تخریب ملک مشترک توسط شریک؛ طرح شکایت

۱۰ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تخریب مال مشاع
۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

اگر مالکیت ملک بین دو یا چند نفر مشترک باشد، به آن مال مشاع می گویند. استفاده ی هر شریک از مال مشاع باید به نحوی باشد که با مالکیت سایر شرکا، تعارض نداشته باشد. در صورت تخریب ملک مشترک چه باید کرد؟ دراین مقاله به مفهوم مشاع، تخریب، نحوه طرح شکایت از تخریب مال مشترک می پردازیم.

  • اگر ملک توسط یکی از شرکا تخریب شود چه باید کرد؟
  • چطور می توان در این خصوص مطالبه ی خسارت نمود؟

ابتدا به طور کلی لازم است به توضیح دو مفهوم تخریب و ملک مشاع بپردازیم و در ادامه تخریب ملک مشترک و ابعاد حقوقی آن را بررسی می نمائیم.

مفهوم تخریب

تخریب به معنی ورود خسارت عمدی است.

برای وقوع این جرم تحقق دو شرط ضروری است:

۱. مال متعلق به دیگری باشد.

۲. خسارت مالی وارد شده باشد.

ملک مشاعی یعنی چه

مشاع به زبان ساده، مشترک بودن مالکیت مال بین دو یا چند نفر است. اگر چنین شرایطی در خصوص یک ملک وجود داشته باشد به آن ملک مشاعی می گویند. در این مقاله در خصوص مفهوم مال مشاع به طور کامل توضیح داده ایم:

چه کارهایی تخریب ملک مشاع محسوب می شود؟

تخریب ملک مشاع به معنای ایجاد خسارت و آسیب به اموال و تاسیسات مشترک یک ساختمان مشترک است. این عمل قابل پیگیری حقوقی خواهد بود. تخریب ملک مشاع می‌تواند شامل اقداماتی مانند تخریب نمای ساختمان، خراب کردن سیستم‌های مشترک مانند انتظامات، آسانسور، سیستم‌های تهویه و حفاظتی، تخریب باغ و فضای سبز مشترک و غیره باشد. این عمل غیرقانونی است و ممکن است موجب تخلفات قانونی و مدنی شود. در بسیاری از کشورها، افرادی که مال مشاع را تخریب می‌کنند، ممکن است مرتکب جرایمی همچون تخریب مالکیت عمومی، وارد کردن خسارت به مالکیت دیگران یا خسارت به محیط زیست شوند.

ملک مشاع، ممکن است به طور مساوی قابل تقسیم باشد و یا به این صورت قابل تقسیم نباشد. به همین دلیل شرایط خاصی در خصوص نحوه ی خرید و فروش آن وجود دارد. در این مقاله در این باره توضیح داده ایم.

چطور طرح شکایت نمائیم؟

بر اساس ماده ی ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی، از بین بردن مال متعلق به دیگری تحت عنوان تخریب جرم است و در صورتی که خسارت ‌وارده به میزان یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا کمتر باشد به جزای نقدی تا دو برابر معادل خسارتی که وارد شده است و در صورتی که خسارت وارده بیش از یکصد میلیون ریال باشد به حبس سه تا هیجده ماه محکوم خواهد شد. این ماده ی قانونی به طور ضمنی منسوخ شده است و می بایست بر اساس رای وحدت رویه اقدام نمائید.

اکنون بر اساس رای وحدت رویه و نظر مشورتی، با وجود تعلق مال مشاع به هر دو شریک ،اگر تخریب با قصد اضرار و یا جلب منافع غیر مجاز همراه با سوءنیت باشد؛ قابل پیگیری و طرح شکایت قضایی است.

جزء جزء مال مشاع متعلق به تمام شرکاء بوده و افراد به نحوی باید در ملک مشاع تصرف نمایند که اسیبی به دیگری وارد نگردد.و هر گونه ورود ضرر و خسارت عمدی به مال مشاع، قابل پیگیری است. بر مبنای حق مالکیت خود در مال مشاع و ورود ضرر توسط دیگری، نسبت به طرح دعوای تخریب اقدام نماید.

مجموعه ی حقوقی دادیاران با در اختیار داشتن بهترین وکلا و مشاروان حقوقی پاسخگوی سوالات ملکی شما می باشد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.