مراحل توقیف خودرو جهت مطالبه ی مهریه و نحوه ی رفع توقیف

۱۲ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
مراحل توقیف خودرو بابت مهریه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

مهریه یکی از حقوق قانونی زن است و بعد از عقد ازدواج بر اساس نوع آن که عند المطالبه یا عند الاستطاعه باشد قابل مطالبه خواهد بود. در صورتی که مرد از پرداخت امتناع کند زن میتواند برای دریافت مهریه از طریق حقوقی اقدام نماید. یکی از راه ها توقیف اموالی مانند خودرو است. ابتدا استثنائات توقیف اموال برای مطالبه ی مهریه را بررسی کرده و سپس به راه های توقیف خودرو و رویه ی دادگاه ها در این خصوص می پردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل پایه یک دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

استثنائات توقیف اموال برای مطالبه ی مهریه

این موضوع در قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی مطرح شده است.  ماده ی ۲۴ این قانون در ۷بند راجع به مستثنیات دین صحبت کرده است و مهریه یکی از دیون می باشد. 

الف) منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکومٌ علیه در حالت اعسار او باشد..

ب) اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکومٌ علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است..

ج) آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم ٌعلیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود..

د) کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها.

ه )وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.

و) تلفن مورد نیاز مدیون.

ز) مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

بر این اساس خودروی زوج اگر وسیله ی امرار معاش باشد نباید توقیف شود و اثبات این موضوع بر عهده ی زوج است. توقیف خودرو جهت مطالبه ی مهریه دو راه دارد. در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

روش های توقیف خودرو جهت مطالبه ی مهریه

توقیف از طریق دادگاه

در این روش باید زوجه دادخواست مطالبه ی مهریه را به همراه دادخواست تامین خواسته به طور هم زمان ارائه داده تا زوج پس از اطلاع از دادخواست طلاق نتواند خودرو را انتقال دهد. سپس از طریق استعلام از پلیس راهور نسبت به توقیف خودرو اقدام نموده که از این تاریخ خودرو قابل نقل و انتقال نخواهد بود.

توقیف از طریق اجرای ثبت اسناد

افراد علاوه بر مراجع قضایی میتوانند در مورد بعضی موضوعات مانند توقیف یا رفع توقیف خودرو به اجرای ثبت اسناد مراجعه نمایند. بعد از معرفی خودرو به اجرای ثبت خودرو توقیف و به زوج ابلاغ می شود.

روند توقیف خودرو

بعد از تقدیم دادخواست به دادگاه یا اقدام از طریق اجرای ثبت، روند توقیف سند خودرو آغاز می شود.از این تاریخ سند قابل نقل و انتقال نیست. سپس ده روز به زوج مهلت داده می شود تا بدهی خود را به زوجه بپردازد. در صورت پرداخت، زوج می تواند با مراجعه به اجرای ثبت نسبت به رفع توقیف اقدام نماید در غیر این صورت زوجه نسبت به توقیف فیزیکی جهت مطالبه ی مهریه اقدام می نماید.

بر اساس بند ۵ ماده ی ۲۴  قانون محکومیت های مالی خودرو اگر برای امرار معاش ضروری باشد قابلیت توقیف ندارد اما بر اساس رویه ی دادگاه ها در چند سال اخیر اثبات این موضوع توسط زوج و پذیرش آن در دادگاه آسان نیست در نتیجه در اکثر موارد امکان توقیف خودرو وجود دارد .

اگر ارزش خودروی توقیف شده بیش تر از میزان مهریه باشد امکان رفع توقیف از خودرو به این دلیل وجود ندارد.

آیا موتور سواری یا دوچرخه سواری بانوان جرم است؟

مراحل رفع توقیف خودرو

در صورت توقیف، خودروی شما در پارکینگ نگهداری می شود. برای اطلاع ابتدا می بایست از طریق پلیس ۱۱۰ استعلام بگیرید. در صورت توقیف می توانید ادرس و شماره تلفن پارکینگ را از این طریق دریافت نمائید.

مدارک شخصی و مدارک خودرو شامل شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، کارت خودرو، بیمه‌نامه خودرو، بیمه شخص ثالث و برگ سبز خودرو به‌ همراه کپی ضروری است. حضور مالک برای رفع توقیف ضروری است در غیر این صورت می بایست از طریق اعطای وکالت اقدام نمائید.

بعد از پرداخت هزینه ها می توانید خودرو را ترخیص نمائید.

هزینه هایی که میبایست بپردازید شامل:

۱.خلافی خودرو از طریق شعب بانک ،خودپرداز ها و یا به صورت اینترنتی

۲.عوارض شهرداری از طریق مراجعه به مراکز خدمات شهری و ا به صورت اینترنتی

۳.پرداخت جریمه ها

۴.هزینه ی توقیف و نگهداری و …از طریق ستاد ترخیص خودرو

سپس به پارکینگ مراجعه نمائید و بعد از کنترل خودروی خود می توانید آن را تحویل بگیرید.

اگر می خواهید بدانید مراحل دریافت مهریه چیست و چطور می توان اموال مرد را برای دریافت مهریه توقیف کرد در اجرا گذاشتن مهریه و نحوه ی توقیف اموال این موضوع را به طور کامل بررسی نمودیم.

در صورت هرگونه سوال در مورد مهریه می توانید با وکلا و مشاوران مجرب دادیاران در ارتباط باشید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.