تامین خواسته چیست ؟ مراحل و مدارک لازم ، نمونه دادخواست تامین خواسته فوری

۲۸ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
تامین خواسته
۵/۵ - (۱ امتیاز)

یکی از مفاهیم پرکاربرد و مهم در دعاوی  تأمین خواسته است. در این مطلب می خواهیم بدانیم تأمین خواسته چیست؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

تأمین خواسته چیست

هنگامی که دعوایی علیه مالی از اموال شخص خوانده مطرح می شود، در این بین فرصت مناسبی است که خوانده اموال خود را از دسترس خارج نماید. برای جلوگیری از این مشکل، هر زمان که خواهان از این جهت احساس نگرانی نمود، می تواند از اموال خوانده، خواسته ی خود را متوقف نماید. اگر خواسته ی خواهان عین معین باشد، همان عین و اگر خواسته کلی ما فی ذمه باشد، معادل مبلغ آن را می تواند متوقف کند. در اینجا قانون گذار در واقع درصدد حمایت از خواهان دعوی است، تا در صورتی که حکم به نفع خواهان صادر شد اموالی از خوانده در دسترس او باشد.

اما در اینجا حالت دیگری نیز وجود دارد و آن حالتیست که حکم به نفع خوانده ی دعوی باشد. با توقیف اموال خوانده در این مدت ممکن است خساراتی به او وارد شده باشد. در اینجا قانون گذار این را نیز پیش بینی کرده است و هنگامی که خواهان می خواهد مالی از اموال خوانده را متوقف نماید باید خودش نیز تامین مناسبی برای خسارات احتمالی خوانده پرداخت کند. در اینجا اگر رای برخلاف خواهان و به نفع خوانده صادر شد، تامین خواهان برای خسارت به خوانده پرداخت می شود.

تامین خواسته فوری

یکی از انواع تامین خواسته، تامین خواسته فوری می باشد . ماده ۱۱۷ قانون آیین دادرسی مدنی در رابطه با تامین خواسته فوریاینگونه مقرر کرده است: “قرار تامین، باید فوری به خوانده، ابلاغ و پس از آن اجرا شود. در مواردی که ابلاغ فوری ممکن نباشد و تاخیر اجرا باعث تضییع یا تفریط خواسته گردد، ابتدا قرار تامین اجرا و سپس ابلاغ می‌ شود.”

طبق این ماده قانونی ،در صورتی که بیم تلف وجود داشته باشد و مورد خواسته در معرض تضییع باشد، تامین خواستهبه صورت فوری صادر شده و بدون ابلاغ، اجرا می شود.

نمونه دادخواست تامین خواسته فوری

ریاست محترم …

با سلام و احترام به استحضار می رساند، به موجب مبایعه نامه شماره……….. در مورخ …….، اینجانب، اقدام به خرید ده راس گوسفند، از خوانده محترم نموده ام که متاسفانه ایشان، از تحویل آن ها، به بنده، خودداری می کنند و گوسفندان را در زیر آفتاب، در مکان بسیار نامناسب، نگهداری می نمایند که با توجه به وضعیت موجود، امکان تلف آن ها، هر لحظه محتمل است. لذا، به موجب ماده ۱۱۷ قانون آیین دادرسی مدنی، همچنین، ماده ۱۰۸ این قانون، از آن مقام محترم، تقاضای صدور قرار تامین خواسته و اجرای آن، پیش از ابلاغ، مستدعی است.

شرایط خواسته

تأمین خواسته نیاز به اقامه ی یک دعوای کامل دارد و شرایط یک دعوای کامل را نیز باید داشته باشد. خواسته ای که ما به خاطر آن می خواهیم تأمین دریافت کنیم باید منجز باشد یعنی طلب باید حال شده باشد و سر رسید آن فرارسیده باشد.

موارد پذیرش تأمین خواسته

ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی موارد تأمین خواسته را بیان کرده است:

خواهان می تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا در جریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است درموارد زیر از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید و دادگاه مکلف به قبول آن است :
الف- دعوا مستند به سند رسمی باشد.
ب- خواسته در معرض تضییع یا تفریط باشد.
ج- در مواردی از قبیل اوراق تجاری واخواست شده که به موجب قانون، دادگاه مکلف به قبول درخواست تامین باشد.
د- خواهان، خساراتی را که ممکن است به طرف مقابل وارد آید نقدا به صندوق دادگستری بپردازد.
تبصره- تعیین میزان خسارت احتمالی، با درنظر گرفتن میزان خواسته به نظر دادگاهی است که درخواست تامین را می پذیرد. صدور قرار تامین موکول به ایداع خسارت خواهد بود.

زمان طرح خواسته ی تأمین

براساس ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی:

  • قبل از طرح دعوای اصلی
  • همزمان با طرح دعوای اصلی
  • بعد از طرح دعوای اصلی تا قبل از صدور حکم قطعی

نکته: در صورتی که دعوی خواهان در نظر قاضی، دعوای واهی باشد، دادگاه نمی تواند درخواست تأمین خواسته را نپذیرد بلکه فقط می تواند میزان تدمین خسارتی که از خواهان دریافت می کند را کم و زیاد کند.

زمان اجرای قرار تأمین

براساس ماده ۱۱۷ قانون آیین د.م :

قرار تامین باید فوری به خوانده ابلاغ و پس از آن اجرا شود. در مواردی که ابلاغ فوری ممکن نباشد و تاخیر اجرا باعث تضییع یا تفریط خواسته گردد ابتدا قرار تامین اجرا و سپس ابلاغ می شود.

علت فوریت ابلاغ قرار تأمین این است که هدف ما ازاین کار در امنیت قرار دادن خواسته است.

نحوه توقیف اموال

خوانده می تواند حسب مورد خودش اموالی را که خواسته شده یا معادل آن را برای توقیف ارائه کند. در غیر اینصورت براساس حکم قانونی توقیف اموال صورت می گیرد.

براساس ماده ۱۲۶ قانون آیین د.م:

توقیف اموال اعم از منقول و غیرمنقول و صورت برداری و ارزیابی و حفظ اموال توقیف شده و توقیف حقوق استخدامی خوانده و اموال منقول وی که نزد شخص ثالث موجود است، به ترتیبی است که در قانون اجرای احکام مدنی پیش بینی شده است.

و مطابق ماده ۱۲۷:

از محصول املاک و باغها به مقدار دو سوم سهم خوانده توقیف می شود. اگرمحصول جمع اوری شده باشد، مامور اجرا سهم خوانده را مشخص و توقیف می نماید. هرگاه محصول جمع اوری نشده باشد برداشت آن، خواه دفعتا و یا به دفعات، باحضور مامور اجرا به عمل خواهد امد. خوانده مکلف است مامور اجرا را از زمان برداشت محصول مطلع سازد. مامور اجرا حق هیچ گونه دخالت در امر برداشت محصول را ندارد، فقط برای تعیین میزان محصولی که جمع اوری می شود حضور پیدا خواهد کرد. خواهان یا نماینده او نیز در موقع برداشت محصول حق حضور خواهد داشت.
تبصره – محصولاتی که در معرض تضییع باشد فورا ارزیابی و بدون رعایت تشریفات با تصمیم و نظارت دادگاه فروخته شده، وجه حاصل در حساب سپرده دادگستری تودیع می گردد.

دادگاه صالح تامین خواسته

براساس ماده ۱۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی، درخواست تأمین از دادگاهی می شود که صلاحیت رسیدگی به دعوی را دارد. مثلا در مورد مال غیر منقول درخواست تأمین باید از دادگاه محل وقوع مال غیر منقول صورت بگیرد.

 بعد از تأمین خواسته تا چه مدت فرصت طرح دعوای اصلی را داریم؟

براساس ماده ۱۱۲ تنها تا ۱۰ روز بعد از صدور قرار تأمین خواسته باید دعوی اصلی را طرح نمود. در صورتی که تا این مدت دادخواست دعوای اصلی را ندهد، اگر خوانده درخواست کند، قرار تأمین لغو می شود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.