سه طلاقه کردن به چه معناست؟

۲۸ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
وکیل در مشهد
۵/۵ - (۱ امتیاز)

از آن جا که بخش زیادی از قوانین ایران، ریشه در فقه دارد، قوانین طلاق نیز در ایران متفاوت از سایر کشورهاست. در واقع به جز کشورهای اسلامی ای که قوانین خود را بر مبنای فقه تعیین نموده اند، سایر کشور ها قوانین ازدواج و طلاقشان بسیار متفاوت تر است. طلاق به معنای جدا شدن زن و شوهر از یکدیگر در ازدواج دائم است. همانطور که می دانید در قانون ایران، قانون گذار تنها برای مرد حق طلاق را قائل شده است و خانم چنین حقی ندارد، مگر در موردی که شوهرش به او وکالت در طلاق بدهد. اشتباهاً این وکالت طلاق در ایران حق طلاق نامیده می شود. طلاق انواعی دارد، حال در ادامه ی مطلب می خواهیم به یکی از آن ها، تحت عنوان سه طلاقه کردن بپردازیم.


معنای سه طلاقه کردن

در فقه اسلامی ، طلاق امری مکروه و ناپسند است اما خب گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که زن و شوهر دیگر قادر به ادامه ی زندگی زناشویی خود در کنار هم نیستند، بنابراین از هم جدا می شوند. حال ممکن پس از جدایی تغییراتی در شخصیت و اخلاق یا وضعیت زوجین پیش آید یا علاقه ی آن ها به یکدیگر به حدی باشد که بعد از طلاق، مجدداً بعد از گذشتن مدت عده ی خانم، تصمیم بگیرند که باهم ازدواج نمایند. 

سه طلاقه در عقد دائم

سه طلاقه در قانون مدنی در بند چهارم ماده ۱۱۴۵ در دسته ی طلاق های بائن قرار گرفته است و به این صورت تعریف شده است:

«…۴) سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.»

سه طلاقه در عقد موقت وجود ندارد و مختص عقد دائم است. اگر خانمی سه مرتبه پشت سرهم، در واقع بدون ازدواج با مردی غیر از همسرش، از او طلاق بگیرد، در اینجا اصطلاحاً سه طلاقه اتفاق افتاده است. آن زن و مرد بعد از اتفاق افتادن سه طلاق پشت سرهم، حال در این طلاق ها چه در عده رجوع کرده باشند یا کاملا طلاق گرفته و مجدداً عقد کرده باشند، برای بار چهارم نمی توانند با هم ازدواج نمایند. در اصطلاح شرعی ازدواج بار چهارم آن ها یا بازگشت مرد در ایام عده به خانم حرام است. زیرا سه طلاقه از جمله طلاق های بائن است که دیگر در ایام عده نمی توان رجوع نمود. فقه اهل سنت معتقد هستند که سه طلاقه در یک مجلس می تواند اتفاق بیفتد. یعنی مردی یکباره همسرش را سه طلاقه کند ولی در واقع یکبار از همه جدا شوند. اما سه طلاقه در شیعه به این صورت است که باید سه بار طلاق حتما اتفاق بیفتد.

حال برای اینکه این دو نفر بخواهند مجددا با هم ازدواج نمایند، باید مُحَلِل صورت بگیرد.

محلل چیست؟

محلل بدین معناست که آن خانم و همسر سابقش زمانی می توانند با هم برای بار چهارم ازدواج نمایند، که خانم با مرد دیگری ازدواج نماید. بین آن ها رابطه ی جنسی حتما برقرار شود، سپس آن آقا خانم را طلاق دهد. در اینجا محلل صورت گرفته است. بعد از آن، خانم می تواند برای بار چهارم با همسرش ازدواج نماید.

در واقع محلل به معنای حلال کننده است و منظور از آن، همان آقایی است که در این بین با خانم ازدواج نموده است.

در ماده ۱۰۵۳ قانون مدنی محلل را به اینصورت تعریف کرده است:

« زنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده بر آن مرد حرام میشود مگر اینکه به عقد دائم به زوجیت مردی دیگری ‌درآمده و پس از وقوع نزدیکی با او به واسطه طلاق یا فسخ یا فوت فراق حاصل شده باشد.»

حق و حقوق مالی ازدواج

سه طلاقه نیز در مورد امور مالی مقرر در هر ازدواج تفاوتی با ازدواج عادی ندارد. در واقع در هربار طلاق، مهریه و نفقه به صورت جداگانه به قوت خود پا برجاست. یعنی در هر بار طلاق باید مهریه ی مقرر در عقدنامه را بپردازد.

اگر شش طلاقه یا نه طلاقه اتفاق بیفتد چه حکمی دارد؟

اگر بعد از سه طلاقه و اتفاق افتادن محلل، مجددا این زن و شوهر سه بار دیگر از هم طلاق بگیرند به همان روال سابق، در واقع شش طلاقه اتفاق می افتد و باز به هم حرام می شوند. در اینجا باید مجددا محلل اتفاق بیفتد تا آن ها بتوانند برای بار هفتم با هم ازدواج نمایند. اگر چنانچه این زن شوهر به نه طلاق برسند، آن ها برای همیشه به هم حرام می شوند و دیگر به هیچ نحوی نمی توانند تا آخر عمرشان با هم ازدواج نمایند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.