قانون مالیات کارتخوان ها

۲ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مالیات کارتخوان ها
۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • مالیات دستگاه کارتخوان چیست؟
  • میزان مالیات کارتخوان ها چقدر است؟
  • شیوه محاسبه و پرداخت مالیات کارتخوان چگونه است؟

مالیات دستگاه کارتخوان، همانند مالیات سایر مشاغل محاسبه می شود و برای آن روش خاصی وجود ندارد. در ادامه به مبحث مالیات کارتخوان ها توضیحات کامل ارائه خواهد شد.

فهرست مطالب

دستگاه کارتخوان چیست ؟

همه ی شما دستگاه کارتخوان یا پوز (pos) را تا به حال دیده اید. این دستگاه به شما کمک می کند که هنگامی که به خرید می روید بدون نیاز به حمل پول با خود، تنها از طریق کارت بانکی خود، کالای مورد نظر خود را بخرید و پول را به حساب فروشنده منتقل کنید.

همچنین این دستگاه قابلیت خرید شارژ تلفن همراه، گرفتن موجودی حساب یا پرداخت قبوض را دارد. این دستگاه ها به دو صورت سیار و غیر سیار هستند.

این دستگاه ها موجب افزایش امنیت برای فروشندگان و خریداران شده است. زیرا دیگر وجه نقد با خود نگه نمی دارند و می توانند با خیال راحت از طریق کارت اعتباری خود خرید نمایند.

مالیات بر دستگاه کارتخوان

مجلس، در سال ۱۳۹۸ قانونی را با عنوان، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تصویب کرد. در ماده ۱۱ قانون مذکور مقرر شد که، بانک مرکزی و سازمان مالات کشور وظیفه دارند با همکاری یکدیگر، به هریک از دستگاه های کارتخوان، شناسه ی یکتای اختصاصی، ارائه کنند.

بعد از ارائه ی شناسه ی مذکور، هرگونه فعالیتی که با دستگاه انجام شود، در زمره فعالیت های کاری دارنده ی ان محسوب می شود. در نتیجه بانک مرکزی  اطلاعات تراکنش ها را برای سازمان امور مالیاتی می فرستد تا مالیات آن محاسبه شود.

ایا مالیات دستگاه کارتخوان جدا از مالیاتی است که صاحبان مشاغل می پردازند؟

خیر، الان قانون خاصی در این باره وجود ندارد و کسی به دلیل داشتن دستگاه کارتخوان، مالیاتی تحت عنوان مالیات کارتخوان نمی پردازد.

اما مطابق قانون اشخاصی که دستگاه کارتخوان دارند باید در سامانه الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir ثبت نام کنندو کد یکتای اقتصادی خود را از سازمان امور مالیاتی دریافت کنند.

مشاوره حقوقی دادیاران

اگر کد اقتصادی برای دستگاه کارت خوان دریافت نکنیم مالیات چگونه محاسبه می شود؟

اگر شما بدون دریافت کد اقتصادی، اقدام به فعالیت نمایید و تراکنش انجام دهید، اگرچه که پرونده مالیاتی برای شما مطابق با تراکنش و اطلاعات دستگاه کارتخوان تشکیل شده است و مالیات شما محاسبه شده است اما به دلیل اینکه خودتان ثبت ننموده اید، مرتکب تخلف شده اید و جریمه خواهید شد. همچنین اگر همچنان اقدام به ثبت دستگاه کارتخوان خود ننمایید، دستگاه غیرفعال می شود.

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان

مالیاتی جدا از مالیات مشاغل تحت عنوان، مالیات کارتخوان وجود ندارد. برای محاسبه مالیات کارتخوان ها، باید مالیات شغل مورد نظر محاسبه شود. به همین جهت باید مطابق قانون مالیات مستقیم اقدام نمود. به این منظور طبق این قانون مشاغل به سه گروه تقسیم شده اند. این گروه های مالیاتی، شامل : تولیدی، بازرگانی و خدماتی است.

نحوه محاسبه مالیات کارت خوان ها در سال ۱۴۰۲

میزان مالیات  مشاغل فوق نیز بین ۱۰ تا ۲۵ درصد از درآمد متغیر خواهد بود.

ثبت نام الکترونیکی دریافت کارتخوان

  1. وارد شدن به سایت tax.gov.ir .
  2. انتخاب گزینه خدمات اصلی مالیاتی از بالای صفحه سمت راست.
  3. کلیک بر روی گزینه ی پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک.
  4. پیش ثبت نام الکترونیکی: ثبت کردن فعالیت اقتصادی و اطلاعات اولیه ی خود در سایت.
  5. ثبت نام الکترونیکی: پس از ثبت نام در سایت، سایر اطلاعات تکمیلی را وارد می کنید.
  6. استعلام صحت اطلاعات: در اینجا اگر شما مجوزی ارائه کرده باشید و در کل صحت اطلاعات شما مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد.
  7. مرحله ی آخر: در این مرحله بعد از تایید صحت اطلاعات شما و تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه،می توانید از خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی استفاده نمایید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

بیمه شخص ثالث چیست؟

در این مطلب می خواهیم به بیمه شخص ثالث بپردازیم. در این بیمه فردی که صاحب اتومبیل است مبالغی را جهت بیمه ی اتومبیل خود، به شرکت...

بیمه عمر چیست؟چه فوایدی دارد؟

فهرست مطالببیمه عمر چیست؟چه فوایدی دارد؟تعریف بیمه عمرانواع:فواید بیمه بیمه عمر چیست؟چه فوایدی دارد؟ حتما تا به حال اصطلاح...

مدیرتصفیه کیست؟ چه وظایفی دارد

فهرست مطالبمدیر تصفیه کیست؟انتخاب مدیرتصفیه برای انواع شرکت هاوظایف مدیر تصفیه وقتی که تاجری یا شرکتی ورشکسته می شود، ناتوان...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.