نحوه فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان مدت

۱۴ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فسخ-قرارداد-اجاره
به این مطلب امتیاز دهید

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۴ دقیقه

آیا فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان مدت امکان پذیر است؟

در این صورت تکلیف مستاجر چیست؟

در چه شرایط می توان قرارداد اجاره را فسخ نمود؟

یکی از قرارداد های پرکاربرد در سطح جامعه، قرارداد اجاره است. این قرارداد به این صورت است که صاحب مال منافع مالش در ازای دریافت پول به دیگری اجاره می دهد. مثلا شخصی صاحب خانه ایست و اجازه ی سکونت و استفاده از خانه اش را به دیگری در ازای دریافت مبلغ مشخصی می دهد. این قرارداد در مورد اجاره مغازه، اجاره زمین، اجاره اتومبیل، اجاره باغ و لوازم دیگر وجود دارد.

قرارداد اجاره چیست؟


درعقد اجاره، مستاجر، مالک منافع عین مالی که متعلق به فرد دیگریست (موضوع اجاره مثل خانه، اشیا، اتومبیل، حیوانات و…) می شود. در واقع مستاجر در ازای پرداخت مبلغ معینی تحت عنوان اجاره بها، از منافع مال دیگری برای مدت معینی استفاده می نماید.

عقد اجاره چهار رکن دارد. ارکان عقد اجاره عبارت اند از:

  • موجر: کسی که مال خود را به اجاره می دهد.
  • مستاجر: شخصی که مال دیگری را اجاره می کند و از منافع ان مال استفاده می کند.
  • عین مستاجره: به مالی که به دیگری اجاره داده می شود.
  • اجاره بها: بهایی یا وجهی که در ازای اجاره ی مال به مالک آن پرداخت می شود.

اجاره چیست؟

نکات مهم در قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

تفاوت فسخ و اقاله قرارداد در چیست؟

آیا امکان فسخ قرارداد اجاره قبل از موعد وجود دارد؟


همانطور که می دانید عقد اجاره برای مدت مشخصی منعقد می گردد. و این عقد از جمله عقود لازم است که هیچ یکی از طرفین نمی تواند عقد را به صورت یک طرفه بهم بزند. به همین دلیل شرایط و مواردی که می تواند موجبات بهم خوردن عقد اجاره را فراهم کند، محدود و مشخص است. در ادامه ی مطلب به دلایلی که می تواند موجبات فسخ عقد اجاره را فراهم کند می پردازیم.

موارد فسخ عقد اجاره


در موارد زیر می توان عقد اجاره را قبل از پایان یافتن مدت قرارداد برهم زد:

۱- شرط فسخ:

در صورتی که در ضمن انعقاد قرارداد اجاره، طرفین یک شرط یا تعهدی را تعیین نمایند که در صورت عدم اجرای آن شرط یا تعهد حق فسخ قراراداد برای یکی از طرفین بوجود بیاید، در این صورت هنگامی که به تعهد یا شرط مزکورد در عقد عمل نشود، طرف مقابل حق فسخ قراراداد را خواهد داشت.

۲- توافق برسر فسخ قرارداد:

در صورتی که موجر و مستاجر با هم به اتفاق نظر برسند و توافق نمایند که قرارداد اجاره را فسخ نمایند، اصطلاحا به آن اقاله می گویند. در اینجا می توان قرارداد را پیش از خاتمه یافتن مدت قرارداد فسخ نمود.

۳- خیار غبن:

در صورتی که قرارداد اجاره ای منعقد شود و بعد مستاجر متوجه شود که مبلغ اجاره بسیار بیشتر از ارزش خانه است یا اینکه موجر متوجه شود که خانه اش مبلغ بسیار بیشتری میارزد، در این شرایط تعادل بین دو عوض یعنی مال الاجاره و اجاره بها وجود ندارد. پس با استناد به خیار غبن، فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان مدت توسط هر کدام از طرفینی که حق آن ها ضایع می شود امکان پذیر می باشد.

۴- مستاجر در استفاده از ملک:

اگر در اثر قصور مستاجر در ملک مشکلی پیش آید یا اینکه ملک نیاز به تعمیر داشته باشد و مستاجر مانع از تعمیر ان شود، اگر در صورت عدم تعمیر، موجب خرابی ملک مورد نظر شود، موجر حق فسخ قرارداد را به صورت موقت یا دائمی خواهد داشت تا بتواند ملک را تعمیر کند و مانع از تخریب آن شود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

تحویل مبیع برخلاف شرایط مندرج در قرارداد

در عقد بیع اگر طرفین به تعهدات خود عمل ننمایند می توان مطابق قانون، نسبت به مطالبه ی خسارت و جبران ضرر وارده اقدام نمود. اگر...

سوءاستفاده از وکالت تام الاختیار، اقدام قانونی و پیشگیری

وکالت تام الاختیار نوعی از وکالت می باشد که وکیل برای امور مشخص شده نیاز به اجازه ی موکل ندارد و راسا می تواند اقدام نماید....

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.