مالیات بر ارزش افزوده

۱۹ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مالیات-بر-ارزش-افزوده
به این مطلب امتیاز دهید

تا به حال بر روی بسته های مواد غدایی که خریداری می کنید عبارت مالیات بر ارزش افزوده را دیده اید؟ آیا تا به حال شده است که به رستوران بروید و مبلغی بابت مالیات از شما گرفته شود؟ مالیات برارزش افزوده چیست؟

برای توضیح مالیات بر ارزش افزوده، ابتدا باید مفهوم مالیات و انواع آن را بررسی نمائیم. سپس به توضیح مفهوم مالیات بر ارزش افزوده می پردازیم.

مالیات چیست؟

به وجهی که توسط مردم به دولت در قبال خدماتی که به آن ها ارائه می دهد، به عنوان شهروندان آن جامعه پرداخت می شود، مالیات می گویند. بخشی از درآمد یک دولت و کشور از طریق مالیات ها تامین می شود. مالیات ها دو دسته هستند:

مالیات های مستقیم

مالیات مستقیم مبلغی است که به صورت مستقیم توسط شخص به دولت پرداخت می شود مثلا مالیات بر ارث، مالیات بر املاک و مستغلات. در واقع دارنده ی آن اموال مسئول پرداخت مالیات آن ها به دولت است.

مالیات غیرمستقیم

به مبلغی که شخص خاصی مسئولیت پرداخت آن را بر عهده ندارد. در واقع هرکسی که از کالا یا خدماتی استفاده می کند، باید بهای آن کالا و خدمات را به علاوه مالیات آن بپردازد. در اینجا ما مصرف کننده و استفاده کننده ی کالا و خدمات را به عنوان پرداخت کننده ی مالیات می شناسیم.

مالیات بر ارزش افزوده چیست

مالیات بر ارزش افزوده از انواع مالیات های غیر مستقیم است. در واقع  این مالیات به مبلغی گفته می شود که در نتیجه ی کسر کردن ارزش کالا یا خدمات از مبلغ پرداخت شده بابت آن کالا و خدماتی که خریداری یا دریافت شده است حاصل می شود.

ملاک محاسبه ی مالیات برارزش افزوده

میزان این مالیات یک نرخ مشخصی دارد که ابتدای هر سال توسط سازمان مالیاتی کشور تعیین می شود. این میزان با توجه به میزان نرخ تورم خواهد بود.

مشاوره حقوقی دادیاران

روش محاسبه ی مالیات بر ارزش افزوده

این نوع از مالیات بصورت مرحله به مرحله محاسبه می شود. نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده را با یک مثال بیان می کنیم.

فرض کنید که فرد الف کالایی را تولید می کند و با قیمت ۱۰هزارتومان با احتساب ۹% مالیات بر ارزش افزوده، به فرد ب که عرضه کننده است بفروشد. شخص ب در اینجا ۱۰.۹۰۰ تومان باید به تولید کننده بپردازد و محصول را از او بخرد. در واقع این ۹۰۰ تومان همان مالیات بر ارزش افزوده است که در این مرحله باید پرداخت شود. حال اگر عرضه کننده آن کالا را به قیمت ۱۲ هزار تومان بخواهد در بازار بفروشد، مصرف کننده باید علاوه بر ۱۲ هزار تومان، ۹% مالیات بر ارزش افزوده، معادل ۱۰۸۰ تومان را بپردازد. در نهایت شخص مصرف کننده باید ۱۳.۰۸۰ تومان بپردازد.

سپس شخص عرضه کننده نیز مبلغ مالیاتی که پرداخته است را از آن ۱۰۸۰ تومان کسر می کند و باقی مانده را به دولت می پردازد.

همانطور که مشاهده می کنید در نهایت مصرف کننده ی نهایی است که باید این مالیات را بپردازد. او این مالیات را به عرضه کننده می پردازد و شخص عرضه کننده باید آن را به دولت پرداخت نماید. بنابراین عرضه کننده باید اظهارنامه مالیاتی را تنظیم و به دولت تسلیم نماید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.