کتک زدن دزد در خانه

۲۷ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
کتک زدن دزد در خانه
به این مطلب امتیاز دهید
  • آیا می شود دزد را کتک زد؟ اگر دزد را کتک بزنیم آیا مجازات می شویم؟
  • کسی که برای دزدی وارد خانمان شده است را می تواند زد یا خیر؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

ممکن است این سوالات در ذهن شما نیز بوجود آمده باشد. اگر دزدی برای سرقت وارد منزل شما شده باشد، درگیر شدن با او و ضرب و جرح او ایرادی ندارد و در واقع نوعی دفاع محسوب می شود. زیرا او به حریم شخصی و اموال شما تجاوز نموده است و شما حق دارید که از خود دفاع نمایید. اما حق کشتن او را ندارید و اگر موجب مرگ او شوید مسئول خواهید بود.

دفاع مشروع به چه معناست؟

در قانون مجازات اسلامی نهادی به نام دفاع مشروع وجود دارد که از علت های توجیه کننده ی جرم به شمار می رود. در  واقع این علت وقوع جرم توسط شما را توجیه می کند و مانع مجازات شما می شود. نه به این معنا که عمل شما جرم نباشد!! بلکه به این دلیل که در صورت وجود شرایط خاصی، اقدامات شما قابل مجازات نیست. دفاع مشروع نیز از همین علل وعوامل موجه جرم است که مانع از اجرای مجازات برای شخصی می شود که شرایط آن را دارد.

دفاع مشروع شرایط خاصی دارد که باید حتما آن ها وجود داشته باشند تا بتوانیم عملی را مستحق مجازات ندانیم و شخص را معاف کنیم. در مورد کتک زدن دزد نیز باید این شرایط را مد نظرقرار دهیم. پیشنهاد میشود مقاله مرتبط با دفاع مشروع را مطالعه کنید.

مشاوره حقوقی دادیاران

آیا می شود دزد را کتک زد؟

با توجه به مواردی که در بند های ماده ۱۵۶  قانون مجازات اسلامی، بیان شده است اگر شرایط دفاع مشروع وجود داشت و شما برای دفاع از خودتان، مالتان یا ناموس و آبرویتان مجبور به کتک زدن دزد و درگیری با او شدید، این اقدام شما در مقابل سارق، قابل مجازات نخواهد بود. اما باید توجه داشته باشید که اقدام شما در مقابل سارق، باید با اقدمات او متناسب باشد و نباید بیش از حد رفتار او واکنش نشان دهید و به او آسیب وارد کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.