طلاق از طریق عسر و حرج 

۱۶ شهریور, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
طلاق از طریق عسر و حرج
به این مطلب امتیاز دهید

بسیاری از بانوان سوال می‌کنند که آیا زن هم می‌تواند درخواست طلاق بدهد درحالی که حق طلاق با مرد است؟ جواب مثبت است. در شرایط مختلفی زن میتواند درخواست طلاق بدهد.

طلاق از طریق عسر و حرج

حتی اگر حق طلاق با مرد باشد! یکی از راه هایی که در قوانین ازدواج مطرح است عسرحرج است که در قانون مدنی بیان شده است. در شرایطی که ادامه زندگی مشترک باعث عسر و حرج ( تنگنا و سختی) خانم گردد وی میتواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق نماید. چنانچه عسر و حرج خانم در دادگاه اثبات شود، دادگاه میتواند مرد را اجبار به طلاق کند. در صورتی که اجبار کارساز نباشد، دادگاه به دستور حاکم شرعی (قاضی) خانم را طلاق می دهد. اینکه حاکم شرعی میتواند از طریق عسر و حرج طلاق یکطرفه بدهد بین علما  کاملا پذیرفته شده است. در ادامه ی مطلب به تعریف عسر و حرج و سپس شرایط طلاق از طریق عسر و حرج می پردازیم.

طلاق از طریق عسر و حرج یعنی چه؟

عسر و حرج مترادف مشقت و سختی در زندگی است و فقط در خصوص طلاق گرفتن مصداق ندارد! پس فردی که در حال سختی کشیدن و مشقت هست به نوعی دچار عسر و حرج شده است. در قوانین مدنی هم به همین شکل بیان شده است. همسری که در حال سختی کشیدن در زندگی است به طوری که ادامه زندگی برای او با مشقت فراوان همراه است دچار عسر و حرج شده است. این مطلب در قوانین به همین صورت بیان شده است و قاضی با بررسی شواهد و ادله صحت موضوع را بررسی کرده و در نهایت حکم خود را صادر می‌ کند. با اینکه پروسه ی طلاق از طریق عسر و حرج طولانی و زمان بر است اما به دلیل اینکه این طلاق، از مصادیق طلاق های غیر قابل رجوع (طلاق بائن) است یک امتیاز محسوب می شود.

اینستاگرام دادیاران

مصادیق عسر و حرج چیست؟

جهت جلوگیری از افراط و تفریط، قانون گذار در تبصره الحاقی به ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۸۱ تصویب گردید، برخی از ابهامات موضوع عسر و حرج در زندگی مشترک را برطرف نموده است.

عسر و حرج در واقع به وجود آمدن وضعیتی است که ادامه زندگی را برای زن با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل می باشد. بنابراین ملاک عسر و حرج غیر قابل تحمل بودن وضعیت بوجود آمده است. همچنین مصادیقی از عسر وحرج به صورت مثال در مواد ۱۱۳۰- ۱۱۲۹- ۱۱۳۳ آورده شده است تا شرایط آن بیشتر روشن و مشخص گردد. اگر تحقق آنها برای دادگاه محرز شود دادگاه طلاق یک طرفه را صادر می کند.

  1.  ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب درمدت یک سال بدون عذر موجه.
  2.  ابتلای زوج به یکی از مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد کند. همچنین امتناع و یا عدم ترک وی توسط مدت زمانی که توسط پزشک جهت ترک اعتیاد اعلام شده است.
  3.  محکومیت قطعی زوج به پنج سال زندان یا بیشتر.
  4.  ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد.
  5.  ابتلای مرد به بیماری‌های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر بیماری صعب‌ العلاجی که زندگی مشترک را مختل کند.

نکات مهم طلاق عسر و حرج

موارد بالا مثال و نمونه ای از موارد عسر و حرج می باشد. لذا بسیاری از موارد دیگر می‌تواند در دادگاه توسط حاکم شرعی تعیین شود که جزو شرایط عسر و حرج قرار گیرد. حتی اتفاقات بسیار نادر که از نظر حاکم شرع عسر و حرج زن محسوب می‌گردد.

هر زنی که در زندگی او یکی از مصادیق عسر و حرج اتفاق بیفتد و مدعی عسر و حرج گردد اماره قانونی (طرف قانون) به نفع اوست مگر شوهرش ثابت کند که زن در عسر و حرج نیست. در تحقق عسر و حرج برای زوجه خصوصیات فردی زوجه (زن) از جمله موقعیت اجتماعی، شئون اجتماعی، حیثیت خانوادگی و آبرو دخیل است؛ لذا نسبت به آن حکم نهایی صادر می گردد. باید در نظر داشت که منشا عسر حرج، شوهر او باشد. یعنی اگر عوامل دیگر که باعث پر مشقت شدن زندگی برای زن شده است منشا رفتار شوهر نباشد، آن شرایط مصداق عسر و حرجی که موجب طلاق خانم از شوهرش می شود، تلقی نمی‌شود.

تاکید می شود که از عوامل عسر حرج با عنایت به شخصیت زوجه وجود شرایطی است که برای وی قابل تحمل نباشد. لذا اگر شوهر حتی معتاد به مواد مخدر باشد ولی نسبت به حقوق زوجه کوتاهی نکند و رفتاری که باعث عسر و حرج زوجه شود انجام ندهد، حق طلاق برای زوجه نخواهد بود.

در صورت تایید عسر و حرج حق و حقوق زن از جمله مهریه و نفقه ی معوقه خانم به قوت خود باقیست.

کلام اخر

مطلب طلاق از طریق عسر و حرج یکی از مطالب زیر مجموعه طلاق یک طرفه می باشد. جهت اطلاعات بیشتر ان را مطالعه کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.