آدم ربایی چه مجازاتی دارد؟

۲۵ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
آدم ربایی چه مجازاتی دارد؟
۵/۵ - (۱ امتیاز)

آدم ربایی یکی از جرایمی است که همه ی ما تا حدودی با آن آشنایی داریم. در واقع در بسیاری از فیلم ها و سریال ها بارها شاهد صحنه های آدم ربایی بوده ایم و تصویر ذهنی ای از نحوه اتفاق افتادن آن داریم. مثلاً شخصی پسر بچه ی یک خانواده را با توسل به زور سوار اتومبیل خود می کند و می دزدد. در مقابل آن مبلغی پول مطالبه می کند تا در ازای سلامتی پسرشان بپردازند.

  • مجازات آدم ربایی با وسیله ی نقلیه با مجازات آدم ربایی بدون وسیله نقلیه تفاوتی دارد؟
  • اگر کسی اقدام به ربودن بچه ای نماید، تاثیری در میزان مجازات دارد؟
  • آیا قصد شخص رباینده در ارتکاب این جرم و مجازات آن تاثیری دارد؟

در این مطلب می خواهیم به جرم آدم ربایی و مجازات آدم ربایی بپردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

آدم ربایی چیست؟

در جرم آدم ربایی شخصی اقدام به ربودن شخص دیگری می کند و در ارتکاب این جرم انگیزه و قصد شخص رباینده اهمیتی ندارد. مثلاً ممکن است با انگیزه ی انتقام، مسائل مالی، اسناد و مدارک، مشکلات روانی رباینده و یا تجاوز اتفاق بیفتد. اتفاق افتادن این جرم تاثیرات بسیار زیادی را بر خود شخص ربوده شده و خانواده و اطرافیانش و همچنین امنیت و آرامش عمومی جامعه می گذارد. به همین دلیل در ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی این مسئله جرم انگاری شده است.

«هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط‌ دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند…»

عبارت به «هر منظور دیگری» در ماده فوق نشان می دهد که انگیزه ی شخص رباینده اهمیتی ندارد. و با هر انگیزه ای این جرم می تواند واقع شود.

در صورت وجود هر کدام از شرایط فوق، آدم ربایی از نوع جرایم مشدد خواهد بود. و شخص به حداکثر مجازاتی که در ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ آمده است، یعنی به پانزده سال حبس محکوم می شود.

مجازات نوزاد ربایی

قانون گذار برای نشان دادن اهمیت جرم ربودن نوزادان، آن را در ماده ای دیگر بصورت جداگانه جرم انگاری کرده است. برای این جرم شش ماه تا سه سال حبس در نظر گرفته است و اگر نوزاد فوت شده باشد جزای نقدی در نظر گرفته است. در ماده ۶۳۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ آمده است:

«هر کس طفلی را که تازه متولد شده است بدزدد یا مخفی کند یا او را بجای طفل دیگری یا متعلق به زن دیگری غیر از مادر طفل قلمداد ‌نماید به شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد و چنانچه احراز شود که طفل مزبور مرده بوده، مرتکب به یکصد هزار تا پانصد هزار ریال جزای ‌نقدی محکوم خواهد شد.»

انتقادی که می توان نسبت به ماده ی فوق بیان کرد این است که جرم آدم ربایی نوزادان مجازات بسیار کمتری از جرم ربودن افراد بزرگسال دارد و قانون گذار سختگیری کمتری داشته است در حالیکه نوزادان توانایی دفاع از خود را ندارند و پیدا کردن آن ها بسیار دشوار است در واقع یکی از بی دفاع ترین اعضای جامعه هستند. شاید یکی از دلایل زیاد شدن ربودن بچه ها در سال های اخیر نیز همین مسئله باشد و این مجازات نتوانسته بازدارندگی لازم را ایجاد کند.

مجازات آدم ربایی

قانون گذار برای اینکه پاسخ کیفری متناسبی نسبت به این جرم نشان دهد و تا حدی بتواند با وضع قوانین جلوی ارتکاب این جرم را بگیرد، در ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی مجازات بین پنج تا پانزده سال حبس را در نظر گرفته است. همچنین همانطور که در بالا گفته شد اگر عمل شخص دارای هرکدام از آن ویژگی های مذکور باشد، به حداکثر مجازات محکوم می شود.

در چه صورت، ادم ربایی مجازات بیشتری دارد؟

اگر در آدم ربایی یکی از کیفیات تشدید مجازات وجود داشته باشد، آدم ربایی ساده تبدیل به آدم ربایی مشدد می شود. در همان ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی، کیفیات تشدید جرم آدم ربایی بیان شده است:

  • درصورتی که سن شخص ربوده شده کمتر از پانزده سال تمام باشد.
  • در صورتی که آدم ربایی به وسیله ی وسایل نقلیه صورت بگیرد.
  • در صورتی که به شخص ربوده شده آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود.

« هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط‌ دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد در صورتی که سن مجنی‌علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد یا‌ ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد‌ و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم میگردد.»

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 8  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.