دسترسی غیر مجاز به اطلاعات رایانه ایی

۲۵ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دسترسی غیر مجاز به اطلاعات رایانه ایی
۴/۵ - (۱ امتیاز)

یک نفر اینستاگرام منو هک کرده حالا چیکار کنم؟

یک نفر رمز تلگرام منو برداشته و وارد اکانتم شده وای چه کاری انجام بدم؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

کسی غیر مجاز وارد ایمیل من شده و ایمیل های خصوصی منو خونده من باید چه کاری انجام بدم؟ احتمالا برای خیلی از ما یا اطرافیان ما چنین اتفاق هایی افتاده و برامون سوال شده که در صورت دسترسی غیر مجاز به اطلاعات رایانه ایی ما میتونیم از طریق حقوقی موضوع را پیگیری کنیم؟

جواب ما مثبت است.

دسترسی غیر مجاز به اطلاعات رایانه ایی

دسترسی غیرمجاز به داده های رایانه ای دیگران یعنی چه؟


قانون گذار در قانون مجازات اسلامی، در بخش تعزیرات، در قسمت جرایم رایانه ایی در مورد این جرم در ماده ۷۲۹ بیان کرده است:

” ماده ۷۲۹ قانون مجازات اسلامی:

هرکس به طور غیرمجاز به داده‎ ها یا سامانه‎های رایانه‎ های یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”

در این ماده همانطور که مشاهده می شود صحبت از داده ها یا سامانه های رایانه ایی یا مخابراتی شده است. که پیام رسان هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و واتس اپ شامل آن می شود. بنابراین اگر شخصی بدون اجازه شما به اکانت های شما در این برنامه ها دسترسی پیدا کند عمل وی مجرمانه خواهد بود.

نکته: در این ماده قانونگذار صحبت از حفاظت به وسیله تدابیر امنیتی کرده است. منظور از تدابیر امنیتی همان رمز هایی است که برای ورود به برنامه ها یا تلفن همراه می گذارید.

برای مثال؛ اگر شخصی بدون اجازه شما به رمز موبایل یا اینستاگرام یا ایمیل شما دسترسی پیدا کند و وارد آن شود عمل وی جرم خواهد بود. و مشمول این ماده می گردد.

مجازات انتشار عکس افراد رد فضای مجازی چیست؟

ادله اثبات در دعاوی کیفری

جرایم سایبری

اگر خودمان رمز را به فرد بدهیم و او وارد اکانت ما شود آیا باز هم جرم است؟

خیر. در صورتی که رمز از طرف خودمان به آن فرد داده شده باشد دیگر عمل وی غیر مجاز نیست و مجرمانه به حساب نخواهد آمد.

نحوه اثبات جرایم رایانه ایی چیست؟


برای اثبات این جرایم می توان دلایل مختلفی را ارائه نمود از جمله اثبات کردن ورود فرد به اکانت مجازی ما از طریق تنظیمات پیام رسان ها. از جمله نیز می توان از اقرار و اظهارات خود متهم نیز استفاده کرد.

نحوه شکایت از هک و ورود بدون اجازه


برای ثبت شکایت در جرایم رایانه ایی، کار را باید مانند تمام جرایم دیگر شروع کنید. برای این منظور ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کنید. بعد اقدام به ثبت شکواییه می کنید. بعد از ثبت شکواییه یک نسخه از آن را با خود به دادسرای جرایم رایانه ایی برده و ادامه کار را پیگیری می کند.

نکته: با توجه به این که جرایم سایبری از جمله جرایم جدید در حوزه حقوقی است. بنابراین توصیه می کنیم حتما از وکیل متخصص در این امر استفاده کند تا بتوانید ارتکاب جرم را راحت تر به اثبات برسانید. و مشکلی برای شما پیش نیاید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مجازات شنود غیرمجاز

فهرست مطالبشنود غیرمجاز یا استراق سمعمجازات شنود غیرمجاز:مجوز شنود:صدور مجوز قانونی: هر فردی دارای حریم خصوصی است. حریم خصوصی...

جرایم سایبری

جرائم سایبری با گذشت زمان و رشد و پیشرفت تکنولوژی زندگی انسان ها تغییر پیدا کرده و راحت تر شده است. اما به موازات پیشرفت...

کلاهبرداری پیامکی

جرم کلاهبرداری پیامکی چیست؟ چه مواردی جزو کلاهبرداری های پیامکی محسوب می شود؟ چگونه می توان به جرم کلاهبرداری از طریق...

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.