عدم تسلیم ملک پس از فروش

۱۰ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
عدم تسلیم ملک پس از فروش
۵/۵ - (۱ امتیاز)

درصورت عدم تسلیم ملک پس از فروش خریدار چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟ در صورت بیم فرار شخص از کشور چه راه حلی وجود دارد؟ ایا خریدار حق فسخ معامله را خواهد داشت؟ یکی از رایج ترین مشکلات در معاملات ملکی، عدم تسلیم ملک پس از فروش است. برای پیشگیری از وقوع این مشکل میبایست قرار داد را به گونه ایی تنظیم نمائید که در صورت عدم اجرای تعهد توسط هر یک از طرفین حقوق طرف دیگر تضییع نشود .در این مقاله به ارائه ی راه حل هایی می پردازیم که در صورت عدم تسلیم ملک پس از فروش چگونه فروشنده را ملزم به اجرا نمائید و اینکه چطور میتوانید این موضوع را با صرف زمان کمتری پیگیری نمائید.

خریدار چه اقداماتی میتواند انجام دهد

درخواست الزام به تحویل

  • در هر عقدی دو طرف تعهداتی را به عهده می گیرند که عدم انجام آن تعهد برای طرفین عواقبی به دنبال خواهد داشت. در موضوع عقد بیع مالک متعهد به تحویل ملک بر اساس توافق و خریدار متعهد به پرداخت وجه یا ثمن میباشد. مبنای مهلت تحویل ملک ابتدا توافق موجود در قرارداد است و اگر در این باره توافقی نشده باشد مهلت عرفی در مورد آن کالا مدنظر قرار میگیرد. مهلت عرفی بر اساس ماده ی ۲۲۵ اگر بسیار شفاف و واضح باشد مبنای قرار داد است و بدون هیچ مشکلی قابل اجرا است. در غیر اینصورت اصل بر تحویل فوری و اصطلاحا فی المجلس است. در نتیجه اگر خریدار وجه را بپردازد اما مالک مال را تحویل ندهد خریدار میتواند نسبت به الزام مالک به تحویل و تخلیه ی ملک درخواست دهد. چرا که مالک به تعهد خود عمل ننموده است. اما اصولا اصل بر عدم توافق و معامله است. یعنی وقوع عقد و پرداخت ثمن نیازمند اثبات می باشد که این موضوع بر عهده ی خریدار است. در واقع بعد از اثبات عقد است که خریدار میتواند برای ملزم نمودن مالک به تسلیم اقدام نماید. این اقدام اولین و مهم ترین اقدام در جهت تسلیم ملک توسط مالک است. در نهایت اگر الزام به تحویل و ایفای تعهد منجر به تسلیم مال توسط فروشنده نشد، خریدار حق فسخ معامله را خواهد داشت.

پرداخت خسارت

این اقدام بیشتر در مورد پیش فروش اپارتمان ها قابل اجرا است.یعنی اگر فروشنده ی ساختمان بر اساس موعد مشخص شده در قرارداد نتواند ملک را تحویل دهد چه اقدامی میتوانیم انجام دهیم؟ ابتدا جهت پیشگیری از طرح دعوا و طی کردن مراحل رسیدگی پیشنهاد میکنیم تحت عنوان وجه التزام خسارت تاخیر تسلیم، مبلغی را تعیین نمائید که در صورت عدم تحویل به موقع ملک بتوانید به راحتی و بر اساس مبلغ توافق شده خسارت خود را جهت دیرکرد تحویل آپارتمان، مطالبه نمائید. اگر این مبلغ را در قرارداد خود قید ننموده اید می بایست دادخواستی تحت عنوان خسارت تاخیر تسلیم طرح نموده و بعد از ارجاع امر توسط قاضی به کارشناس میتوانید مبلغ تعین شده را دریافت کنید.به این صورت که مبلغ مورد نظر یا از وجهی که باید بپردازید کسر میشود وگرنه فروشنده ملزم به پرداخت خواهد شد.

دستور موقت

دستور موقت در صورت نیاز به رسیدگی فوری و خارج از مهلت صادر میشود. تشخیص این موارد با دادگاه بوده و به صورت عرفی تعیین می شود. مثلا اگر خریدار گمان کند که فروشنده قصد فرار از کشور را دارد و یا میخواهد ملک را به چند نفر بفروشد میتوانید با قانع نمودن دادگاه تقاضای دستور موقت نمایید. دستور موقت را میتوانید قبل از دادخواست اصلی ارائه دهید و ۲۰ روز مهلت دارید تا دادخواست اصلی را تقدیم نمائید. اگر دادگاه فوریت را تشخیص دهد بدون ابلاغ به خوانده دستور موقت را صادر می نماید. این موضوع نیازمند پرداخت هزینه ی دادرسی است.

در این مقاله به بررسی عدم تسلیم ملک پس از فروش و راه حل های پیش روی خریدار پرداختیم. شما میتوانید برای حل مشکلات ملکی با وکلا و مشاوران مجموعه ی دادیاران در ارتباط باشید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

در چه جرائمی دیه پرداخت می شود؟ نرخ دیه درسال ۱۴۰۳

دیه چیست ؟ در چه مواردی دیه پرداخت می شود؟ انواع دیه در قانون مجازات نرخ دیه درسال 1403 مهلت پرداخت آن چقدر...

مالیات چیست؟ بررسی انواع مالیات

شهروندان در برابر حقوق خود، وظائفی نیز برعهده دارند. پرداخت مالیات نیز یکی از این وظائف است که در تمام کشور ها برعهده ی شهروندان...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.