تفاوت اموال منقول و غیرمنقول

۲۵ آذر, ۱۴۰۱ 8 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تفاوت اموال منقول و غیر منقول
۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه مال منقول و غیر منقول سوالی دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 6  وکیل آنلاین

تفاوت اموال منقول و اموال غیرمنقول

اموال براساس ویژگی های آنها در دسته بندی های متفاوتی قرار می گیرند. در این مطلب می خواهیم به یک دسته بندی مهم اموال براساس قابلیت جا به جایی و نقل و انتقال آنها بپردازیم. ابتدا اموال منقول و بعد اموال غیرمنقول را به اختصار تعریف کرده و سپس آثار این دسته بندی می پردازیم.


مال منقول و مال غیر منقول

در ماده ۱۹ قانون مدنی اموال منقول را بدین صورت تعریف کرده است:

اشیائی که نقل آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد بدون اینکه به خود یا محل آن خرابی وارد آید منقول است.

درماده ۱۲ قانون مدنی نیز مال غیرمنقول رابدین صورت تعریف کرده است:

مال غیرمنقول آن ست که از محلی به محل دیگر نتوان نقل نمود.اعم از اینکه استقرار آن ذاتی باشد یا به واسطه عمل انسان به نحوی که‌ نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود.

همانطور که از تعاریف بالا مشخص است ضابطه برای تفکیک اموال ،قابلیت حمل ونقل آن هاست. مالی که قابل حرکت دادن و حمل و نقل از محلی به محل دیگر باشد بدون اینکه تغییر مکان آن خرابی به بار آورد، منقول است. مالی که قابل حرکت دادن و نقل و انتقال به محل دیگر نباشد یا اگر جا به جا هم بتواند بشود موجب خرابی عین مال یا محل آن می شود را غیر منقول می گویند.

آثار تقسیم بندی اموال منقول و غیرمنقول

۱.) خارجیان حق تملک مال غیر منقول در ایران را ندارند. آنها تنها می توانند برای سکونت یا اشتغال خود اموال غیر منقول را تحصیل و تملیک کنند. درمورد اموال منقول چنین محدودیتی وجود ندارد.

۲.) نقل و انتقال مال غیر منقول باید با سند رسمی صورت بگیرد. اما مطابق مواد ۲۲ و ۴۶ قانون ثبت تنظیم سند رسمی برای برای اموال غیرمنقول ضرورتی ندارد.

۳.) براساس ماده ۸۰۸ قانون مدنی، حق استفاده از حق شفعه منحصر در اموال غیرمنقول است.

۴.) دادگاه صالح برای اموال غیر منقول، براساس ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاهی است که مال غیر منقول در حوزه ی آن واقع شده است. دادگاه صالح برای دعاوی مربوط به مال منقول، براساس ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه محل اقامت خوانده است.

۵.) توقیف مال منقول بسیار راحت است، به محض رؤیت مال توسط مامور اجرا، آن را توقیف می نماید. اما در مال غیر منقول، توقیف مال وابسته به وضعیت ثبت آن مال در سازمان ثبت اسناد کشور می باشد.

۶.) هزینه دادرسی اموال منقول براساس، خواسته ی مورد مطالبه ی خواهان است. یعنی مال منقول پس از معرفی به داداگاه ارزش گذاری می شود و متناسب با آن باید هزینه ی دادرسی پرداخت شود. اما در مورد اموال غیرمنقول، ارزش مال غیر منقول براساس ارزش معاملات املاک در آن منطقه، توسط کارشناس تعیین می گردد. بعد از آن متناسب با قیمت مال، هزینه دادرسی مشخص می شود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

فروش ملک در رهن بانک؛ مجازات وعواقب

برای دریافت وام و تسهیلات بانک ها می بایست مالی را در رهن بانک قرار دهیم تا در صورت عدم پرداخت اقساط، بتواند طلب خود را با فروش...

عدم تسلیم ملک پس از فروش

درصورت عدم تسلیم ملک پس از فروش خریدار چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟ در صورت بیم فرار شخص از کشور چه راه حلی وجود دارد؟ ایا...

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ دیدگاه ثبت شده است.

  1. با سلام
    من با خانمی که خودش هم مستاجر است یه صلح نامه دستی نوشتم که توی اون خونه به مدت چند ماه باهم زندگی کنیم ولی به دلایلی من وسط ماه بلند شدم و مقداری از وسایلامو با رضایت ایشون و اطلاع ایشون بردم و مقداری هم گذاشتم که بعد از پرداخت پول پیش ببرم الان مبلغ پیش من دست ایشون مونده وقرار شد بهم پس بدن ولی هر چی زنگ‌ و تماس میزنم جواب نمیدن و در پیام اخر به صورت کاملا کتبی گفتن که پولو برنمیگردونن بنظرتون میتونم به جرم اخاذی و تصاحب مال منقول که همون شناسنامه ازش شکایت کنم به جایی هم میرسم یا نه

    • سلام.وجهی که پرداخت نمودید را در صورتی که مستقیما به حساب خانم واریز نموده باشید می توانید مطالبه نمایید ولی سایر اموال و شناسنامه را صرفا در صورت وجود دلائلی که اثبات نماید به طرف مقابل سپرده اید می توانید مطالبه نمایید.

  2. ما آپارتمان ۴ طبقه تک واحدی داریم قدیمی ،یکی از همسایه ها با وجود داشتن وکالت از برادرش ، مخلفت میکنه برای مشارکت و نو سازی ، چون میترسه برادرش سهمش رو بگیره و برای همین میگه فقط تک واحدی می خواهم . ساختمان بعضی قسمتها ترک برداشته و کسی تن به دادن هزینه و مرمت نیز نیست . چه باید کرد . سپاسگزارم

    • .با سلام. بستگی به حدود اختیارات در قرار داد وکالت دارد و باتوجه به جزئیات مطروحه بهتر است با وکلای مجموعه ی دادیاران از طریق سایت در ارتباط باشید.

  3. سلام ببخشیدیه سوال داشتم من برای نفقه ام وقت اجراییه گرفتم منتهاهمسرم هرچیزی که داره به اسم داداشش کرده بازم میتونم این اموال روتوقیف کنم ؟

  4. با سلام
    اینجانب با همسرم به صورت صیغه‌ای هستیم و بچه‌ای هم نداریم لذا برای اینکه بعد از فوت من بستگانم اموال منقول و غیرمنقول همسرم از جمله ماشین و لوازم منزل را تصرف نکنند چه کارهایی باید انجام بدهیم. با تشکر.