حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

۷ آبان, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
حق توکیل به غیر
۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

حق توکیل به غیر چیست؟

ایا با وکالت تفاوت دارد؟

بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در آن می پردازیم.

وکالت عقدی است که بین موکل و وکیل منعقد می گردد. انجام امور توسط وکیل، نیابتی و به معنای انجام همان امر توسط موکل است. حال اگر وکیل به همکار خود اجازه دهد که در حدود اختیارات تعیین شده وکالت پرونده ی موکل را به عهده بگیرد، به معنای حق توکیل به غیر است. این حق مبتنی بر قانون است اما استفاده از آن شرایطی دارد که باید حتما رعایت شود. در ادامه به قانون توکیل، شرایط صحت و ضمانت اجرای عدم رعایت شرایط می پردازیم.

قانون مدنی درخصوص توکیل

ماده ی ۶۷۲ به حق توکیل اشاره کرده است:

وکیل در امری نمی تواند برای آن امر به دیگری وکالت دهد،مگر اینکه صریحا یا به دلالت قرائن وکیل در توکیل باشد.

ماده ی ۶۷۳ به مسئولیت هر دو وکیل اول و دوم نسبت به موکل اشاره دارد:

اگر وکیل که وکالت در توکیل نداشته انجام امری را که در آن وکالت دارد به شخص ثالثی واگذار کند، هر یک از وکیل و شخص ثالث در مقابل موکل نسبت به خساراتی که مسبب محسوب می شود مسئول خواهد بود.

شرایط صحت توکیل

۱.می بایست حتما در قرارداد وکالت تصریح شود تا وکیل بتواند از حق توکیل استفاده نماید. زیرا در عقد وکالت شخصیت وکیل برای موکل اهمییت دارد.

۲.وکیل دوم صرفا در حدود اختیارات می تواند اقدام نماید و رفتار وکیل اول در حدود اختیارات وکیل دوم تاثیر گذار است.

ضمانت اجرای عدم رعایت شرایط صحت

اگر وکیل، وکالت در توکیل نداشته باشد و در حدود اختیارات خودش به دیگری وکالت دهد، وکالت معامله ی فضولی محسوب می شود. در صورتی که نمی دانید معامله ی فضولی چیست دراین مقاله به طور کامل به مفهوم این نوع معامله پرداختیم. در خصوص مسئولیت وکلا در برابر موکل، هر دو وکیل به طور تضامنی نسبت به موکل مسئول هستند. مسئولیت تضامنی یعنی موکل برای مطالبه ی خسارت به هر کدام از وکلا که بخواهد می تواند مراجعه نماید.

حق توکیل به غیر در فروش خودرو و ملک

توکیل به غیر در فروش خودرو و ملک از انواع توکیل است. در واقع خودرو و ملک از اموالی هستند که توکیل در آن ها رایج است.یعنی ایکیاز طرفین عقد به فردی وکالت می دهد تا معامله را منعقد نماید. وکیل بر اساس قرارداد وکالت، حق توکیل دارد به این معنا که می تواند برای انجام این موضوع به وکیل دیگری در صورت وجود شرایط صحت وکالت بدهد.هم چنین توجه داشته باشید که قبل از خرید ملک بهتر است نسبت به تعلق سند به فروشنده اطمینان حاصل نمایید. این موضوع را می توانید از طریق استعلام سند ملک قبل از خرید پیگیری نمایید. بهتر است در مورد توکیل در اموال محتاط باشید و در صورتی که به هیچ نحو خودتان نمی توانید اقدام نمایید، در خصوص نحوه ی تنظیم قرارداد، حتما با وکیل مشورت نمایید.

در صورتی که قصد معامله ی خودرو دارید، نکات حقوقی خرید و فروش خودرو می تواند شما را در انعقاد معامله ی مناسب یاری دهد.

برای رفع مشکلات حقوقی خود می توانید با وکلا و مشاوران مجرب دادیاران در ارتباط باشید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

پیامد های حقوقی جدایی در دوره ی نامزدی

قانون مدنی پنج ماده را به دوره ی نامزدی اختصاص داده است. بر اساس این مواد توافق دو طرف برای ازدواج در آینده باعث ایجاد رابطه ی...

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.