تفاوت وکیل پایه یک با وکیل پایه دو دادگستری چیست؟

۲۸ شهریور, ۱۴۰۱ 4 مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تفاوت-وکیل-پایه-یک-و-پایه-دو-دادگستری
۵/۵ - (۱ امتیاز)

چه تفاوتی میان وکیل پایه یک و وکیل پایه دو دادگستری وجود دارد؟

آیا این دو وکیل با هم تفاوتی دارند؟

مطابق قوانینی که در این باره تصویب شده است وکلا برای اینکه بتوانند برای موکل خود، اعمال حقوقی انجام دهند باید دارای پروانه وکالت دادگستری باشند.

پروانه ی وکالت پایه یک و پروانه ی و کالت پایه دو، هر دو به طور قانونی به صاحب آن اجازه می دهند که اقدام به فعالیت های حقوقی نماید.

مشاوره فوری با وکیل

نیاز به مشاوره تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

وکیل کیست؟


وکیل به معنای واگذار کردن امری بر عهده دیگریست.به این معنای که اشخاص به وسیله ی عقد وکالت شخص دیگری را به عنوان نایب جهت انجام امور خودشان برمی گزینند.

بنابراین وکالت به معنای:

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟


گفتیم هرکسی که می خواهد به  عنوان وکیل در مراجع قضائی فعالیت نماید باید پروانه وکالت را به صورت قانونی کسب کند. اما این پروانه را وکالت از چه راه هایی می توان کسب نمود؟

دو راه وجود دارد. اولین راه شرکت در ازمون کانون وکلای دادگستری است که شما پس از قبولی در آزمون ها دوره ای را تحت عنوان کارآموز می گذرانید و سپس وکیل پایه یک دادگستری می شوید.

دومین راه شرکت در آزمون کانون مشاوران مرکز قوه قضائیه است که شما  زمانی که در آزمون ورودی این مرکز که بسیار ساده تر از کانون وکلاست قبول می شوید، ابتدا کارآموز هستید. بعد از کارآموزی به مرحله وکیل پایه دو می رسید. بعد از دو سال اگر در آزمون بعدی نمره قبولی کسب کنیدبع رتبه ی وکیل پایه یک دادگستری خواهید رسید.

اما در نهایت هر دو وکیلی که از این دو مرجع پروانه اخذ می کنند از نظر حدود  صلاحیت باهم برابر هستند و تفاوتی باهم ندارند.

کمتر از یک ساعت پاسخ خود را دریافت کنید

اینستاگرام دادیاران

چه تفاوتی میان وکیل پایه یک و وکیل پایه دو وجود دارد؟


وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری، هر دو در بسیاری از موارد از حیث صلاحیت برابر هستند. هر دو وکیل اجازه وکالت دارند اما همانطور مشخص است وکلای پایه دو برای وکالت در برخی موضوعات نصاب مشخصی دارند و محدودیت دارند.

همانطور که می دانید وکیل پایه یک در قبول وکالت دیگران هیچ محدودیتی ندارد و به راحتی می تواند انواع پرونده در موضوعات مختلف را قبول نماید.

اما وکیل پایه دو تنها می تواند در دادگاه های کیفری ای که جرایمی با حبس تعزیری زیر ده سال، جزای نقدی، شلاق و در دعاوی حقوقی نیز پرونده های غیر مالی به جز اصل نکاح و طلاق و اثبات نسب و نفی نسب، و دعوای مالی زیر ۵۰ میلیون تومان قبول نماید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

مالیات چیست؟ بررسی انواع مالیات

شهروندان در برابر حقوق خود، وظائفی نیز برعهده دارند. پرداخت مالیات نیز یکی از این وظائف است که در تمام کشور ها برعهده ی شهروندان...

سهم الارث پسر و دختر در سال جاری

آیا میزان ارثیه ی دختر و پسر مساوی است؟ میزان سهم پسر و دختر از ارث چقدر است؟ وضعیت سهم الارث پسر و دختر در سال 1401...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ دیدگاه ثبت شده است.

    • با سلام لطفا ان قسمت از متن را که از نظر شما توهین تلقی میگردد بفرمایید تا بررسی شود. خاطر نشان میگردد دادیاران در مدت فعالیت حقوقی خود که با وکلای متعددی از کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضائیه همکاری داشته ، تخصص و تعهد وکلا را در سرشت انها یافته نه مرجع صدور پروانه وکالت . با این تفاسیر از نظر این وبسایت سختی ازمون ، دوره های اموزشی ، مرجع صدور پروانه و … هیچگونه تعیین کننده نهایی سطح وکلا نمی باشد