تحویل مبیع برخلاف شرایط مندرج در قرارداد

۲۷ شهریور, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
تحویل مبیع
۵/۵ - (۱ امتیاز)

در عقد بیع اگر طرفین به تعهدات خود عمل ننمایند می توان مطابق قانون، نسبت به مطالبه ی خسارت و جبران ضرر وارده اقدام نمود. اگر فروشنده کالا را به خریدار تحویل دهد ولی فاقد شرایط مندرج در قرارداد و توافق باشد، خریدار می تواند قرارداد را برهم بزند. مستند این موضوع خیارات است و به معنی اختیار برهم زدن معامله می باشد. در این مقاله به بررسی تحویل مبیع بر خلاف شرایط مندرج در قرارداد و در نتیجه حق فسخ خریدار می پردازیم.

فسخ معامله یک عمل حقوقی یک طرفه است و توسط هر یک از طرفین، مبتنی بر قرارداد می تواند انجام شود. خیار غبن، تدلیس، شرط، عیب و رویت از خیاراتی است که خریدار می تواند مبتنی بر آن ها معامله را فسخ نماید. برای استفاده از خیارات، عبارت اسقاط کافه ی خیارات را نباید تعهد قرارداد. در ادامه به توضیح مفهوم این خیارات و شرایط استفاده از آن ها می پردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با فسخ قرارداد نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

فسخ قرارداد توسط خریدار

تفاوت قیمت کالای مورد معامله با قیمت واقعی

غبن به معنای ورود ضرر و آسیب است. یعنی قیمتی که خریدار در ازای دریافت کالا پرداخته است با قیمت واقعی آن در بازار بسیار متفاوت باشد. مثلا قیمت واقعی یک خانه پنج میلیارد باشد ولی خریدار ده میلیارد بپردازد. پس تفاوت قیمت باید قابل توجه باشد و معیار هم عرف کوچه و بازار است. خیار غبن فوری بوده و خریدار به محض اطلاع باید نسبت به آن اقدام نماید و از تفاوت قیمت نیز آگاه نباشد وگرنه حق فسخ ایجاد نخواهد شد. حق فسخ مستند به خیار غبن نسبت به دوطرف اجرا می شود.

پنهان کردن عیب کالا از خریدار

تدلیس به معنی فریب دادن و پنهان کردن عیب کالا از طرف مقابل است. یعنی فروشنده بگوید کالا دارای ویژگی و صفتی می باشد که در واقع فاقد آن است. در این صورت خریدار مستند به خیار تدلیس می تواند قرارداد را فسخ نماید. خیار غبن بعد از علم به آن فوری بوده و مبنای این فوریت هم عرف است. این حق فسخ قابل اسقاط نیست و در مورد فروشنده هم می تواند اجرا شود.

متعهد نبودن فروشنده به شرط مندرج در قرارداد

اگر بیع به صورت شرطی باشد و فروشنده به شرط خود عمل ننماید نیز خریدار میتواند قرارداد را فسخ نماید. خیار شرط یا اختیار فسخ معامله برای طرفین دارای مدتی است که طرفین در مورد آن توافق کرده اند.

معیوب بودن کالا در زمان انعقاد معامله

اگر در زمان انعقاد معامله عیبی در کالا وجود داشته باشد که خریدار متوجه آن نشده است دو راه برای جبران ضرر وارده به خریدار وجود دارد: ۱) معامله را فسخ نماید ۲) تفاوت قیمت کالای سالم و معیوب( ارش) را دریافت نماید.

در چند حالت خریدار نمی تواند معامله را فسخ نماید و صرفا حق مطالبه ی ارش دارد:

۱.اگر کالای تحویل داده شده معیوب باشد اما بعد از تحویل توسط خریدار تلف شود.

۲.اگر خریدار کالای معیوب را به شخص دیگری بفروشد.

۳.اگر کالای معیوب بعد از تحویل به خریدار به هر طریقی تلف شود.

۴.اگر کالا بعد از تحویل به خریدار، دچار عیب دیگری شود که ناشی از عیب اول نباشد. ولی اگر عیب دوم ناشی از عیب اول باشد اختیار فسخ برای خریدار پابرجاست.

۵-اگر خریدار کالای معیوب بعد از خرید کالای مورد نظر را به کس دیگر بفروشد حق فسخ نخواهد داشت و فقط می تواند ارش بگیرد .

۶-در صورتی که در کالای معیوب تغییری حاصل بشه اعم از اینکه این تغییر را خود خریدار ایجاد کرده باشد یا نه .

عدم تطابق ویژگی های کالا با توصیفات فروشنده

این موضوع منشاء خیار رویت است. در واقع خیار رویت در شرایطی به خریدار حق فسخ را می دهد که کالا را ندیده است و بر اساس توصیفات فروشنده اقدام به خرید نموده است ولی بعد از تحویل متوجه می شود کالا فاقد آن صفات است. این خیار نسبت به دو طرف اجرا می شود ولی معمولا خریدار است که بر اساس توصیفات فروشنده، کالا را خریداری کرده است و بعد از تحویل متوجه می شود کالا دارای آن شرایط نیست.

خیار مجلس

طرفین تا زمانی که مجلس عقد برقرار است اختیار بر هم زدن عقد را دارا می باشند.

یک قرارداد مناسب می تواند حافظ حقوق شما در معاملات باشد. برای تنظیم یک قرارداد مناسب با چارچوب حقوقی می توانید با وکلا و مشاوران مجموعه ی حقوقی دادیاران در ارتباط باشید.

ایا خریدار می تواند در صورت وجود عیب در کالا خسارت کالای سالم با معیوب را دریافت نماید؟

بله میتوانداز حق فسخ یا ارش استفاده نماید.

خیار مجلس چیست؟

طرفین تا زمانی که مجلس عقد برقرار است اختیار بر هم زدن عقد را دارا می باشند.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

سوءاستفاده از وکالت تام الاختیار، اقدام قانونی و پیشگیری

وکالت تام الاختیار نوعی از وکالت می باشد که وکیل برای امور مشخص شده نیاز به اجازه ی موکل ندارد و راسا می تواند اقدام نماید....

دعوای ابطال سند رسمی چیست؟

اسناد ملکی به دو صورت ثبت می شوند: اسنادی که در اداره ی ثبت اسناد و یا در دفاتر املاک و اسناد ثبت می شوند (سند رسمی) و اسنادی که...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.