مجازات کیف قاپی چیست؟

۲۵ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مجازات کیف قاپی چیست؟
۵/۵ - (۱ امتیاز)

سرقت به معنای ربودن مال دیگریست. این جرم از جمله جرایم شایع و رو به افزایش در تمام جوامع است. فشار اقتصادی بسیار در جامعه و نابرابری ها، افراد را به سمت سرقت برای امرار معاش سوق داده است. بطوری که افراد جرات نمی کنند مبالغ پول نقد را با خود حمل کنند یا اینکه تلفن همراه خود را در معابر در دست بگیرند. حتما جرم کیف قاپی را بارها در فیلم ها و سریال ها مشاهده کرده اید. شاید حتی تا به حال خودتان یا اطرافیانتان بزه دیده این جرم بوده اید. کیف قاپی نیز از زیر مجموعه سرقت در قانون مجازات است. اما به دلیل تاثیری که بر اذهان عمومی می گذارد و باعث خدشه دار شدن امنیت روانی جامعه می شود، بصورت مجزا توسط قانون گذار جرم انگاری شده است.


تعریف کیف قاپی

کیف قاپی به این معناست که شخصی بصورت علنی در مقابل چشمان بزه دیده، اقدام به سرقت و ربودن مالش نماید. ممکن است فکر کنید کیف قاپی و کیف زنی معنای یکسانی دارند اما اینطور نیست. وجه تفاوت آن ها این است که کیف زنی بصورت آشکارا اتفاق نمی افتد بلکه از بصورت پنهانی جوری که شخص متوجه نشود یا با حیله اتفاق می افتد. هر دو جرم کیف قاپی و کیف زنی زیر مجموعه ی سرقت های تعزیری محسوب می شوند که قانون گذار در ماده ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی، اقدام به جرم انگاری کیف زنی نموده است و ما به دلیل وجه تشابه آن ها از این مجازات این ماده برای مجرمان کیف قاپی نیز استفاده می کنیم:

« هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی – جیب‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق ‌محکوم خواهد شد.»

تفاوت سرقت حدی و سرقت تعزیری

سرقت حدی از فقه نشات گرفته است و مجازات آن نیز از در فقه مشخص شده است. اما سرقت تعزیری را قانون گذار وضع نموده و مجازاتش را نیز قانون گذار تعیین کرده است. به دلیل اینکه سرقت حدی در شرع ریشه دارد، قابل تخفیف و یا قابل گذشت نمی باشد وعیناً همان مجازات شرعی اعمال می شود. اما سرقت تعزیری کمی شرایط بهتری دارد و جزو جرایمی است که می توان شرایط تخفیف را برای آن در نظر گرفت. همچنین بطوری کلی سرقت تا پیش از طرح شکایت در دادگاه از طرف شاکی قابل گذشت است اما به محض مراجعه به دادگاه و طرح دعوی دیگر قابل گذشت نمی باشد.

آیا کیف قاپی جرمی قابل گذشت است؟

اگر سارق سابقه ی کیفری موثر نداشته باشد و در صورت کسب رضایت شاکی، می تواند به قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری استناد نماید، در اینجا جرم او قابل گذشت خواهد بود.سپس پرونده مختومه شده و برای شخص سارق حکم برائت یا قرار موقوفی صادر می شود.

مدارک قابل ارائه

برای مدارک و ادله ای که اثبات کننده ی کیف قاپی باشد باید اگر شاهدانی در صحنه ی وقوع جرم حضور داشتند یا تصویر برداری ای توسط دوربین های مدار بسته صورت گرفته است، را به دادگاه صالح ارائه نمایید. این ادله می تواند برای جلب نظر قاضی و اثبات جرم بسیار موثر باشد و کمک شایانی بکند.

نحوه طرح دعوی

برای طرح شکایت با موضوع کیف قاپی، شخص بزه دیده باید به کلانتری یا دادسرا مراجعه نماید. سپس شکایت خود را با موضع کیف قاپی بصورت مکتوب به آن جا تحویل دهد. کلانتری یا دادسرا پرونده تشکیل داده و آن را به دادگاه کیفری ارسال می نمایند تا مراحل قانونی رسیدگی را طی نماید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.