اسقاط کافّه خیارات به چه معناست؟

۲۷ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تامین خواسته
۵/۵ - (۱ امتیاز)

خیار به معنای اختیار است. در قانون مدنی موادی تحت عنوان خیارات آورده شده است که در واقع اختیاراتی است که هرکدام بنا به دلایل مشخصی می توانند موجب فسخ معاملات شوند. این اختیارات در یک قرارداد برای هریک از طرفین ممکن است ذکر شود. اسقاط نیز به معنای سقوط کردن است. اسقاط کافّه خیارات به معنای این است ساقط کردن هر کدام از خیارات از صاحب آن اختیار است. در این مطلب می خواهیم در مورد اسقاط کافّه خیارات بصورت مفصل تر صحبت کنیم.


انواع عقود

در قانون مدنی بطور کلی عقود را به دو دسته ی اصلی تقسیم میکنند: عقود لازم و عقود جایز. عقد لازم عقدیست که نمی توان آن را برهم زد مگر اینکه در عقد حق فسخ یا خیاراتی که در قانون آمده است، برای طرفین در نظر گرفته شده باشد مانند قرارداد خرید وفروش مال. عقد جایز نیز عقدیست که هریک از طرفین حق برهم زدن آن را هر زمان که اراده بکنند، دارند مانند قرارداد وکالت.

انواع خیارات در قانون مدنی:

  • خیار حیوان: اگر مورد معامله ی ما حیوانی باشد، شخص خریدار تا ۳ روز مهلت دارد که معامله را فسخ نمایند.
  • خیار مجلس: تا زمانی که هر کدام از طرفین معامله در مجلس عقد حضور دارند و از هم جدا نشدند، می توانند معامله را فسخ کنند.
  • خیار شرط: در معامله شرطی آورده می شود که هرکدام از طرفین یا شخص ثالثی در طی مدت زمان مقرری حق فسخ معامله را داشته باشند.
  • خیار عیب: اگر بعد از خرید مالی متوجه شود که مال سالم نبوده و معیوب بوده است.
  • خیار غبن: اگر در یک معامله دو طرف مورد معامله، عوض و معوض، در تعادل نباشند و ارزش یکی از آن ها بسیار بیشتر از ارزش طرف دیگر معامله باشد.
  • خیار تبعض صفقه: این خیار به این معناست که معامله به دو قسمت تفکیک شود.در واقع معامله نسبت به بخشی از آن صحیح باشد و نسبت به بخش دیگر آن، باطل باشد.
  • خیار تدلیس: اگر در معامله ای یکی از طرفین با فریب و حقه، معامله را منعقد کرده باشد.
  • خیار رویت و تخلف از وصف: اگر شخصی مورد معامله را ندیده باشد و طبق توصیف طرف مقابل اقدام انعقاد معامله نماید اما بعدا متوجه شود که مال مطابق توصیف شخص نبوده است.
  • خیار تاخیر ثمن

اسقاط کافّه خیارات

واژه اسقاط از نظر لغوی به معنای افکندن و انداختن است. کافّه نیز به معنای همه و تمام است. خیارات نیز جمع خیار است، خیار آن حقی است که برای همه یا یکی از طرفین قراراد وجود دارد که به موجب آن می توانند یک عقد لازم را برهم بزنند. بنابراین اسقاط کافّه ی خیارات به معنای ساقط کردن تمام اختیاراتی (خیارات) است که به موجب آن خیارات ،هر کدام از طرفین  قرارداد می توانستند بصورت یک طرفه یک قرارداد را فسخ نمایند. در واقع با اقدام به اسقاط خیارات، طرفین دیگر نمی توانند قرارداد را بصورت یکجانبه فسخ نمایند.

نحوه اسقاط

به موجب ماده ۴۴۸ قانون مدنی: «سقوط تمام یا بعضی از خیارات را میتوان در ضمن عقد شرط نمود.»

بنابراین برای ساقط کردن خیارات می توان به دو صورت عمل کرد:

  • بصورت بندی در ضمن یک عقد این شرط را آورد.
  • بصورت جداگانه در قرارداد دیگری خیارات را اسقاط نمود.

با اسقاط کافّه خیارات دیگر نمی توان قرار داد را بصورت یک طرفه برهم زد و شخص با قبول این موضوع حق فسخ را از خود سلب می کند.

استثناء: استثناء تنها در مورد خیار تدلیس چون از جمله مسائل مربوط به نظم عمومی است، از این اسقاط استثناء شده است و نمی توان آن را اسقاط نمود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.