فروش ملک در رهن بانک؛ مجازات وعواقب

۱۳ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
فروش ملک در رهن بانک
۵/۵ - (۱ امتیاز)

برای دریافت وام و تسهیلات بانک ها می بایست مالی را در رهن بانک قرار دهیم تا در صورت عدم پرداخت اقساط، بتواند طلب خود را با فروش این ملک وصول نماید. اگر مالک قصد فروش ملک در رهن بانک را داشته باشد باید از روش های حقوقی و چگونگی آن آگاه باشد زیرا در صورت عدم رعایت شرایط، قابل مجازات خواهد بود. ابتدا به توضیح مفهوم رهن می پردازیم و در ادامه روش های فروش ملک در رهن بانک و سپس مجازات عدم رعایت شرایط را بررسی خواهیم کرد.

مفهوم عقد رهن

یعنی بدهکار یک مالی را به عنوان ضمانت در اختیار طلبکار قرار می دهد که در صورت عدم پرداخت بدهی بتواند با فروش مال ،طلب خود را وصول نماید. در این عقد، بدهکار را راهن و طلبکار را مرتهن می گوئیم.

روش های فروش ملک در رهن بانک

فروش ملک در رهن بانک غیر قانونی است. زیرا همان طور که در توضیح عقد رهن نیز گفتیم مال به عنوان وثیقه ی پرداخت در اختیار طلبکار قرار گرفته است. در نتیجه فروش بدون ضابطه ی آن مغایر با حق طلبکار خواهد بود. برای فروش ملک در رهن بانک روش های قانونی وجود دارد که در عین محفوظ ماندن حقوق مرتهن، مالک بتواند ملک در رهن بانک را به فروش برساند. در ادامه به بررسی این روش ها و چگونگی اجرای هر یک از آن ها می پردازیم.

فک رهن

فک رهن به معنی اقداماتی است که منجر به خروج مال از حالت وثیقه می شود و از دو طریق امکان پذیر است:

۱.تسویه حساب

در صورتی که حساب خود را با بانک تسویه نمایید دیگر نیازی نیست ملک در رهن بانک باقی بماند و با فک رهن ملک قابل فروش خواهد بود.

۲.تعویض وثیقه

میتوان سند ملکی دیگر را جایگزین سند در رهن بانک قرار داد مشروط به اینکه سند دوم نیز متعلق به مالک باشد. در این صورت سند اول ازاد می شود و قابل فروش خواهد بود.

۳.سپرده گذاری

در صورتی که وام گیرنده قصد فروش ملک در رهن بانک را داشته باشد اما بدهی او به بانک تسویه نشده باشد میتواند با قرار دادن بدهی خود به عنوان سپرده سند را آزاد نماید. بانک نیز در مقابل به او سود می دهد. این سود معمولا حداکثر میزان سود است که از این طریق وام گیرنده نیز می تواند بدهی خود را تسویه نماید.

انتقال تسهیلات

همان طور که پیش تر گفتیم فروش ملک در رهن بانک غیر قانونی است اما اگر مالک چنین قصدی داشته باشد می تواند سند در رهن بانک را به همراه تسهیلات به خریدار منتقل نماید. توجه داشته باشید که انتقال ملک از طریق مبایعه نامه در یکی از بنگاه های ملکی باید انجام شود و بعد از اتمام تسهیلات بانک الزام به تنظیم سند رسمی امکان پذیر است. در این روش فروشنده ملک را با قیمت پایین تر اما همراه با تسهیلات به خریدار منتقل می نماید.

تعیین مجازات

مستند این موضوع ماده ی ۷۹۳ قانون مدنی است که فروش ملک رهنی بدون اجازه ی مالک را ممنوع دانسته است. هرچند در این قانون ضمانت اجرایی تعیین نشده است اما مشخصا فروش ملک در رهن بانک باطل است. بر اساس نظر مشورتی قوه ی قضاییه به نظر می رسد تحت عنوان کلاهبرداری با مجازات ۱تا ۷ سال حبس و جزای نقدی قابل پیگیری باشد. به آن علت که فروش ملک در رهن بانک بدون رعایت شرایط قید شده، از نظر ماهیتی فروش مال غیر محسوب می شود

در این مقاله راجع به موضوعات مختلفی مانند چگونگی انتقال تسهیلات ملک در رهن بانک، مفهوم فک رهن صحبت کردیم. در موضوعات مربوط به املاک و قراردادها به دلیل اهمییت جزئیات و شرایط خاص هر فرد بهتر است از متخصصین حقوقی مشورت بگیرید. شما می توانید در صورت بروز هر گونه مشکل در این حوزه با وکلا و مشاوران مجموعه ی حقوقی دادیاران در ارتباط باشید.

ایا به محض انتقال تسهیلات میتوان سند را به نام زد؟

بعد از اتمام تسهیلات بانک الزام به تنظیم سند رسمی امکان پذیر است.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

عدم تسلیم ملک پس از فروش

درصورت عدم تسلیم ملک پس از فروش خریدار چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟ در صورت بیم فرار شخص از کشور چه راه حلی وجود دارد؟ ایا...

تخریب ملک مشترک توسط شریک؛ طرح شکایت

اگر مالکیت ملک بین دو یا چند نفر مشترک باشد، به آن مال مشاع می گویند. استفاده ی هر شریک از مال مشاع باید به نحوی باشد که با...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.