فرق ازدواج موقت و ازدواج دائم

۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱ 1 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
فرق ازدواج موقت و اتزدواج دائم
۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)
  • عقد موقت چیست؟ چه تفاوتی با ازدواج دائم دارد؟
  • آیا باید ازدواج موقت را ثبت نمود؟ در چه شرایط باید آن را ثبت کرد؟
  • وضعیت شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج موقت چه می شود؟

مشاوره فوری با وکیل

مشاوره تخصصی در رابطه با ازدواج و ازدواج موقت

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

عقد موقت چیست؟

به پیوند میان یک زن و مرد ازدواج می گویند. ازدواج در دین اسلام بر دو نوع است : ازدواج دائم و ازدواج موقت. ازدواج موقت که تنها در اسلام و مذهب شیعه پذیرفته می باشد، عبارت است از؛

“عقد ازدواج میان زن و مرد با مهریه و زمان معلوم”

که با پایان یافتن زمان آن ازدواج نیز پایان می یابد. به عقد موقت؛ صیغه، مُتعِه و یا نکاح منقطع نیز گفته می شود.

تفاوت ازدواج دائم و موقت

  • در ازدواج دائم برخلاف موقت “زمان” تعیین نمی شود.
  • نحوه فسخ نکاح در ازدواج دائم طلاق به صورت دادگاهی و محضری می باشد، ولی در موقت؛ با پایان یافتن زمان، ازدواج منسوخ می گردد.
  • در ازدواج دائم مشخص کردن مهریه در زمان عقد واجب نیست، ولی در موقت؛ عدم تعیین مهریه موجب باطل شدن صیغه عقد خواهد شد.
  • در تفاوت ازدواج دائم و موقت باید گفت ازدواج موقت فقط در مذهب شیعه مورد تایید است و اهل سنت آن را حرام می دانند.
  • پرداخت نفقه در ازدواج دائم جزء وظایف مرد می باشد، ولی در موقت تنها در صورت شرط ضمن عقد؛ مرد موظف به پرداخت نفقه خواهد بود.
  • مرد می تواند چهار زن را به صورت ازدواج دائم به همسری بگیرد، ولی در عقد موقت محدودیت وجود نداشته و مرد می تواند هر تعداد همسر که بخواهد به صورت موقت اختیار کند.

در چه مواردی ثبت ازدواج موقت الزامی است؟

معمولا ازدواج موقت به صورت غیر رسمی ما بین زن و مرد صورت می گیرد و هیچگونه مدرک مکتوبی منوط بر جاری شدن عقد نیز وجود ندارد، که در اینصورت برای بسیاری موارد زوجین به مشکل خواهند خورد. زیرا اثبات وجود محرمیت و مشروعیت بین زن و مرد بسیار دشوار خواهد بود.

عمده ترین این مشکلات بر سر فرزندان حاصل از اینگونه ازدواج ها می باشد، زمانی که مشروعیت رابطه زن و مرد به دادگاه اثبات نشود، نمی توانند برای فرزند خود شناسنامه تهیه کنند، همچنین اینگونه کودکان به دلیل نداشتن شناسنامه از گرفتن ارث و نفقه نیز محروم می مانند.

حال گرچه بر ثبت ازدواج موقت اصرار میورزیم ولی قانون در سه مورد به ثبت رساندن این ازدواج را الزامی دانسته:

  • باردار شدن خانم
  • توافق کردن طرفین
  • ثبت ازدواج شرط ضمن عقد باشد

وضعیت مهریه و نفقه در عقد موقت

در زمان خواندن صیغه عقد موقت؛ حتما باید میزان مهریه زن مشخص باشد. از زمان خوانده شدن صیغه تمامی مهریه به زن تعلق می گیرد و مرد موظف به پرداخت آن می باشد (حتی درصورت فوت یا بخشیدن مدت زمان صیغه). درصورتی که بین زن و شوهر نزدیکی صورت نگرفته و زن باکره باشد، نصف (۱/۲) مهریه به وی تعلق می گیرد.

در این ازدواج نفقه به زن تعلق نمی گیرد، مگر اینکه پرداخت نفقه جزء شروط ضمن عقد باشد، در این صورت نیز عدم پرداخت نفقه عمل مجرمانه نخواهد بود.

آیا در عقد موقت زوجین از هم ارث می برند

زوجین در ازدواج موقت از یکدیگر ارث نمی برند، ولی در صورت ثبت رسمی و محضری ازدواج موقت؛ کودکان حاصل از این ازدواج، از ارث و نفقه و دیگر حقوق مالی خود برخوردار خواهند شد.


شرایط فرزند حاصل از ازدواج موقت چگونه است

همانطور که گفته شد یکی از علل اصلی تاکید بر ثبت عقد موقت؛ بارداری زوجه است. زیرا گرفتن شناسنامه زن باید بتواند ثابت کند که فرزند متعلق به مرد است و فرزند نیز مشروع می باشد (در زمان تشکیل نطفه زن و مرد، شرعا زن و شوهر بوده اند. به عبارتی زن باید ازدواج موقت را به اثبات برساند) و این راه دردسرهای زیادی به همراه دارد.

اگر ثابت شود که بچه مشروع است؛ مرد موظف است برای فرزند خود شناسنامه گرفته و این فرزند از تمامی حقوق قانونی خود از جمله ارث برخوردار خواهد بود.

اگر در شرایطی مرد حضور نداشته باشد، قانون این اجازه را به زن خواهد داد که به اسم خود برای بچه شناسنامه تهیه کند. گرچه این اجازه مستلزم این است که زن ثابت کند بچه مشروع است.


عقد موقت چگونه از بین می رود

در عقد موقت طلاق وجود ندارد و با پایان یافتن زمان، عقد باطل می شود. همچنین مرد می تواند پیش از پایان یافتن زمان، مدت صیغه را ببخشد و ازدواج را منحل کند.

اگر یکی از طرفین فوت کند نیز، ازدواج منحل می گردد. زن تنها در صورتی می تواند مدت صیغه را ببخشد که این موضوع جزء شروط ضمن عقد ذکر شده باشد.


عده در ازدواج موقت چقدر است

عده به معنای مدت زمانیست که خانم پس از پایان یافتن ازدواج حق، ازدواج مجدد ندارد و حق برقراری رابطه جنسی با مرد دیگری را در این مدت ندارد.

مدت عده زن درعقد موقت، دو طهر (۴۵ روز) پس از پایان مدت ازدواج می باشد.

اگر شوهر فوت کند، مدت زمان عده زن چهار ماه و ده روز می باشد.

اگر زوجه باردار باشد عده تا پایان بارداری، و اگر تا پایان بارداری کمتر از چهار ماه و ده روز باقی مانده باشد؛ مدت عده همان چهار ماه و ده روز می باشد.

مدت عده ازدواج موقت در زنان یائسه ۴۵ روز می باشد.

زنانی که با شوهر خود نزدیکی نداشته اند ملزم به رعایت عده نیستند ولی عده فوت (چهار ماه و ده روز) در تمامی موارد یکسان بوده و زن موظف به رعایت آن می باشد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.