تفاوت شرکت سهامی عام با شرکت سهامی خاص چیست؟

۲۱ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تفاوت شرکت سهامی عام با شرکت سهامی خاص
به این مطلب امتیاز دهید

یکی از عوامل چرخش سرمایه شرکت ها هستند و از نظر اقتصاد بسیار با اهمیت اند. در قوانین ایران دو نوع شرکت وجود دارد، شرکت مدنی و شرکت تجاری. شرکت های تجاری خود به هفت دسته تقسیم می شوند. یکی از مهمترین شرکت در این دسته بندی ها شرکت های سهامی هستند. که خود به دو دسته ی شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم می شوند. حال در ادامه ی مطلب به تعریف این شرکت ها بر اساس قانون تجارت ایران و تفاوت شرکت این دو نوع شرکت سهامی می پردازیم.

شرکت سهامی

براساس ماده ۱ قانون تجارت (مواد ۱الی ۳۰۰) شرکت سهامی را، به شرکتی که سرمایه ی آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست، تعریف کرده است. شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود ولو اینکه موضوع آن امور بازرگانی نباشد. تعدادشرکا در این شرکت نباید کمتر از ۳ نفر باشد.

انواع شرکت سهامی:

۱. سهامی عام

۲. سهامی خاص

شرکت سهامی عام

براساس ماده ۴ قانون تجارت سهامی عام به شرکت هایی که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه ی شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند، تعریف شده است. در واقع شرکت هایی هستند که بالای ۵۰ درصد سهام آن ها به مردم فروخته شده است. شرکت هایی که در بورس حضور دارند همگی سهامی عام هستند.

شرکت سهامی خاص

براساس ماده ۴ قانون تجارت شرکت سهامی خاص به شرکت هایی که تمام سرمایه آنها در موقع تأسیس تامین گردیده است، تعریف شده است. این شرکت ها حق جذب سرمایه از طریق فروش سهام به مردم را ندارند. در واقع تمام سرمایه باید توسط مؤسسین آن فراهم شود. حق حضور در بورس را ندارند.

تفاوت شرکت سهامی عام با شرکت سهامی خاص

  • در سهامی عام برای تأمین سرمایه باید اقدام به پذیره‌نویسی عمومی کنند و جذب نقدینگی کنند. ولی در سهامی خاص، نمی توانند سرمایه بیشتری را ازبیرون جذب کنند.
  • انتقال سهام در سهامی عام  بسیار راحت تر است و نیازی به جلب رضایت سایر سهامداران نیست. در سهامی خاص نقل و انتقال سهام باید حتما به تایید مدیران شرکت برسد.
  • مؤسسین در سهامی عام، باید حداقل ۵ نفر و در سهامی خاص حداقل ۳ نفر باشند.
  • مطابق ماده ۵ قانون تجارت بنظر می رسد سرمایه اولیه شرکت های سهامی عام بیشتر از سرمایه اولیه شرکت های سهامی خاص است.
  • برای تاسیس شرکت سهامی عام مؤسسین آن باید ۲۰ درصد از سرمایه ی شرکت خودشان را تعهد نمایند. حداقل ۳۵ درصد آن مبلغ سرمایه تعهد شده را در یکی از بانکها بسپرند. طرح اساسنامه ی شرکت و اعلامیه ی پذیره نویسی سهام به امضاء کلیه موسسین برسد. سپس در اداره ی ثبت شرکت ها یا در شهرهایی که این اداره وجود ندارد در اداره ی ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت کنند. در سهامی خاص فقط تسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک مندرج در ماده ۲۰ قانون تجارت به مرجع ثبت شرکت ها کفایت می کند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

مجازات سوء استفاده و کلاهبرداری از چک سرقتی

چک یکی از اسناد مهم تجاری است که مانند اسکناس و وجه رایج در مبادلات استفاده می شود. موضوعات کیفری و جرائم متفاوتی میتواند با...

شکایت از فروشنده ی کالای معیوب یا تقلبی

فروش کالای معیوب یا متقلبانه توسط فروشنده، برای خریدار حق فسخ یا ارش ایجاد می نماید. در این مقاله به بررسی شرایط و نحوه ی مطالبه...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.