محاربه چیست؟ محارب کیست؟

۱۶ بهمن, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
محاربه چیست
۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • محاربه یعنی چه؟
  • چه عملی محاربه محسوب می شود؟
  • محارب چه کسی است؟

یکی از جرایمی که در قانون مجازات اسلامی از آن نام برده شده است، جرم محاربه است. این جرم از آن دسته جرایمی است که جنبه ی عمومی و اجتماعی آن بسیار پررنگ است زیرا موجب سلب امنیت و ایجاد رعب و وحشت در افراد جامعه می شود. وظیفه قانون گذار نیز برقراری نظم و امنیت در جامعه است. هنگامی که شخصی مرتکب جرم محاربه می شود در واقع با ایجاد ترس در جامعه به نوعی حاکمیت قانون گذار را در برقراری امنیت افراد جامعه به زیر سوال می برد. به همین دلیل برای این جرم مجازاتی سنگین در نظر گرفته شده و به هیچ وجه قابل گذشت نمی باشد. در ادامه به توضیح جرم محاربه و محارب می پردازیم.

محاربه چیست؟

جرم محاربه به معنای اسلحه کشیدن بر روی مردم به قصد جان و ناموس و اموال است که باعث ایجاد ترس و ناامنی در جامعه می شود.

در نتیجه از این تعریف متوجه می شویم که صرف اسلحه کشیدن جرم محاربه محسوب نمی شود. برای اینکه عملی محاربه محسوب شود، باید حتما آن خوف و ترس و نا امنی در جامعه ایجاد شود. اما از طرفی احتیاجی به استفاده از اسلحه به منظور آسیب رساندن و تهدید نیز ضروری نیست، بلکه دیده شدن اسلحه توسط مردم نیز کفایت می کند. آنچه که در این بین بسیار مهم و تعیین کننده است و ملاک ما محسوب می شود، « ایجاد خوف و ترس و ناامنی در جامعه » است.

اگر شخصی قصد ارتکاب جرم دیگری با اسلحه داشته باشد، اما جرم او جنبه ی عمومی پیدا کند مثلا عده ای سارق به درون پاساژی رفته و قصد سرقت مسلحانه دارند، این اقدام آن ها موجب برانگیخته شدن حس ترس و ناامنی در مردم می شود، در نتیجه این افراد محارب شناخته می شوند.

جرم محاربه در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی تعریف شده است.

” ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی:

محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود.”

محارب کیست؟

شخصی که بر روی مردم اسلحه می کشد و موجب ایجاد ترس می شود و امنیت را از جامعه سلب می کند، محارب نامیده می شود. البته اغلب اوقات مرتکبین جرم محاربه چند نفر هستند و عمل به صورت گروهی انجام می شود.

مشاوره حقوقی دادیاران

مجازات محارب چیست؟

مطابق ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی، جرم محاربه، از شدیدترین مجازات های حدی در قانون مجازات اسلامی است. این جرم از جرائم غیر قابل گذشت است و مجازات آن به دلیل برهم زدن نظم و امنیت عمومی حتما اجرا خواهد شد.

آیا استفاده از سلاح برای تحقق محاربه لازم است؟

در ارتکاب جرم محاربه صرف وجود اسلحه و دیده شدن آن توسط مردم که موجب ایجاد ترس در آن ها بشود کفایت می کند. در واقع نیازی به اینکه شخص با اسلحه ی خود تهدیدی انجام دهد یا آسیبی به کسی برساند نیست. اما همانطور که گفتیم ملاک اینکه شخصی محارب شناخته شود یا خیر، ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و از بین بردن آسایش و امنیت اجتماع است.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

ولی دم چه کسی است؟

بسیاری از ما در هنگامی که قتلی اتفاق می افتد با واژه ولی دم برخورد کرده ایم اما آیا می دانید ولی دم به چه کسی می گویند و اصلا چه...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.