خیار تدلیس چیست؟

۱۲ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خیار تدلیس
به این مطلب امتیاز دهید

خیار تدلیس چیست؟


یکی از راه کار های قانون گذار در خصوص معاملات، خیارات هستند. خیارات به  معنای اختیار فسخ معامله است که به موجب قرار داد برای هر کدام از طرفین یا هر دو طرف تعیین می شود. انواع خیارات در قانون مدنی نام برده شده است: خیار مجلس، خیار غبن، خیار تدلیس، خیار شرط، خیار عیب، خیار حیوان، خیار تاخیر ثمن، خیار تخلف شرط، خیار رویت و تخلف وصف، خیار تبعض صفقه، خیار شرکت، خیار تعذر تسلیم. هر کدام از خیارات نام برده شده، یکسری شرایطی دارند که به موجب آن می توان معامله را فسخ نمود. در این مطلب می خواهیم به خیار تدلیس بپردازیم.

خیار تدلیس چیست؟


تدلیس به معنای فریب و نیرنگ است. خیار تدلیس به خیاری گفته می شود که در اثر آن شخص یک مالی را به گونه ای غیر واقعی توصیف نموده و آن را واجد شرایط ویژه ای بداند که موجب بالاتر رفتن ارزش آن می شود. بعد آن را به دیگری بفروشد و شخص خریدار بعد از معامله متوجه شود که آن مال آن ویژگی ها را نداشته است بلکه فریب خورده است.

در واقع فروشنده با توصیف غیر واقعی مال، پیش از انعقاد معامله در طرف مقابل میل و رغبت برای خرید مال ایجاد می کند. در حالی که اگر شخص می دانست که آن مال مورد نظر، فاقد ویژگی مد نظر است یا اینکه آن مال عیبی داردکه اگر می دانست اصلا اقدام به خرید آن نمی کرد. مثلا این خودرو را به این دلیل که فرمانش هیدرولیک است خریده است اما اگر هیدورلیک نبود، آن را نمی خواست. اما بعد از معامله متوجه می شود که اصلا چنین آپشنی ندارد. یا اینکه مال عیبی دارد ولی فرو شنده ان عیب را پنهان می کند مثلا می گوید ماشین بدون رنگ است اما ماشین رنگ دارد.

ماده ۴۳۸ قانون مدنی:

« تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.»

 

اسقاط کافه خیارات به چه معناست؟

مفهوم خیار عیب چیست؟

تاخیر در پرداخت ثمن و ضمانت اجرای آن

حق شفعه چیست و چه شرایطی دارد؟

 

آیا خیار تدلیس فقط برای خریدار وجود دارد؟


خیر، خیار تدلیس هم برای فروشنده وجود دارد و هم برای خریدار. ممکن است که شخص خریدار در مقابل مالی که خریده است، مالی را داده باشد. به این بهانه که آن مال یکسری ویژگی ها و شرایط خاص دارد و یا معیوب نیست و به این دلیل فروشنده راضی به تعویض مال شده باشد. در اینجا اگر فروشنده نیز در توصیف مال فریبکاری کرده باشد، فروشنده حق فسخ معامله با استناد به خیار تدلیس دارد.

ماده ۴۳۹ قانون مدنی:

« اگر بایع (فروشنده) تدلیس نموده باشد مشتری حق فسخ بیع را خواهد داشت و همچنین است بایع نسبت به ثمن شخصی در صورت تدلیس‌ مشتری.»

خیار تدلیس فوری است


این خیار از جمله خیارات فوری است که شخص به محض اینکه متوجه شد باید اقدام به فسخ قرار داد نماید. اگر شخص فوراً اقدام ننماید ممکن است که خیار او ساقط شود.

ماده ۴۴۰ قانون مدنی:

« خیار تدلیس بعد از علم به آن فوری است.»

 

مشاوره حقوقی دادیاران

 

آیا خیار تدلیس قابل اسقاط است؟


خیر، تمام خیارات قابل اسقاط هستند و صاحب خیار می تواند آن خیار را از خود سلب نماید به جز خیار تدلیس. زیرا که اسقاط آن موجب بر هم خوردن نظم عمومی جامعه خواهد شد و به افراد اجازه می دهد که از اسقاط این خیار سو استفاده نموده و اقدام به کلاهبرداری و فریب مردم نمایند.

 

گروه حقوقی دادیاران متشکل از بهترین وکلای پایه یک دادگستری در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

تحویل مبیع برخلاف شرایط مندرج در قرارداد

در عقد بیع اگر طرفین به تعهدات خود عمل ننمایند می توان مطابق قانون، نسبت به مطالبه ی خسارت و جبران ضرر وارده اقدام نمود. اگر...

سوءاستفاده از وکالت تام الاختیار، اقدام قانونی و پیشگیری

وکالت تام الاختیار نوعی از وکالت می باشد که وکیل برای امور مشخص شده نیاز به اجازه ی موکل ندارد و راسا می تواند اقدام نماید....

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.