پدر هم فوت نماید و ورثه ایی جز همان دختر برادرش (که همسر پسرش بود) نداشته باشد، همسر مقتول ولی دم وی خواهد شد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

قرار جلب به دادرسی چیست؟

در مورد تمام جرایم روند رسیدگی به این شکل است که در ابتدا، موضوع در دادسرا توسط بازپرس رسیدگی میشود. به عبارتی بازپرس وظیفه دارد...

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.