بیمه شخص ثالث چیست؟

۱۹ آبان, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیمه شخص ثالث
۵/۵ - (۱ امتیاز)

در این مطلب می خواهیم به بیمه شخص ثالث بپردازیم. در این بیمه فردی که صاحب اتومبیل است مبالغی را جهت بیمه ی اتومبیل خود، به شرکت بیمه پرداخت می کند. درصورتی که خسارتی به دیگری وارد شود شرکت بیمه خسارات حاصله را جبران می کند. این نوع بیمه، اجباری است. یعنی مالک خودروها ملزم به پرداخت این نوع از بیمه هستند و نداشتن بیمه شخص ثالث برای افراد عواقب سنگینی دارد. درادامه به بررسی این نوع از بیمه و شرایط آن می پردازیم.

بیمه شخص ثالث

هنگامی که تصادفی رخ میدهد، همواره زیان های جانی و مالی بسیاری به دنبال آن تصادف اتفاق می افتد. حال راننده ی خودروی مقصر، باید تمام خسارات  آن تصادف را پرداخت نماید.

علت نام گذاری این بیمه به شخص ثالث آن است که در این جریان شخص اول صاحب اتومبیل، شخص دوم شرکت بیمه و شخص سوم (ثالث) فردی است که در اثر حادثه زیان دیده است. این بیمه از نوع بیمه های مسئولیت است و شامل تمام انواع زیان های جانی و مالی، به غیر از صاحب ماشین یا بیمه نامه می شود.

چه وسایلی باید بیمه ی ثالث داشته باشند؟

مطابق با قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل ثالث، کلیه وسایل نقلیه باید دارای این بیمه باشند. ماده۱ قانون:

کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و تریلر متصل به وسایل مزبور و قطارهای راه آهن اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مسئول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که دراثر حوادث وسایل نقلیه مزبور یا محمولات آن ها به اشخاص ثالث وارد می شود و موظفند بیمه شخص ثالث را تهیه نمایند. 

قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در مقابل ثالث در سال ۱۳۸۷ به صورت طرح ۵ ساله به تصویب شورای نگهبان رسید.

اگر این بیمه را نداشته باشیم چه می شود؟

  • ۱. به این دلیل که این بیمه از بیمه های اجباری است، اگر شخصی این بیمه را نداشته باشد، پلیس می تواند او را در حین تردد جریمه نماید.
  • ۲. شرکت های بیمه در موارد دیر تمدید نمودن بیمه ی ثالث، بابت هر تعداد روزی که تاخیر در تمدید بیمه داشته باشند، برای آنها جریمه تعیین کرده است.
  • ۳. اگر شخصی در هنگام وقوع حادثه ای، این بیمه را نداشته باشد، باید خودش خساراتش را بپردازد. تمام خسارات اعم از خسارات جانی و مالی، از صندوق بیمه پرداخت میشود و بعد از راننده ی مقصر اخذ می شود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.