اخذ پروانه ی وکالت بدون ازمون

۳ آبان, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اخذ پروانه وکالت بدون ازمون
۵/۵ - (۱ امتیاز)

پروانه ی وکالت مدرکی است که صلاحیت فرد را برای دفاع از موکل و حضور در مراجع قضایی اعم از دادگاه و شورای حل اختلاف و … تائید می نماید. برای اخذ پروانه ی وکالت باید در آزمون وکالت شرکت کرده و بعد از گذراندن ۱۸ ماه دوره ی کاراموزی و قبولی در این مرحله می توانید پروانه ی وکالت را دریافت نمایید. در صورتی که تمایل به شغل وکالت دارید مراحل و نحوه ی شرکت در ازمون وکالت را به طور کامل بررسی نمودیم. هم چنین علاوه بر ازمون وکالت ،شرایطی وجود دارد که افراد در صورت داشتن آن شرایط می توانند پروانه ی وکالت بگیرند بدون آن که در ازمون وکالت شرکت نمایند.

در این مقاله به بررسی شرایط اخذ پروانه ی وکالت بدون آزمون و مدارک موردنیاز برای ثبت نام می پردازیم.

چه کسانی می توانند بدون ازمون پروانه ی وکالت بگیرند

وکلا بر اساس آزمونی که در آن شرکت می نمایند تحت نظر قوه ی قضائیه و یا کانون وکلا قرار می گیرند. این دو نهاد، ازمون جداگانه ایی برای پذیرش وکیل دارند. در ادامه به بررسی شرایط اخذ پروانه ی وکالت بدون شرکت در ازمون می پردازیم.

در صورتی که فرد یکی از این شرایط را داشته باشد می تواند بدون شرکت در آزمون، پروانه ی وکالت را دریافت نماید:

۱.اگر فرد افسر بازنشسته نیروهای مسلح با داشتن مدرک کارشناسی حقوق بوده و سابقه کاری هشت ساله در فعالیت های خدمات یا سازمانی را داشته باشد.

۲.نمایندگان مجلس در صورتی که به مدت پنج سال سابقه ی کار به عنوان قاضی داشته باشند و مدرک تحصیلی آن ها اتمام تحصیلات از حوزه ی علمیه ی قم و یا مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط باشد.

۳.اعضای هیات علمی دانشگاه ها در صورت داشتن مدرک دکترای مرتبط و غیر مرتبط و ۱۵ سال سابقه ی کار قضایی، می توانند در ازمون وکالت بدون آزمون شرکت نمایند.

۴.کسانی که ده سال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضائی دارند و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشد‌ و سلب صلاحیت قضائی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.

با تصویب قانون جدید، رویه اخذ پروانه ی وکالت درخصوص حد نصاب ازمون تغییر کرده است. همه چیز در رابطه با قانون جدید تسهیل صدور پروانه ی وکالت را توضیح داده ایم.

مراحل اخذ پروانه ی وکالت بدون آزمون

ثبت نام اینترنتی

ارسال مدارک به واحد صدور پروانه ی کانون یا قوه طی ۴۸ ساعت بعد از ثبت نام

مدارک لازم جهت ثبت نام

جهت ثبت نام لازم است مدارک ذیل اسکن شوند:

تمام صفحات شناسنامه

کارت ملی

کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

دانشنامه ی لیسانس

عکس پرسنلی

فرم تقاضای پروانه بعد از ثبت نام اینترنتی

در این مقاله شرایط اخذ پروانه ی وکالت بدون ازمون را بررسی نمودیم. در صورت هر گونه سوال و مشاوره ی حقوقی می توانید با وکلا و مشاوران مجرب دادیاران در ارتباط باشید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.