شرایط دریافت مهریه بعد از فوت شوهر

۱۵ اسفند, ۱۴۰۰ 1 مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
دریافت مهریه بعد از فوت شوهر
۴/۵ - (۱ امتیاز)
  • آیا امکان دریافت مهریه بعد از فوت شوهر وجود دارد؟
  • چگونه باید برای دریافت مهریه بعد از فوت شوهر اقدام نمود؟
  • اگر قبل از فوت او مهریه تعیین نشده باشد، آیا باز هم خانم می تواند مهریه بگیرد؟
  • اگر شوهر قبل از وقوع نزدیکی فوت کرده باشد، خانم مستحق دریافت چقدر از مهرش خواهد بود؟

مهریه یکی از حقوق خانم در ازدواج است که بلافاصله بعد از عقد ازدواج برای او ایجاد می شود. او حتی می تواند تا زمانی که مهریه اش را به طور کامل دریافت نکرده است از برقراری رابطه ی زناشویی با شوهرش خودداری نماید. به محض وقوع عقد مهریه بر ذمه ی شوهر قرار می گیرد و اگر به صورت عند المطالبه باشد باید هر زمان که خانم درخواست نمود، به او پرداخت شود.

آیا امکان دریافت مهریه بعد از فوت شوهر وجود دارد؟

در شرایطی که شوهر خانم فوت نماید، مهریه همچنان بر ذمه ی شوهر متوفی باقی است. بنا براین خانم می تواند دادخواست مطالبه ی مهریه علیه وارثین همسر متوفی خویش طرح نماید. در طی این دادخواست، ابتدا از ماترک متوفی، دیون او که شامل مهریه ی خانم نیز می شود پرداخت می گردد. سپس باقی مانده ی اموال او میان وراث تقسیم می شود.

البته لازم به ذکر است دریافت مهریه توسط خانم، از ارثی که او از شوهرش می برد جداست.

اگر اموال متوفی برای پرداخت دیون او کافی نباشد، اولویت با کیست؟

از آن جا که مهریه بر ذمه ی مرد قرار می گیرد پس جزو دیون او محسوب می شود. در نتیجه پرداخت مهریه خانم بر تقسیم ارث میان وراث اولویت دارد. مطابق ماده ۲۲۶ قانون امور حسبی، ماترک میان بستانکاران که شامل مهریه ی خانم نیز می شود، به نسبت دیون آن ها تقسیم می شود.

‌” ماده ۲۲۶ قانون امور حسبی:

ورثه ملزم نیستند غیر از ترکه چیزی به بستانکاران بدهند و اگر ترکه برای اداء تمام دیون کافی نباشد ترکه مابین تمام بستانکاران به‌ نسبت طلب آنها تقسیم می‌شود مگر اینکه آن را بدون شرط قبول کرده باشند که در این صورت مطابق ماده ۲۴۶ مسئول خواهند بود.
‌در موقع تقسیم دیونی که به موجب قوانین دارای حق تقدم و رجحان هستند رعایت خواهد شد بستانکاران زیر هر یک به ترتیب حق تقدم بر دیگران‌دارند:
‌طبقه اول
‌الف- حقوق خدمه خانه برای مدت سال آخر قبل از فوت.
ب- حقوق خدمتگذاران بنگاه متوفی برای مدت شش ماه قبل از فوت.
ج- دستمزد کارگرانی که روزانه یا هفتگی مزد می‌گیرند برای مدت سه ماه قبل از فوت.
‌طبقه دوم
‌طلب اشخاصی که مال آنها به عنوان ولایت یا قیمومت تحت اداره متوفی بوده نسبت به میزانی که متوفی از جهت ولایت و یا قیمومت مدیون شده‌ است.
‌این نوع طلب در صورتی دارای حق تقدم خواهد بود که موت در دوره قیمومت یا ولایت و یا در ظرف یک سال بعد از آن واقع شده باشد.
‌طبقه سوم
‌طلب پزشک و داروفروش و مطالباتی که به مصرف مداوای متوفی و خانواده‌اش در ظرف سال قبل از فوت رسیده است.
‌طبقه چهارم
‌الف- نفقه زن مطابق ماده ۱۲۰۶ قانون مدنی.
ب- مهریه زن تا میزان ده هزار ریال.
‌طبقه پنجم
‌سایر بستانکاران.”

نحوه پرداخت مهریه از ماترک شوهر

در صورتی که بعد از فوت شوهر، اموال و دارایی ای از او به جا باقی مانده باشد، خانم می تواند اقدام به دریافت مهریه ی خود نماید. مهریه از جمله دیون ممتاز است به این معنا که در صورتی که اموال کافی برای پرداخت همه ی دیون متوفی وجود داشته باشد، قبل از این که سایر بدهی های متوفی پرداخت گردد باید ابتدا مهریه خانم به عنوان دینی که بر گردن آقاست پرداخت شود.

برای این منظور خانم باید همان روال عادی دریافت مهریه را طی نماید. یعنی دادخواست دریافت مهریه را تهیه نموده و به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه نماید.

اما در صورتی که اموال به جا مانده از متوفی کفاف بدهی هایش را ندهد، و ما چند طلبکار و زن متوفی را داشته باشیم، در اینجا وضعیت مهریه بعد از فوت شوهر متفاوت خواهد بود. در اینجا هر کدام از این افراد که زودتر اقدام به دریافت طلب خود نمایند، می توانند طلب خود را زودتر وصول نمایند.

اگر شوهر متوفی ارثی به جا نگذاشته باشد، تکلیف مهریه چه می شود؟

در این جا باید بدانید که مهریه ای به خانم تعلق نمی گیرد چون از همسرش ارثی باقی نمانده است. و سایر افراد از جمله پدر شوهر یا فرزندان متوفی یا هر شخص دیگری وظیفه ای به پرداخت مهریه خانم ندارد.

در صورتی که هنگام فوت شوهر خانم باکره باشد، آیا باز هم خانم می تواند تمام مهریه را بگیرد؟

بله، درفرضی که خانم باکره باشد و شوهرش فوت نماید خانم باید مهریه اش را به طور کامل دریافت کند. آن فرض که خانم باکره استحقاق دریافت نصف مهریه را داشت مربوط به بحث طلاق دختر باکره است.

اگر قبل از فوت او مهریه تعیین نشده باشد، آیا باز هم خانم می تواند مهریه بگیرد؟

خیر، در صورتی که هر کدام از زوجین قبل از برقراری رابطه ی زناشویی فوت کنند و پیش از فوت آن ها میزان مهریه تعیین نشده باشد، خانم مهریه ای ندارد.

” ماده ۱۰۸۸ قانون مدنی:
در مورد ماده قبل اگر یکی از زوجین قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی بمیرد زن مستحق هیچگونه مهری نیست.”

اگر مهریه وجه نقد باشد، بر اساس نرخ تورم چه زمانی محاسبه می شود؟

در صورتی ه مهریه به صورت وجه باشد باید بر اساس نرخ تورم در زمان فوت شوهر برآورد و پرداخت شود. مثلا اگر شوهر سه سال پیش فوت نموده باشد و الان خانم بخواهد مهریه اش را بگیرد، بر اساس نرخ تورم سه سال پیش، یعنی زمان فوت شوهرش، محاسبه می شود.

در صورتی که بین متوفی و زنش نزدیکی صورت نگرفته باشد، خانم مستحق دریافت چه مقدار از مهریه است؟

در صورتی که میان متوفی و همسرش در ایام حیات نزدیکی صورت نگرفته باشد، خانم تنها می تواند نصف مهریه ی خود را دریافت نماید.

آیا وراث مسئول پرداخت مهریه همسر متوفی هستند؟

خیر، وراث مسئولیتی در قبال پرداخت مهریه همسر متوفی ندارند.

چگونه باید برای دریافت مهریه بعد از فوت شوهر اقدام کرد؟

برای دریافت مهریه پس از فوت شوهر، خانم می تواند از طریق دو راه اقدام نماید:

۱از طریق اداره ثبت:

خانم با مدرک سند ازدواج خود، به اداره ی ثبت مراجعه کرده و معادل ۱/۲۰ مبلغ مهریه ی خود را واریز می کند، سپس خواسته ی خود را که پرداخت مبلغ مهریه است، اعلام می کند تا ادره ی ثبت اجرائیه صادر نماید. اداره ی ثبت برای وراث متوفی ابلاغیه ای ارسال می کند که به موجب ان باید مهریه ی خانم را ماترک متوفی بپردازند. وراث ۱۰ روز مهلت دارند تا مهریه را پرداخت نمایند. در غیر اینصورت اداره ی ثبت اقدام به توقیف اموال متوفی می کند.

۲- اقدام از طریق دادگاه:

در این جا خانم باید دادخواست مطالبه ی مهریه ی خود را به دادگاه ارائه کند. همچنین معادل ۳/۵ درصد مبلغ مهریه ی خود را به حساب دادگاه اریز نماید. دادگاه نیز بعد از طی کردن مراحل قانونی اقدام به پرداخت مهریه ی خانم ازماترک متوفی می نماید

اکنون اگر می خواهید بدانید شرایط مهریه ی صحیح چیست در این مقاله به بررسی این موضوع و سریع ترین راه گرفتن مهریه پرداخیتم.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه ثبت شده است.