مجازات انتقال مال غیر چیست؟

۲۳ آذر, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتقال مال غیر
به این مطلب امتیاز دهید

اگر کسی اموال دیگری را بدون اجازه به فروش برساند یا منتقل کند مرتکب جرم شده است؟ اگر شخص فروشنده یکی از نزدیکان شما باشد مثلاً فرزند یا برادر یا همسر و… باشد، آیا باز هم این عمل جرم است؟ اگر منزل پدرتان را بدون اجازه ی او، به دیگری اجاره دهید ،آیا این عمل قابل مجازات است؟ چنانچه شخصی مال غیر را بفروشد یا به دیگران منتقل کند مثلاً آپارتمان یا ماشین دیگری را بفروشد و اجازه ی صاحب مال را نگرفته باشد، یا اگر ملک دیگری را به بدون اجازه ی صاحب ملک به اجاره دهد، در اینجا بر اساس قانون مجازات این شخص مرتکب جرم انتقال مال غیر شده است.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با انتقال مال غیر و جرایم مرتبط با ان نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 6  وکیل آنلاین

انتقال مال غیر

اگر یک شخصی مال یا منافع مال متعلق به دیگری را با وجود دانستن این موضوع که این مال یا منفعت متعلق به دیگری است و بدون داشتن وکالت نامه یا نمایندگی و اجازه از طرف صاحب مال ، به صورت عمدی به شخصی بفروشد یا منتقل کند، مرتکب جرم انتقال مال غیر شده است. مثلاً اگر برادرتان یا یک شخص غریبه، آپارتمان شما را بدون اجازه ی شما، با آگاهی به این موضوع که متعلق به شماست بفروشد، در اینجا این شخص مجرم است.پس اگر در اینجا شخص فروشنده مال غیر، تصور کند که این مال یا منفعت متعلق به خودش است و با این تصور مال را بفروشد، در اینجا مرتکب جرم انتقال مال غیر نشده است. مثلاً اگر برادرتان تصور کند که این آپارتمان ارثیه ی او از پدر متوفی شماست و اقدام به فروش آن کند با این تصور که خودش مالک است، در اینجا مرتکب جرمی نشده است.

مجازات انتقال مال غیر

برای ارتکاب این جرم، اینکه مال بطور کامل به شخص خریدار تحویل داده شود ملاک نیست، بلکه صرف انجام چنین عملی، جرم است و موجب مجازات خواهد بود.

مجازات انتقال دهنده

از آن جا که شخص انتقال دهنده باید با توسل به دروغ و فریبکاری خود را به عنوان مالک اصلی یا وکیل و نماینده ی او معرفی کرده و مال را منتقل کرده باشد، قانون گذار نیز مجازاتی سخت را براساس اصل ۳۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی و ماده ۱۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، به دلیل بر هم زدن نظم و امنیت در جامعه برای او در نظر گرفته است. مجازات انتقال مال غیر به دیگری در ماده ۱ قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر، آمده است :

« کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحاء عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبردار ‌محسوب و مطابق ماده ۲۳۸ قانون عمومی محکوم می‌شود. و همچنین است انتقال ‌گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال دهنده باشد.
‌اگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع اظهاریه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت‌ اسناد یا دفتر بدایت یا صلحیه یا یکی از دوائر دیگر دولتی تسلیم ننماید معاون جرم محسوب خواهد شد. هر یک از دوائر و دفاتر فوق مکلفند در‌ مقابل اظهاریه مالک رسید داده آن را بدون فوت وقت به طرف برسانند.»

بر اساس ماده فوق  انتقال مال غیر در حکم کلاهبرداری در نظر گرفته شده است. مجازات جرم کلاهبرداری در ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری آمده است:

« هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت ها یا تجارت خانه ها یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیشامد های غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر، وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آن ها را تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده محکوم میشود.»

بنابراین مجازات شخصی که مرتکب جرم انتقال مال غیر شده است که اصطلاحاً به آن انتقال دهنده می گویند، یک تا هفت سال حبس و جزای نقد معادل مالی است که منتقل کرده است.

مجازات انتقال گیرنده

بر اساس ماده فوق، انتقال گیرنده نیز در شرایطی مجرم شناخته شده و مجازات خواهد شد. در  شرایطی که انتقال گیرنده به جرم بودن و غیرقانونی بودن عمل انتقال دهنده آگاهی داشته باشد و با او هم کاری کند، معاون در جرم شناخته می شود و قابل مجازات است. اما در جایی که انتقال گیرنده بی اطلاع بوده و با حسن نیت مالی را خریداری کرده است، در اینجا این شخص مجازات نمی شود.

نحوه شکایت انتقال مال غیر

مالک مال، باید مدارکی که اثبات کننده فروش یا انتقال مال یا منافع است را بدست بیاورد که شامل قولنامه یا مبایعه نامه یا اجاره نامه است. شخص مالک باید به دفتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه نموده و ضمن پرداخت هزینه ی دادرسی، دادخواستی به عنوان «انتقال مال غیر» نظیم می نماید. اگر مال غیر منقول باشد، صاحب مال تحت عنوان شاکی باید به دادگاهی محل وقوع مال غیر منقول مراجعه کند. اگر مال منقول باشد باید دادگاه به محل فروش مال یا محل اقامت انتقال دهنده مال منقول دعوی خود را طرح نماید.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با انتقال مال غیر و جرایم مرتبط با ان نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین
تفاوت معامله ی فضولی و فروش مال غیر در چیست؟

در انعقاد معامله ی فضولی شخص سوء نیت ندارد و گاهاً قصد ضرر رساندن به مالک اصلی را ندارد. اما در فروش مال غیر وجود سوء نیت ضروری است و شخص به قصد کلاهبرداری و فریب مال دیگری را می فروشد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.