چگونه از وکیل شکایت کنیم ؟ مراحل شکایت در کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضائیه

۲۵ اسفند, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
شکایت از وکیل
۵/۵ - (۱ امتیاز)

ابتدا بهتر است موکل از ارتکاب تخلف وکیل، اطمینان داشته باشد و سپس برای شکایت از وکیل اقدام نماید. چرا که صرفا به علت ناراضی بودن از نحوه ی دفاع، اقدامات وکیل و یا رای صادره از دادگاه، نمی توان نسبت به طرح شکایت اقدام نمود و صرف عدم صدور رای به نفع موکل، دلیل بر اشتباه وکیل نمی باشد. در توضیح این موضوع باید بگوییم که تعهد وکیل، تعهد به وسیله است. به این معنا که صرفا می بایست تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرد اما ضامن حصول نتیجه نمی باشد. این موضوع در برابر تعهد به نتیجه قرار دارد و به عنوان نمونه، تعهد معمار به ساخت بنا تعهد به نتیجه است. به همین دلیل پیشنهاد می شود ابتدا با وکلای دیگر در خصوص رای صادره و روند رسیدگی مشورت نموده سپس نسبت به طرح شکایت اقدام نمایید.

در مقابل ممکن است وکیل با کم کاری یا دانش و تخصص کم باعث ورود ضرر به موکل می شود که گاهی این ضرر ها می تواند جبران ناپذیر باشد. اگر موکل خود را محق داند می تواند نسبت به طرح شکایت اقدام نماید. در قانون به تخلفات وکلا اشاه شده است و برای هر تخلف، میزانی از مجازات نیز به نسبت تعیین گردیده است.

چه اقداماتی از سمت وکیل تخلف محسوب می شود؟ برای شکایت از وکیل باید به کجا مراجعه نمایم؟

در ادامه به بررسی این سولات میپردازیم و مراحل شکایت از وکلا را در دو مرجع کانون وکلا و قوه قضاییه مطرح می نماییم.

شکایت از وکیل کانون وکلا

همان طور که اشاره کردیم اگر اقدامات وکیل حرفه ایی نبوده است و شما از جانب او مورد ضرر قرار گرفته اید، می توانید برای شکایت از وکیل اقدام نمایید. وکلا تحت نظر کانون یا قوه فعالیت می نمایند. در حالت اول باید در کانونی که وکیل در آن عضویت دارد موضوع را مطرح نمایید . سپس شکایت به دادسرای انتظامی وکلا ارسال می شود و دادستان به شکایت و ادعای موکل مبنی بر وقوع تخلف رسیدگی می نماید. اگر به نظر دادستان وکیل تخلفی انجام نداده است، قرار منع تعقیب صادر می شود. به این معنا که شکایت موکل از وکیل پذیرفته نشده است.

موکل و کانون وکلا ظرف ۱۰ روز از صدور قرار میتوانند اعتراض خود را در دادگاه انتظامی وکلا طرح نمایند. در صورتی که اعتراض وارد باشد دادگاه به موضوع رسیدگی می نماید.

اگر نظر دادستان بر تخلف وکیل باشد کیفر خواست صادر می گردد. در این حالت پرونده از دادسرا به دادگاه انتظامی وکلا ارسال می گردد. صدور کیفرخواست دلیل بر محکومیت قطعی وکیل نیست. صرفا به این معناست که دادستان موضوع پرونده را قابل بررسی دانسته است. اگر نیاز به حضور وکیل برای ادای توضیحات و دفاع از خود باشد احضار می گردد. در غیر این صورت دادگاه بدون حضور او رای صادر می کند.

مجازات هایی که برای وکیل تعیین می گردد:

  • اخطار کتبی
  • توبیخی که همراه با درج در پرونده باشد .
  • توبیخی که با درج در مجله و روزنامه کانون همراه باشد .
  • تنزل درجه وکیل
  • ممنوعیت وکالت به مدت ۳ ماه تا سه سال
  • محرومیت دائم از شغل وکالت

در صورتی که وکیل نسبت به این رای اعتراض داشته باشد، می تواند در دادگاه عالی انتظامی قضات، درخواست تجدید نظر خواهی دهد. کانون وکلا در موراد محدودی در این مرحله حق اعتراض دارد.

تخلفات وکلا

  • عدم حضور در جلسات دادگاه بدون عذر موجه
  • خیانت به موکل یا تبانی با طرف مقابل
  • استعفا در زمانی که موکل دیگر فرصتی برای انتخاب و معرفی وکیل دیگر نداشته باشد.
  • افشای اطلاعات موکل یا پرونده

 

 

 

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.