مجازات رانندگی بدون گواهینامه

۲ دی, ۱۴۰۰ 1 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
رانندگی-بدون-گواهینامه
به این مطلب امتیاز دهید

مجازات رانندگی بدون گواهینامه


برای رانندگی کردن با اتومبیل یا هر وسیله ی نقلیه ی دیگر هرشخصی باید آموزش های لازم را ببیند و با نحوه صحیح کارکرد آن وسیله آشنا شود. در واقع بعد از گذراندن دوره های آموزشی، شخص گواهینامه دریافت می کند و بدون این گواهینامه حق ندارد پشت فرمان بنشیند. گواهینامه یک تایید قانونی است که شما از نظر قانون صلاحیت راندن این وسیله ی نقلیه را دارید. این یک مسئله جهانیست و در همه جای دنیا پیش از رانندگی، افراد باید گواهینامه اخذ کنند. اما اگر کسی بدون داشتن گواهینامه رانندگی کند آیا این اقدام او جرم است؟ اگر جرم است چه مجازاتی دارد؟

 

مجازات رانندگی بدون گواهینامه در ایران چیست؟


در خصوص جرایم مربوط به رانندگی ما یک قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی داریم که در این قانون برخی از مجازات ها را بیان کرده است. همچنین در قانون مجازات اسلامی نیز رانندگی بدون گواهینامه جرم انگاری شده است. در ادامه به بررسی مواد مربوط به رانندگی بدون گواهینامه در این دو قانون می پردازیم.

در ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، بیان شده است که نشستن پشت فرمان بدون داشتن گواهینامه یک تخلف است و می توان نتیجه گرفت که براساس این قانون این اقدام جرم نیست. در پاسخ به این تخلف، اتومبیل یا هر وسیله ی نقلیه ی دیگری که باشد، متوقف شده و راننده نیز به مرجع قضایی ارجاع می شود تا در این خصوص رسیدگی صورت بگیرد.

ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:

« مأموران راهنمایی و رانندگی موضوع ماده (۲) این قانون موظفند در صورت مشاهده تخلفات زیر به شرح مقرر اقدام نمایند:
الف ـ چنانچه وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، وسیله نقلیه مذکور به تعمیرگاه اعزام می‌ گردد. 
ب ـ در مواردی که قرائن و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روانگردان باشد مأموران موضوع ماده (۲) این قانون با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به تشخیص این حالت اقدام می نمایند و در صورت اثبات حالت مستی و بی‌ ارادگی حاصل از مصرف مسکرات و مواد مخدر و روانگردان از رانندگی فرد مورد نظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ دو میلیون (۲/۰۰۰/۰۰۰) ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش‌ ماه توسط نیروی انتظامی جهت اقدام قانونی به مرجع صالح قضائی معرفی می‌ شود.
ج ـ در صورتی‌ که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی نماید وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی می‌ گردد.
د ـ هرگاه راننده به صورت همزمان مرتکب دو تخلف از تخلفات موضوع بندهای (۱)، (۲)، (۳)، (۴)، (۵) و (۱۰) جدول ماده (۷) این قانون گردد، وسیله نقلیه برای مدت حداکثر هفتاد و دو ساعت توقیف می‌ شود. آئین‌ نامه اجرائی بندهای « الف» و « ب» این ماده ظرف مدت شش‌ ماه توسط وزارت کشور با همکاری وزارت دادگستری تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

 

در ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، برای شخصی که بدون گواهینامه، پشت فرمان وسیله ی نقلیه بنشنید نسبت به دفعات ارتکاب عمل که بار اول باشد یا بار دوم مجازات مجزایی را در نظر گرفته است:

  • مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای بار اول: حبس تعزیری تا دو ماه و یا جزای نقدی
  • مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای بار دوم: حبس از دوماه تا شش ماه
  • (براساس بند ۱ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت این مجازات حبس در این ماده به جزای نقدی تبدیل می شود)
ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی:

« هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و‌ همچنین هر کس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس‌ تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.»

آیا تمدید نکردن گواهینامه در حکم نداشتن گواهینامه است؟


خیر، شخصی گواهینامه ی خود را تمدید نکرده باشد، با شخصی که گواهینامه ندارد فرق دارد. در اینجا این فرد تنها باید جریمه بپردازد و اقدام به تمدید گواهینامه ی خود نماید.

مشاوره حقوقی دادیاران

اگر در اثر رانندگی بدون گواهینامه قتل غیر عمدی اتفاق بیفتد، چه مجازاتی دارد؟


اگر شخصی در اثر بی احتیاطی و رعایت نکردن مقررات راهنمایی رانندگی، تصادف نماید و مرتکب قتل غیر عمد شود، در اینجا این شخص براساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، راننده به شش ماه تا سه سال حبس و پرداخت دیه محکوم می شود.

اما در خصوص فردی که بدون گواهینامه مرتکب قتل غیر عمدی شود، این شخص به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم خواهد شد. یعنی اگر بیشترین مجازات در این ماده ۳ سال حبس است، این فرد به بیش از دو سوم این سه سال یعنی بالای ۲ سال حبس محکوم می شود. یعنی بین دو سال و یک روز تا سه سال حبس مجازات او تعیین می شود.

جبران خسارات راننده بدون گواهینامه به چه صورت است؟


در این خصوص اگر شخص بدون گواهینامه، با شخص دیگری در خیابان تصادف کند، در صورتی که بیمه شخص ثالث داشته باشد، خسارات بدنی وارده به ثالث را بیمه پرداخت می کند. بعد از پرداخت بیمه، شرکت بیمه می تواند به راننده ی مقصر رجوع کند و خسارات را از او بگیرد.

اگر خود راننده ی بدون گواهینامه، مقصر نباشد و خساراتی به او وارد شده باشد نیز بیمه از صندوق خسارات بدنی اشخاص ثالث، خسارات او را می پردازد.

 

گروه حقوقی دادیاران متشکل از بهترین وکلای کیفری در مشهد
۰۹۱۵۲۴۴۷۰۹۰

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.

  1. چند سال پیش یه کشور آمریکای لاتین مجازات قاچاق مواد مخدر رو از ابد به اعدام تغیر داد و در نهایت، اعتراض پلیس های مبارزه با مواد مخدر رو بهمراه داشت. اونها مدعی بودن که این قانون جدید، درنهایت بضرر اونهاست و تا اونروز واسشون چند نفر قربانی و مجروح، داشته..درواقع مجرم در حال فرار یا موقع دستگیر شدن توسط پلیس، دیگه نه واسه زندان بلکه واسه اعدام نشدن میجنگیدن. قانون جدید، اسلحه گرم رو دست قاچاقچی ها داده بودو با این منطق که من که قراره اعدام شم و … اونجا متوجه پیچیدگی قوانین شدم و بنظرم ابن قانون گواهینانه هم، اولویتشون نباید شرکتهای عزیز دردونه ی بیمه باشه که هست.وقتی شخص فاقد گواهینامه خیالش راحت باشه که در هر صورت بیمه متقبل خواهد شد،هیچوقت اون عابر مادر مرده بدبخت رو که ثانیه ها واسش سرنوشت سازن رو گوشه ی خیابون نمیزاره….
    البته موقع تایپ کردن ، یاد یه جمله نه چندان معروف افتادم که شد جوابم …

    [[ جاییکه همه چیزش اونجا غلط باشه ، درست بودن خودش غلطه ]]