مستثنیات دین در پرداخت مهریه

۹ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
مستثنیات-دین در پرداخت مهریه
۲/۵ - (۲ امتیاز)
آیا برای گرفتن مهریه می توان همه ی اموال مرد را گرفت؟ مستثنیات دین در مهریه یعنی چه؟

چه اموالی را در هنگام پرداخت مهریه نمی توان توقیف کرد؟

پرداخت مهریه یکی از مشکلات اساسی جامعه تبدیل شده است. زیرا آمار طلاق ها افزایش یافته و  تعداد زندگی های بیشتری نسبت به گذشته به سمت جدایی و طلاق می رود. مهریه نیز جزو حقوق مالی ای خانم است که قبل از ازدواج در دوران خوبی و خوشی بین طرفین مورد توافق واقع شده و هیچکدام از طرفین تصورش را نمی کردند که پایان زندگی آن ها به جدایی ختم شود.

به هر حال مرد باید مهریه را بپردازد و در صورتی که نپردازد، خانم می تواند اموال او را برای پرداخت مهریه توقیف کند. در اینجا نیز دادگاه از طریق مزایده اقدام به فروش اموال اموال می کند تا از محل آن پول ها، مهریه خاننم پرداخت شود. اما یکسری مواردی هستند که تحت عنوان مستثنیات دین در مهریه نمی توان توقیف کرد. در ادامه مطالب می خواهیم به مسثتنیات دین در مهریه بپردازیم.

مستثنیات دین در مهریه طبق قانون شامل چه مواردی می شود؟

مهریه یکی از حقوق مالی خانم است که در اثر عقد ازدواج بوجود می آید. مرد نیز به محض وقوع عقد ازدواج ملزم به پرداخت مبلغ مهریه است. زمانی که خانم مهریه اش را اجرا می گذارد، مرد باید در صورت تمکن مالی این مهریه را به طور کامل بپردازد.

اما در پرداخت هر دینی باید در نظر داشته باشید که یکسری اموالی وجود دارد که هر شخصی برای ادامه ی زندگی خود به آن ها نیاز دارد. زمانی که شخصی بدهی ای دارد، این دسته از اموال که برای ادامه ی زندگی نیاز هستند تحت عنوان مستثنیات دین هستند که نمی توانند توسط شخص طلبکار توقیف شوند.

” ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی:

مستثنیات دین صرفاً شامل موارد زیر است:

  • الف – منزل مسکونی که عرفاً در شان محکوم‌علیه در حالت اعسار او باشد.
  • ب – اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم‌علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  • ج – آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌ٌعلیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود.
  • د – کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شان آنها.
  • هـ – وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌ وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
  • و – تلفن مورد نیاز مدیون.
  • ز – مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌ بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستاجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شان او نباشد.

تبصره ۱ – چنانچه منزل مسکونی محکوم‌علیه بیش از نیاز و شان عرفی او در حالت اعسارش بوده و مال دیگری از وی در دسترس نباشد و مشارٌالیه حاضر به فروش منزل مسکونی خود تحت نظارت مرجع اجراءکننده رای نباشد به تقاضای محکوم‌له به‌ وسیله مرجع اجراءکننده حکم با رعایت تشریفات قانونی به فروش رفته و مازاد بر قیمت منزل مناسب عرفی، صرف تادیه دیون محکوم‌ٌعلیه خواهد شد مگر اینکه استیفای محکوم‌ٌبه به طریق سهل‌تری مانند استیفاء از محل منافع بخش مازاد منزل مسکونی محکوم‌ٌعلیه یا انتقال سهم مشاعی از آن به شخص ثالث یا طلبکار امکان‌پذیر باشد که در این‌صورت محکوم‌به از طرق مذکور استیفاء خواهد شد.
تبصره ۲ – چنانچه به حکم قانون مستثنیات دین تبدیل به عوض دیگری شده باشد، مانند اینکه مسکن به دلیل قرار گرفتن در طرح های عمرانی تبدیل به وجه گردد، یا در اثر از بین رفتن، عوضی دریافت شده باشد، وصول محکوم‌ به از آن امکان‌ پذیر است مگر اینکه محرز شود مدیون قصد تهیه موضوع نخستین را دارد.”

مشاوره حقوقی دادیاران

مرجع صالح برای رسیدگی به مستثنیات دین در مهریه کجاست؟

دادگاه حقوقی به عنوان مرجعی که حق رسیدگی به دعوای مهریه را دارد، می تواند درباره ی اینکه این مال جزو مستثنیات محسوب می شود یا خیر نیز اظهار نظر نماید. دادگاه کارشناسی را برای تشخیص اینکه این مال مورد نظر جزو مستثنیات دین است یا خیر انتخاب می کند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل پایه یک دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.