مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

۱۳ آذر, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
درخواست اعسار مهریه
۴/۵ - (۱ امتیاز)

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که زوج غیر از مستثنیات دین مالی در اختیار نداشته باشد. در این صورت، می بایست عدم توان پرداخت و نداشتن مال را به اثبات برساند. در این مقاله به بررسی مراحل درخواست اعسار مهریه و روش آن می پردازیم.

مراحل درخواست اعسار مهریه

در صورتی که زوجه درخواستی مبنی بر مطالبه ی مهریه در دادگاه یا اجرای ثبت طرح نموده باشد، مرد به پرداخت مهریه به صورت قطعی محکوم می گردد. تا یک ماه بعد از محکومیت قطعی بر پرداخت، می بایست به دفتر خدامت قضایی مراجعه نماید و در صورتی که توانایی پرداخت نداشته باشد، درخواستی مبنی بر اعسار مهریه ارائه میدهد.

سپس می بایست دو مرد عادل به عنوان شاهد شهادت دهند که زوج هیچ مالی به نامش نیست و صرفا توان اداره ی یک زندگی معمولی برای خود را دارد.

برای نتیجه ی این دادخواست نمی توان مدت و بازه ی زمانی تعیین نمود. از زمان مطالبه ی مهریه توسط زن، به مدت یک ماه مرد می تواند اعلام نماید که توان پرداخت ندارد.

اگر اعسار مهریه رد شود

در صورتی که ثابت گردد مرد بر خلاف ادعای خود مبنی بر عدم توانایی پرداخت، صاحب مال و اموال است دادخواست اعسار او رد می گردد. اموالی که می تواند مانع درخواست اعسار گردد به این شرح است:

خودرویی که وسیله ی کار و امرار معاش زوج نباشد.

بیش از یک خانه یا مغازه که به نام فرد باشد.

سهم الارثی که موجب تمکن مالی فرد گردد.

مدارک لازم برای درخواست اعسار مهریه

  • حکم محکومیت زوج به اعسار
  • لیست اموال مرد
  • دادخواست اعسار مرد
  • استشهادیه

در این مقاله در خصوص عدم توان پرداخت مهریه توسط زوج و درخواست اعسار صحبت نمودیم. درصورت هر گونه سوال در خصوص مهریه و طلاق می توانید با مجموعه ی حقوقی دادیاران در ارتباط باشید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

پیامد های حقوقی جدایی در دوره ی نامزدی

قانون مدنی پنج ماده را به دوره ی نامزدی اختصاص داده است. بر اساس این مواد توافق دو طرف برای ازدواج در آینده باعث ایجاد رابطه ی...

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.