ساخت و ساز غیر مجاز؛ عواقب ، پیامد و مراحل شکایت

۱۰ شهریور, ۱۴۰۲ 2 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
ساخت و ساز غیر مجاز
۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)

ساخت و ساز غیر مجاز به طور مستقیم بر زندگی افراد تاثیر گذار است و زیست جامعه را تحت الشعاع قرار میدهد. مثلا اگر ساختمان از منظر ایمنی و فنی استاندارد نباشد جان و سلامت افراد، در معرض خطر قرار می گیرد. هم چنین اگر بر اساس نقشه ی شهری ساخته نشده باشد نظم و زیباسازی شهر آسیب میبیند. در نتیجه مجاز بودن ساخت و ساز ها به طور مستقیم برای رعایت حقوق تمام افراد جامعه و بهبود زندگی ضروری می باشد.

حال میخواهیم بدانیم ساخت و ساز غیر مجاز چیست ؟ چه مواردی ساخت و ساز غیر مجاز است ؟ بی توجهی به این موضوعات چه عواقبی در پی خواهد داشت؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

ساخت و ساز غیر مجاز چیست؟

ساخت و ساز غیرمجاز به معنای انجام فعالیت های ساخت و ساز بدون رعایت قوانین، مقررات و مجوزهای لازم است . مانند ساخت و ساز بدون مجوز ساخت، عدم رعایت ضوابط ساختمانی و سلامت عمومی، ساخت و ساز در مناطق ممنوعه یا غیرمجاز، تخطی از مقررات احداث و عملکرد ساختمانی است و موجب ایجاد خطرات احتمالی برای ساکنان و محیط زیست است. ساخت و ساز غیرمجاز معمولاً باعث نقض قوانین ساخت و ساز، قوانین زیست محیطی و قوانین امنیتی می شود. این فعالیت‌ها ممکن است منجر به عواقب نامطلوبی مانند خسارت به ساکنان، خرابی ساختمان‌ها، آسیب به محیط زیست و حتی فوت و زخمی شدن افراد شود.

انواع ساخت و ساز غیر مجاز

تخلفات ساختمانی

مقصود نقض قوانین و مقررات شهرسازی و ساختمان سازی به لحاظ فنی یا ایمنی است. به این گروه از تخلفات بر اساس ماده ی ۱۰۰ قانون شهرداری ها و یازده تبصره ی آن، رسیدگی میشود.

ساختمان سازی با اضافه بنا

در صورت ساخت بنا مازاد بر مساحت درج شده در پروانه اگر تخریب ضروری نباشد متخلف به پرداخت جریمه ملتزم میشود. این جریمه براساس متراژ ، مصالح استفاده شده در ساختمان ، اداری، تجاری یا مسکونی بودن و محل متفاوت است.توجه داشته باشید که اگر متخلف اقدام به پرداخت جریمه ننماید بنای اضافه تخریب خواهد شد.

پارکینگ

در صورتی که ساختمان پارکینگ نداشته باشد و یا امکان استفاده از پازکینگ نباشد متخلف می بایست جریمه بپردازد که بر اساس نوع استفاده از پارکینگ و فضا تعیین خواهد شد ولی اگر امکان احداث باشد رای به ساخت پارکینگ صادر میشود.

تخلف مهندس ناظر ساختمان

مهندس ناظر باید بر روند ساخت و تطبیق آن با آنچه که در نقشه طراحی شده نظارت کند. اگر تخلف رخ دهد و ناظر گزارش نکند، شهرداری تخلف مهندس ناظر را به سازمان نظام مهندسی گزارش خواهد کرد.

تغییر کاربری

طراحی ساختمان ها و نوع استفاده از آن بر اساس نقشه ی جامع شهری تعیین میشود. یعنی تجاری، اداری یا مسکونی بودن ساختمان ها توسط شهرداری مشخص شده است و اگر بر خلاف این نقشه، ساخته شده باشد کمیسیون به این موضوع رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد نمود.

شکایت از ساخت و ساز غیر مجاز

جهت شکایت از ساخت و ساز غیر مجاز میتوانید به شهرداری منطقه ی خود مراجعه نمایید و شهرداری با نظارت متخصصان در این مورد اتخاذ تصمیم می نماید. هم چنین میتوانید از طریق سامانه ی ۱۳۷ یا ۱۸۸۸ تخلف را ثبت نمایید.

در این مقاله به بررسی ابعاد حقوقی و قانونی ساخت و ساز غیر مجاز و انواع آن پرداختیم و امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به شما کمک نماید. درست است که ساختمان سازی مربوط به حیطه ی مهندسی است اما در صورت عدم رعایت موازین و مقررات یا طرح شکایت، بررسی ابعاد حقوقی آن اهمییت دارد و شما میتوانید در صورت هرگونه مشکل حقوقی در این خصوص از تجربه و تخصص چند ساله ی وکلا و مشاوران مجموعه ی دادیاران استفاده نمایید .

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 11  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

فروش ملک در رهن بانک؛ مجازات وعواقب

برای دریافت وام و تسهیلات بانک ها می بایست مالی را در رهن بانک قرار دهیم تا در صورت عدم پرداخت اقساط، بتواند طلب خود را با فروش...

عدم تسلیم ملک پس از فروش

درصورت عدم تسلیم ملک پس از فروش خریدار چه اقداماتی میتواند انجام دهد؟ در صورت بیم فرار شخص از کشور چه راه حلی وجود دارد؟ ایا...

3.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه ثبت شده است.

  1. سلام در حصارک بالا خیابان محمدی کوچه کمالی دهقان ساخت زمین در دو بلوک کرده وکل زمین زیر بنا رفته الان باهمکه هم هفت سقف زده وطبقه هشتم راهم دارد میزند روی هر بلوک دارد دوتا پنتوز میاندازد آیا شهرداری در کوچه ششمتری هشت طبق جواز میدهد به ۱۳۷گزارش کردیم ولی متاسفانه سازنده دوباره دارد کار میکند مدتی جلو ساخت میگیرند دوباره ادامه میدهد الان بیست چهار واحد در آورده وبا چهار تا پنت‌ هوس میشود بیست هشت واحد الان اگر ساختمان تمام شود مشکل پارکینگ ورفت آمد هم هست کوچه بمبست هست به ۱۳۷ گزارش دادیم ولی متاسفانه چند روزی جلو ساخت ساز گرفتن ولی دوباره شروع به کار کرده درصورت امکان مشخصات به سازنده ندهید چون شما نوشته شماره من وایمل محرمانه میماند ااطلاع دادم بازم سپاسگزارم انشا…که پیگیری شود