سقط قانونی جنین

۱۶ آبان, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سقط-جنین
۴/۵ - (۱ امتیاز)

کمتر از یک ساعت پاسخ خود را دریافت کنید

سقط  قانونی جنین چگونه است

سقط جنین نوعی قتل محسوب میشود ولی خب با این وجود روز به روز شاهد سقط جنین های بیشتری در سطح جهان هستیم. سقط جنین از جمله کارهایی است که از طریق قانون گذار منع گردیده است و برای آن مجازات تعیین شده است. همینطور اگر از منظر مذهب هم نگاه کنیم امری ناپسند می باشد. اما خب همواره عده ی قلیل رو به افزایشی نیز هستند که مخالف ممنوعیت سقط جنین اند و با این دیدگاه به مسئله نگاه میکنند که هر انسانی حق دارد که نخواهد پدر یا مادر شود. اما خب در هرصورت این عمل ممنوع است و تنها درصورت شرایط خاصی می توان بصورت قانونی سقط جنین انجام داد.


سقط جنین

در قانون ایران سقط جنین از زمان انعقاد نطفه ممنوع است. مواد ۶۲۳ و ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی سقط جنین و مشارکت و معاونت در سقط جنین را جرم انگاری کرده است.

ماده ۶۲۳ قانون مجازات اسلامی:

هر کس به واسطه دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن گردد به شش ماه تا یک سال حبس محکوم میشود و اگر عالماً و‌عامداً زن حامله‌ای را دلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگری نماید که جنین وی سقط گردد به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد مگر این که‌ ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر میباشد و در هر مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد.

ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی:

اگر طبیب یا ماما یا دارو فروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا دارو فروشی اقدام میکنند وسایل سقط جنین ‌فراهم سازند و یا مباشرت به اسقاط جنین نمایند به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت‌ خواهد پذیرفت.

قصور پزشکی ونحوه ی شکایت از پزشک

پزشکی قانونی کجاست؟چه وظایفی دارد؟

آدرس پزشکی قانونی در مشهد

شرایط قانونی سقط جنین

چنانچه مادر مبتلا به بیماری ای باشد که بارداری برای او بسیار خطرناک باشد و حیات او را تهدید نماید و یا اینکه جنین دچار ناهنجاری یا نقصی باشد که بعداز تولد، زنده باقی نماند، در اینصورت براساس ماده واحده سقط درمانی می توان در صورت وجود شرایط مندرج در آن قانون، جنین را سقط نمود.

ماده واحده – سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی
بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا
بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت
زن مجاز میباشد و مجازات و مسؤولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.
متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازاتهای مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم
خواهند شد.

بنابر ماده واحده ی فوق سه شرط ذکر شده است:

۱.) بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد که نیازمند تایید سه پزشک متخصص است.

۲.) قبل از ولوج روح (چهار ماه) باشد. ولوج روح به معنای دمیده شدن روح است. یعنی باید سقط جنین قبل دمیده شدن روح باشد که چهار ماهگی مشخص کرده اند.

۳.) سقط جنین نیاز به رضایت مادر دارد.

ناقص الخلقه بودن و ناهنجاری جنین

مجوز سقط جنین برای هر نوع بیماری یا ناهنجاری جنین صادر نمی شود. در صورتی که شرایط قانونی سقط جنین به هر دلیلی رعایت نشود نیز جرم خواهد بود. بیماری یا نقص یکسری شرایطی باید داشته باشد که در پزشکی قانونی تشخیص داده میشود.

  • بیماری و ناهنجاری جنین بعد از متولد شدن نباید قابل درمان باشد.
  • امکان درمان کامل بیماری بعد از متولد شدن نباشد.
  • درمان اثر بخش نباشد و عوارضی از خود برجای بگذارد که باعث رنج و سختی شدید مادر بشود.

کمتر از یک ساعت پاسخ خود را دریافت کنید

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.