مفهوم تمکین و الزام به آن

۲۰ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
الزام به تمکین
۵/۵ - (۱ امتیاز)

مفهوم تمکین و الزام به آن


الزام به تمکین خانم یعنی چه؟

عدم تمکین خانم چه عواقبی دارد؟

آیا عدم تکمین زن، مانع گرفتن نفقه می شود؟

هنگامی که عقد ازدواج میان زن و شوهر منعقد می شود، یکسری وظایفی بر عهده ی هریک از طرفین قرار می گیرد. یکی از این وظایف تبعیت و پیروی خانم از فرمان شوهرش است که اصطلاحا به آن تمکین می گویند. مرد نیز در مقابل تمکین خانم، ملزم به پرداخت نفقه به خانم خواهد بود.

تمکین به چه معناست؟


تمکین به معنای اطاعت کردن  و پیروی کردن است. تمکین به طور کلی به دو نوع عام و خاص تقسیم می شود؛

  • تمکین خاص یعنی آن که زن با همسر خود به طور متعارف نزدیکی جنسی داشته باشد. البته این یک بحث دوطرفه است و شوهر نیز باید در حدود متعارف با همسر خود نزدیکی داشته باشد.
  • تمکین عام نیز یعنی آن که زوجین وظایف خود را در مقابل همدیگر به طور متعارف انجام دهند. بنابراین اگر مثلا شوهر از زن خود بخواهد که تمام اموال خود را به وی انتقال دهد این یک خواسته غیر متعارف است و زن می تواند از آن سرباز زند. در تمکین عام زن باید در منزلی که زوج تهیه کرده تمکین کند (سکونت یابد). البته محل سکونت باید در شان زوجه بوده و مرد به آن دسترسی داشته باشد. مگر اینکه انتخاب مسکن توسط زوجه قبلا در شروط نکاح قید شده باشد.

پذیرفتن ریاست مرد در خانواده مبنای تمکین و اصل ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی می باشد.

” ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی:

در روابط زوجین ریاست خانواده از خصائص شوهر است. “

 

” ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی:

زن باید در منزلی که شوهر تعیین میکند سکنی نماید مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد. “

 

ضمانت اجرای عدم پرداخ نفقه

خانم در چه مواردی مجاز به عدم تمکین است؟

فریب در ازدواج و روش های فسخ نکاح

ایا می توان به علت ناتوانی جنسی مرد طلاق گرفت؟

عدم تمکین چیست؟


به عدم تمکین نشوز و به زنی که تمکین نمی کند ناشزه می گویند. بنابراین اگر زنی به وظایف خود در قبال همسرش عمل نکند ناشزه نامیده می شود. اگر این عدم تمکین از سوی هر دو طرف باشد آن را شقاق می دانند.

ضمانت اجرای عدم تمکین چیست؟


در صورتی که زن تمکین نکند و ناشزه باشد مستحق نفقه نخواهد بود.

نکته: نفقه در صورتی به زن تعلق نخواهد گرفت که برای عدم تمکین خود عذر موجهی نداشته باشد. یعنی اگر زن با عذر موجه وظایف خود در قبال همسرش را انجام ندهد مستحق نفقه خواهد بود. در این راستا باید به ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی اشاره کرد.

” ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی:

هر گاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظائف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود. “

 

شوهر نیز در صورت عدم تمکین با ضمانت اجرا مواجه خواهد بود. اگر مرد در مقابل همسر خود تمکین نکند، زن می تواند الزام وی به تمکین را بخواهد. و اگر شوهر حاضر به تمکین نشود در صورتی که مورد از موارد عسر و حرج باشد همسر وی می تواند از دادگاه درخواست طلاق نماید.

 

مشاوره حقوقی دادیاران

 

نحوه درخواست الزام به تمکین

برای این منظور باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و در آنجا دادخواست الزام به تمکین زوجه توسط زوج و یا وکیل وی تنظیم گردد. همچنین دلایل اثباتی خود مثل استشهادیه یا اظهارنامه الزام به تمکین را به دادخواست ضمیمه نمایید.

پیشنهاد میگ ردد قبل از شکایت الزام به تمکین زوجه، اظهار نامه ای مبنی بر عدم تمکین زوجه صادر گردد. مراحل دادگاه اینگونه است که که زوج بایستی ثابت نماید که مقدمات تمکین مانند مسکن در شان زوجه و اسباب اثاثیه مناسب را تهیه کرده است.

در صورتی که رای قطعی به نفع زوج صادر شود، زوجه میتواند درخواست اجرائیه الزام به تمکین نماید. با توجه به اینکه زوجه را نمی توان به زور به منزل زوج آورد، دادگاه پس از مهلت مشخص و عدم تمکین زوجه، نشوز وی را اعلام میکند. لذا زوج پس از اعلام نشوز می تواند از مزایای آن استفاده کند. از جمله این مزایا عدم اجبار به پرداخت نفقه و  ازدواج مجدد بدون نیاز به اذن همسر می باشد.

 

گروه حقوقی دادیاران _ وکیل خانواده
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.