همه چیز در رابطه با ضبط صدا برای دادگاه و شکایت، ضبط مکالمه تلفنی برای اثبات جرم

۲۰ آذر, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ضبط صدا
۵/۵ - (۱ امتیاز)

روش های اثبات دعوا در قانون آیین دادرسی کیفری و مدنی تصریح شده است. شهادت، قسامه، علم قاضی و اقرار از ادله اثبات در امور کیفری و جزایی و اقرار، سند، سوگند، شهادت و امارات قضایی نیز، ادله اثبات دعوی در امور حقوقی هستند. حال صدای ضبط شده ادله ی الکترونیکی است و به عنوان اماره و گاهی به عنوان قرینه پذیرفته می شود. به این معنا که در کنار دیگر مدارک و مستندات توسط دادگاه بررسی میگردد.

ضبط مکالمه ی تلفنی در چه صورت جرم است

باید بین ضبط مکالمه ی تلفنی خود با دیگری و ضبط مکالمه ی دیگری تفکیک قائل شویم. ضبط مکالمه ی تلفنی خود با دیگری جرم نیست. اما ضبط صدای دیگری استراق سمع محسوب می شود و بر اساس ماده ی ۲ قانون جرایم الکترونیکی جرم است.

انکار صدای ضبط شده در دادگاه

صدای ضبط شده ادله ی الکترونیکی است و ممکن است مانند تمام مدارک دیگر توسط طرف مقابل در دادگاه انکار شود و هر دو طرف برای اثبات صحت ادعای خود می توانند از دادگاه تقاضا کنند که صدا مورد کارشناسی قرار بگیرد. سپس بر اساس نظر کارشناس و دیگر مدارک ارائه شده دادگاه صدای ضبط شده را اعتبار سنجی می نماید.

ایا ضبط صدا جرم است؟

همان طور که پیش تر اشاره نمودیم باید بین ضبط صدای دیگران و ضبط صدای خودمان با دیگری تمییز قائل شویم. ضبط صدای دیگری یا شنود، جرم است. فرد به مجازات شش ماه تا دو سال حبس و یا جزای نقدی به مبلغ ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال محکوم می شود.

ضبط صدا توسط مستخدم دولتی

ضبط کردن یا استراق سمع مذاکرات تلفنی توسط مستخدمان و مأموران دولتی جرم بوده و مشمول ماده ۸۵۲ قانون مجازات اسلامی است.

هر یک از مستخدمین و مأموران دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه‌ی صاحبان آن‌ها مطالب آن‌ها را افشا کند به حبس از یک سال تا سه سال و یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.