ضرب و جرح غیرعمدی

۳۰ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
ضرب-و-جرح-غیرعمدی
به این مطلب امتیاز دهید
  • ضرب و جرح یعنی چه؟
  • در چه صورتی ضرب و جرح غیرعمدی محسوب می شود؟
  • ضرب و جرح غیرعمدی چه مجازات دارد؟
  • آیا این جرم قابل گذشت است؟

در هر جامعه ای همواره افرادی وجود دارند که اقدام به نزاع و درگیری و دعوا می کنند. عده ای از این کار لذت می برند و عده ای نیز به خاطر دفاع از خود اقدام به انجام این عمل می کنند. اما ورود هرگونه آسیب به جسم جان افراد مطابق قانون جرم است و با فرد مجرم برخورد جزایی صورت می گیرد. زیرا اگر برخورد مناسبی صورت نگیرد نظم و امنیت جامعه بهم می خورد.

ضرب و جرح چیست؟

در ابتدا ما باید برای تعریف این دو واژه را از هم جدا کنیم.

ضرب به معنای آسیبی است که موجب پارگی و خونریزی شکستگی استخوان نمی شود و اصطلاحا سیب خشک است. جرح به معنای آسیبی است که برعکس ضرب، موجب خونریزی و شکستگی و پارگی در بدن شخص می شود. این جرم علیه تمامیت جسمانی افراد صورت می گیرد. شخصی که مرتکب این عمل می شود حسب مورد و شرایط به قصاص، پرداخت دیه یا حبس محکوم می شود.


ضرب و جرح غیرعمدی

جرم ضرب و جرح که در بالا تعریف شد. حال ما ابتدا باید مصادیق ضرب و جرح عمدی را مشخص کنیم تا بعد بتوانیم مصادیق ضرب و جرح غیرعمدی را تشخیص دهیم.

جرم عمدی، جرمیست که شخص با قصد و نیت قبلی اقدام به ارتکاب عملی می کند تا نتیجه ی خاصی برای او حاصل شود. در جرم غیرعمد عمدتا شخص قصد و نیت آسیب رساندن یا ارتکاب اعمال مجرمانه ای را ندارد.

اعمالی که جرم عمدی محسوب می شوند بر اساس قانون در ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی آورده شده است. هنگامی که ما بدانیم چه اعمالی مصداق جرم عمد محسوب می شوند، سپس هرچه که شامل جرم عمد نشود، غیرعمد محسوب می شود.

  • زمانی که فرد قصد انجام جنایت و وارد کردن آسیبی به شخص یا اشخاص معینی دارد. و جنایت نیز در عمل اتفاق بیفتد.
  • هنگامی که شخص بداند که اقدام او باعث ورود آسیب به دیگران می شود اما شخصا قصد ورود آسیب به دیگران را نداشته باشد اما باز هم مرتکب آن عمل شود وبه دیگری آسیب وارد کند.
  • اگر شخصی قصد وارد کردن آسیب به دیگران را نداشته باشد و عمل او نیز در یک فرد متعارف آسیب ایجاد نمی کند اما شخص مقابل وضعیت خاصی دارد که این اقدام باعث آسیب رساندن به او می شود.
  • زمانی که شخص قصد آسیب زدن به دیگران را داشته باشد اما شخص خاصی مد نظر او نباشد ولی اقدام را انجام داده و موجب آسیب به افراد نامعینی می شود.

” ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی:

جنایت در موارد زیر عمدی محسوب می شود:

  • الف- هرگاه مرتکب با انجام کاری قصد ایراد جنایت بر فرد یا افرادی معین یا فرد یا افرادی غیرمعین از یک جمع را داشته باشد و در عمل نیز جنایت مقصود یا نظیر آن واقع شود، خواه کار ارتکابی نوعاً موجب وقوع آن جنایت یا نظیر آن بشود، خواه نشود.
  • ب- هرگاه مرتکب، عمداً کاری انجام دهد که نوعاً موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، می گردد، هرچند قصد ارتکاب آن جنایت و نظیر آن را نداشته باشد ولی آگاه و متوجه بوده که آن کار نوعاً موجب آن جنایت یا نظیر آن می شود.
  • پ- هرگاه مرتکب قصد ارتکاب جنایت واقع شده یا نظیر آن را نداشته و کاری را هم که انجام داده است، نسبت به افراد متعارف نوعاً موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن، نمی شود لکن درخصوص مجنیٌ علیه، به علت بیماری، ضعف، پیری یا هر وضعیت دیگر و یا به علت وضعیت خاص مکانی یا زمانی نوعاً موجب آن جنایت یا نظیر آن می شود مشروط بر آنکه مرتکب به وضعیت نامتعارف مجنیٌ علیه یا وضعیت خاص مکانی یا زمانی آگاه و متوجه باشد.
  • ت- هرگاه مرتکب قصد ایراد جنایت واقع شده یا نظیر آن را داشته باشد، بدون آنکه فرد یا جمع معینی مقصود وی باشد، و در عمل نیز جنایت مقصود یا نظیر آن، واقع شود، مانند اینکه در اماکن عمومی بمب گذاری کند.

تبصره ۱- در بند(ب) عدم آگاهی و توجه مرتکب باید اثبات گردد و در صورت عدم اثبات، جنایت عمدی است مگر جنایت واقع شده فقط به علت حساسیت زیاد موضع آسیب، واقع شده باشد و حساسیت زیاد موضع آسیب نیز غالباً شناخته شده نباشد که در این صورت آگاهی و توجه مرتکب باید اثبات شود و در صورت عدم اثبات، جنایت عمدی ثابت نمی شود.
تبصره ۲- در بند(پ) باید آگاهی و توجه مرتکب به اینکه کار نوعاً نسبت به مجنیٌ علیه ، موجب جنایت واقع شده یا نظیر آن می شود ثابت گردد و درصورت عدم اثبات، جنایت عمدی ثابت نمی شود.”

مشاوره حقوقی دادیاران

 


مجازات ضرب و جرح غیرعمدی

چنانچه شخص بتواند در دادگاه غیرعمدی بودن عمل خود را اثبات کند یا اینکه به علل موجه جرم مثل دفاع مشروع استناد کند، مجازات او نسبت به مجازات جرم عمدی که مشمول قصاص یا نفس یا پرداخت دیه یا تعزیر می شود، به صورت خفیف تر مجازات می شود اینکه بنا به تشخیص و مصلحت قاضی پرونده، شخص اصلا مجازات نمی شود.


آیا ضرب و جرح غیرعمدی قابل گذشت است؟

جرم ضرب و جرح دارای دو جنبه ی عمومی و خصوصی بوده و علاوه بر شاکی خصوصی، شاکی عمومی که همان دادستان است را دارد. اما براساس قانون در صورتی که شاکی خصوصی رضایت دهد، مجازات این جرم تعلیق می شود. بنابراین می توان گفت که این جرم قابل گذشت است.

اطلاعات فوق جزوی از مطلب ضرب و جرح چه مجازاتی دارد؟ می باشد. برای اطلاعات بیشتر وارد شوید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.