نحوه صدور حکم رشد

۱۴ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
حکم رشد
به این مطلب امتیاز دهید

نحوه صدور حکم رشد


افراد از زمانی که متولد می شوند، از اهلیت تمتع یعنی حق دارا شدن حقوق برخوردار هستند. اما از اهلیت استیفا یعنی حق اجرای حقوق خود برخوردار نیستند تا زمانی که به سن رشد و بلوغ برسند. به همین دلیل تا قبل از سن رشد شخصی باید عهده دار امور او شود. این شخص می تواند ولی، وصی یا قیم او باشد. در واقع به این گونه افراد محجور می گویند. در ادامه ی مطلب به نحوه صدور حکم رشد می پردازیم.

حکم رشد چیست؟


انسان ها از بدو تولد تا زمانی که به سن بلوغ برسند از انجام امور مالی و غیر مالی خود معاف هستند و اصطلاحا اهلیت ندارند. چون این افراد از توانایی و قدر درک این مسائل و تصمیم گیری برخوردار نیستند. در قانون مدنی این افراد را محجور معرفی کرده است. برای اینکه شخصی از حجر خارج شود و خود عهده دار تصمیمات زندگیش شود، باید به سن بلوغ برسد و همچنین رشد او اثبات شود. در مورد سن بلوغ که در شرع سن مشخصی برای بلوغ دختر و پسر مشخص نموده است. دختران در پایان ۹ سال تمام قمری و پسران در پایان ۱۵ سال تمام قمری به سن بلوغ می رسند.

اما در مورد رشد شخص باید بیان داشت که در گذشته ماده ی قانونی ای در قانون مدنی وجود داشت که بیان می کرد، افراد در پایان ۱۸ سالگی رشید هستند و هرکس به این سن می رسید خود به خود رشید محسوب می شد. در نتیجه ۱۸ سالگی به عنوان سن رشد و سن قانونی در نظر گرفته می شد. اما این ماده حذف گردید و برای اثبات این که این شخص از رشد عقلی برای تصمیمات مهم مالی و غیرمالی خود برخوردار است، باید به دادگاه مراجعه کرده و دادگاه رشد او را تشخیص دهد و به او گواهی رشد دهد. بنا براین دریافت گواهی رشد قبل از ۱۸ سالگی نیز امکان پذیر است.

پس از دریافت گواهی رشد، این فرد دیگر نیازی به سرپرست ندارد و خودش می تواند برای اداره ی اموال و امور مالی اش تصمیم گیری نماید. اما مثلا این شخص نمی تواند برای دریافت وام بانکی اقدام کند بلکه تنها در مورد اموال خودش می تواند اظهار نظر کند.

 

محجور به چه شخصی گفته می شود؟

ازدواج شخص مجنون

طلاق شخص مجنون چه شرایطی دارد؟

سن قانونی ازدواج دختران

 

مدارک لازم برای دریافت حکم رشد چیست؟


هر شخصی که متقاضی دریافت حکم رشد است باید ابتدا دادخواست دریافت گواهی رشد را تکمیل نماید. و همراه با دادخواست، مدارک زیر را به دادگاه خانواده تقدیم کند:

  1. اصل شناسنامه و دو فتوکپی از صفحه اول شناسنامه.
  2. سه قطعه عکس.
  3. پرداخت هزینه جهت انجام تعیین سن توسط مراجع.

 

مراحل صدور حکم رشد به چه صورت است؟


دادخواستی که شخص برای گواهی رشد ارسال می کند، به طرفیت ولی، قیم یا سر پرست اوست و در صورتی که هیچکدام از اینها نبود، به طرفیت دادستان اقامه می شود. در اینجا قاضی فردی که خواهان صدور گواهی رشد است را به پزشکی قانونی ارجاع می دهند. در پزشکی قانونی کارشناسان متخصصی در زمینه بالینی وجود دارد تا در خصوص وضعیت روانی او و رشد عقلی او تصمیم گیری نمایند. پس از اینکه بررسی ها انجام شد، کارشناس پزشکی قانونی، نظر خود را طی گواهی ای به دادگاه اعلام می کند.

سپس جلسه ی دادگاهی تشکیل می شود و فرد که خواهان دریافت حکم رشد است را نیز همراه با کسی که دعوی به طرفیت او اقامه شده است به دادگاه دعوت می کنند. در این جلسه خود شخص قاضی نیز از فرد سوالاتی می پرسد تا خود او نیز وضعیت عقلی و رشد او را بررسی نماید. در نهایت اگر نظر قاضی و کارشناس نظر مساعدی داشتند، گواهی رشد یا همان حکم رشد برای شخص صادر می شود.

چه سوالاتی توسط قاضی از شخص پرسیده می شود؟


سوالاتی که از شخص پرسیده می شود، مشابه سوالات زیر خواهد بود:

  • اگر ۲۰ میلیون توامان پول داشته باشید با آن چه کار می کنید؟
  • آیا می دانید چک چیست؟
  • جهت خرید یک خانه باید چه کارهایی انجام داد؟
  • کارت ملی و کارت هوشمند چه تفاوتی با هم دارند؟
  • قیمت خانه یا ارز در بازار فعلی چقدر است؟
  • و…

مشاوره حقوقی دادیاران

 

نتیجه گیری


بطور کلی اغلب از ما برای دریافت حکم رشد به دادگاه نرفته ایم و پس از ۱۸ سالگی، خود به خود رشید محسوب شده ایم!!!

دریافت حکم رشد نیز بیشتر در مورد افراد زیر ۱۸ سال موضوعیت دارد. اما برای افراد بالای ۱۸ سال می توان در خواست لغو حکم رشد داد. زیرا ممکن است فردی پس از ۱۸ سالگی خود به خود در اموال خود تصرف کرده باشد اما بعدا مشخص شود که این فرد علارغم سنش، توانایی اداره ی امور مالی خود را ندارد و عاقلانه رفتار نمی کند، در اینجا دادگاه می تواند پس از بررسی او را در دسته ی محجورین قرار دهد.

 

گروه حقوقی دادیاران متشکل از بهترین وکلای پایه یک دادگستری در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.