فرزند خواندگی و شرایط آن

۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرپرستی فرزند در مشهد - فرزند خواندگی
۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۵ دقیقه

چگونه کودکی را به فرزندخواندگی قبول کنیم؟


قبل اینکه در رابطه با شرایط فرزند خواندگی صحبت کنیم لازم است آن را تعریف کنیم. فرزندخواندگی عبارت است از اعطای سرپرستی کودک بدون سرپرست، که توسط بهزیستی شناسایی شده، به خانواده ی متقاضی که شرایط مندرج در قانون حمایت را کودکان را داشته باشد.

لذا قبل از گرفتن سرپرستی کودکی باید آن کودک توسط سازمان بهزیستی شناسایی شود (حداقل دوسال در بهزیستی حضور داشته باشد) و اینکه آن کودک حتما بدون سرپرست باشد .

بهزیستی کجاست؟


سازمان بهزیستی یک نهاد دولتی می باشد که زیر نظر وزارت رفاه، خدمات به مردم ارائه می دهد.

مراکز متعدد آن شامل: مراکز بازتوانی معتادین، خانه سلامت زنان و دختران، مراکز درمانی بیماران حاد روانی، مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، مراکز ارائه خدمات به زنان آسیب دیده اجتماعی، ارائه مشاوره و … می باشد.

چه کودکانی تحت پوشش بهزیستی هستند؟


در حال حاضر بیش از ۲۶ هزار کودک تحت پوشش بهزیستی می باشند. کودکانی که خانواده آنها مشخص نیستند و بی هویت بوده یا کودکان بد سرپرستی که از خانواده ها تحویل گرفته می شوند در بهزیستی نگهداری می شوند.

در بهزیستی به کودکان مهارت های لازم جهت بهتر زیستن، ارائه می شود و خدماتی نظیر تهیه خوراک، پوشاک، سرپناه و همچنین حمایت های مالی برای تحصیل کودکان صورت می گیرد. این کودکان تا سن ۱۸ سالگی در بهزیستی نگهداری می شوند و پس از آن می توانند زندگی مستقل خود را در خارج از مرکز بهزیستی شروع کنند.

چه کودکانی قابل واگذاری اند


کودکانی که والدین آن ها و پدربزرگ و مادربزرگ  آنها مشخص نبوده و سرپرست شناخته شده ای نداشته باشند و حداقل دو سال از حضور آنها در بهزیستی گذشته باشد، قابل واگذاری به سرپرست دیگری می باشند.

مشاوره حقوقی دادیاران

قوانین مربوط به فرزندخواندگی برای زوجین


متاسفانه قوانین ما برای فرزندخواندگی دچار نقص ها و کم و کسری های بسیار است، سخت گیری های بیش از حد باعث شده روند قانونی فرزندخواندگی بسیار وقت گیر باشد و همین مسئله در بسیاری از موارد مشکل ساز می باشد .

لذا بسیاری از فعالان این حوضه از قانون گذاران و مسئولین سازمانی خواهان ساده سازی رویه فرزند خواندگی شده اند .

شرایط خانواده ها برای فرزند خواندگی طبق قانون اساسی کشور به شرح ذیل میباشد:

  • فرزند به زوجینی واگذار می شود که حداقل ۵ سال از ازدواج آنها گذشته باشد و البته لازم به ذکر است که این شرط در قانون تنها با در نظر گرفتن شرایط خاصی قابل تغییر است .
  • یکی از زوجین باید حداقل ۳۰ سال سن داشته باشد.
  • حداقل یکی از زوجین باشد توانایی و تمکن مالی داشته باشد.
  • زوجین باید دارای تابعیت ایرانی و مقیم ایران باشند.
  • زوجین به دلایل پزشکی قادر به باروری نباشند.
  • هیچ یک از زوجین دارای محکومیت های قضایی نباشند.
  • زوجین دارای صلاحیت اخلاقی باشند.
  • هیچ یک مبتلا به بیماری های صعب العلاج نباشند.
  • هیچ یک معتاد به الکل و یا مواد مخدر یا روان گردان نباشند.

زنان و دختران مجردی که به هردلیلی تا ۳۰ سالگی ازدواج نکرده باشند، یا اگر ازدواج کرده اند به هر دلیلی تنها زندگی می کنند (شوهر ندارند؛ طلاق و یا فوت همسر)؛ نیز می توانند در شرایطی بچه بگیرند. آن ها اگر دارای تمکن مالی، جایگاه اجتماعی و شغلی مناسب و صلاحیت های قانونی باشند می توانند از بهزیستی فرزند “دختر” به فرزند خواندگی بگیرند. در این شرایط حتی اگر پس از گرفتن فرزند قصد ازدواج داشته باشد، کودک از وی گرفته نمی شود ولی قانون باید صلاحیت شوهر و همچنین رضایت قلبی وی از حضور کودک در زندگی مشترک را تایید کند.

فرزند خواندگی در مشهد

مراحل تحویل فرزند در فرزند خواندگی:

  • پس از تایید صلاحیت والدین از طرف دادگاه؛ حکم دوره آزمایشی (سرپرستی موقت) صادر می گردد و والدین به بهزیستی استان معرفی می شوند.
  • بعد از صدور حکم، کودک انتخابی از طرف والدین؛ به طور موقت به زوجین تحویل داده می شود .
  • دوره ازمایشی به مدت ۶ ماه بوده و مددکار بهزیستی در این مدت نحوه نگهداری کودک توسط والدین را بررسی می کند.
  • پس از گذراندن دوره ۶ ماهه اگر والدین مورد تایید قرار گرفتند، حکم نهایی صادر شده و کودک به صورت دائم به والدین تحویل داده می شود.
  • والدین پس از صدور حکم قطعی می توانند جهت دریافت شناسنامه کودک با مشخصات خود اقدام کنند.
  • به منظور اطمینان از اینده کودک از آنجایی که کودک از والدین ارث نمی برد با توجه به حکم دادگاه و تشخیص قاضی مال و یا مبلغ معینی از اموال والدین به نام کودک ثبت می گردد.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مراحل گرفتن پاسپورت

مراحل گرفتن پاسپورت برای دریافت باید به کجا مراجعه کنم؟ برای سفر به خارج از کشور، شما نیازمند گذرنامه هستید. ویزا یا...

نحوه ی گرفتن وکیل معاضدتی

افراد برای برخورداری از دادرسی عادلانه، طرح دعوا یا دفاع در برابر دیگری، از حق داشتن وکیل برخوردارند. این حق در قانون اساسی و...

چگونه وکیل را عزل کنیم؟ لایحه عزل وکیل

وکالت یک عقد جایز است. به این معنا که هر یک از طرفین حق فسخ وکالت را دارد.عزل و استعفای وکیل عمل حقوقی یک طرفه است.دراین مقاله...

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.