سرقت و کلاهبرداری رایانه ایی و نکاتی که باید بدانید

۱۶ اسفند, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرقت و کلاهبرداری رایانه ایی
به این مطلب امتیاز دهید

حتما تابه حال با اخبار سایت های جعلی و دروغین مواجه شده اید. سایت هایی که با استفاده از درگاه های بانکی جعلی اقدام به کلاهبرداری از حساب های بانکی شما می کنند. اما آیا می دانید جرم آنان چیست؟ آیا می دانید تحت چه عنوانی باید از آنها شکایت کنید؟ آیا اطلاع دارد که چگونه می توانید شکایتتان را پیگیری نمایید؟ تا انتهای این مطلب سرقت و کلاهبرداری رایانه ایی ، همراه ما باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

سرقت رایانه ای چیست؟

حتما معنای سرقت معمولی و ربایش اموال را می دانید. سرقت در یک تعریف ساده به معنای « ربودن مال متعلق به دیگریست ».اما ممکن است تابحال اسم سرقت رایانه ایی به گوشتان نخورده باشد.

قانونگذار ما در ماده ۷۴۰ قانون مجازات اسلامی، کتاب تعزیرات به تعریف سرقت رایانه ایی پرداخته است:

” ماده ۷۴۰ قانون مجازات اسلامی:
هرکس به طور غیرمجاز داده‎ های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”

به عنوان مثال شخصی رمز کارت بانکی شما را از طریق اتصال به گوشی شما برباید. یا آن که اطلاعات شخصی شما مانند عکس های شما، پیام های شما، یا هرگونه داده ی دیگری که دارید را برباید مشمول عنوان سرقت رایانه ایی خواهد شد. و بر طبق این ماده درصورتی که عین داده ها در اختیار شما باشد، به جزای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال. و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

در مورد سرقت رایانه ایی بر خلاف سرقت سنتی نیازی نیست که مالی ربوده شود. بلکه همانطور که گفتیم ممکن است اطلاعات شخصی ربوده شود. و همچنین نیازی به حضور فیزیکی سارق نیست. بلکه این سرقت ممکن است از راه دور و به وسیله سیستم های رایانه ایی اتفاق بیوفتد.

نکته: در مورد سرقت رایانه ایی داده ها باید بدون رضایت صاحب آن در اختیار فرد قرار گرفته باشد. برای مثال اگر شما تصویری را در اختیار فردی قرار دهید که آن را برای شما چاپ کند اما او آن عکس شخصی را بدون رضایت شما در رایانه ی خود کپی کند، سرقت رایانه ایی رخ داده است.

جرم کلاهبرداری رایانه ایی چیست؟

کلاهبرداری از طریق رایانه نیز همانند سرقت رایانه ایی جرم انگاری شده است. قانونگذار ما در ماده ۷۴۱ تعزیرات به تعریف کلاهبرداری رایانه ایی پرداخته است.

” ماده ۷۴۱ قانون مجازات اسلامی:
هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون(۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.”

برای مثال فردی یک سایت جعلی برای قرعه کشی یا فروش یک محصول به راه اندازد و یک صفحه پرداخت بانکی جعلی را نیز در آن قرار دهد. در این صورت اگر دیگری گول خورده و از این سایت خرید کند، صاحب سایت مرتکب کلاهبرداری رایانه ایی شده است.

نکته: در کلاهبرداری رایانه ایی نیز برخلاف سنتی، نیازی به تحصیل مال نیست. بلکه تحصیل یک منفعت یا خدمت یا حتی یک امتیاز مالی نیز کفایت می کند. منفعتی مانند شرکت داده شدن در یک قرعه کشی.

سرقت و کلاهبرداری رایانه ایی

تفاوت سرقت و کلاهبرداری رایانه ایی در چیست؟

در کلاهبرداری رایانه ایی یک عملیات متقلبانه ایی صورت می گیرد که باعث گول خوردن قربانی می گردد. اما در سرقت رایانه ایی نیازی به فریب دادن طرف مقابل نداریم. گفتیم که حتی کپی کردن یک عکس نیز سرقت رایانه ایی ممکن است محسوب شود.

نحوه شکایت از سرقت رایانه ای

برای ثبت شکایت در جرایم رایانه ایی، کار را باید مانند تمام جرایم دیگر شروع کنید. برای این منظور ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کنید. بعد اقدام به ثبت شکواییه می کنید. بعد از ثبت شکواییه یک نسخه از آن را با خود به دادسرای جرایم رایانه ایی برده و ادامه کار را پیگیری می کند.

کلام اخر

کلاهبرداری رایانه ایی جزوی از مطلب مجازات کلاهبرداری و انواع ان می باشد. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

مجازات شنود غیرمجاز

فهرست مطالبشنود غیرمجاز یا استراق سمعمجازات شنود غیرمجاز:مجوز شنود:صدور مجوز قانونی: هر فردی دارای حریم خصوصی است. حریم خصوصی...

جرایم سایبری

جرائم سایبری با گذشت زمان و رشد و پیشرفت تکنولوژی زندگی انسان ها تغییر پیدا کرده و راحت تر شده است. اما به موازات پیشرفت...

کلاهبرداری پیامکی

جرم کلاهبرداری پیامکی چیست؟ چه مواردی جزو کلاهبرداری های پیامکی محسوب می شود؟ چگونه می توان به جرم کلاهبرداری از طریق...

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.