طلاق رجعی چیست؟

۴ دی, ۱۴۰۰ 0 مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
طلاق رجعی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

هنگامی که زن و شوهر تصمیم می گیرند به زندگی مشترکشان خاتمه دهند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق تنها موضوع حلالی است که خداوند انجام آن را ناپسند می داند. پس از صدور حکم طلاق توسط دادگاه، در طلاق رجعی، مرد می تواند در مدت عده، به همسرش باز گردد و مجدداً زندگی مشترکشان را از سر بگیرند. این مسئله به دلیل اهمیت کانون خانواده و در کنار هم ماندن زن و شوهر است. به همین دلیل در مدت عده مرد می تواند بدون اینکه مجدداً صیغه ی نکاح خوانده شود به همسرش برگردد و زندگی مشترک خود را ادامه دهند. در ادامه ی مطلب به توضیح طلاق رجعی و آثار آن می پردازیم.

طلاق رجعی به چه معناست؟

طلاق ها در قانون به دو دوسته ی طلاق رجعی و  طلاق بائن تقسیم می شوند. طلاق رجعی طلاقیست که مرد می تواند در مدت عده به همسر خودش باز گردد و بدون اینکه صیغه ی نکاح مجدداً خوانده شود، زندگی مشترک خود را از سر بگیرند. دلیل وضع چنین طلاقی برای حفظ کانون خانواده است. اما در طلاق بائن زن و شوهر در مدت عده حق رجوع به یکدیگر را ندارند و اگر بخواهند مجدداً کنار هم قرار بگیرند، باید صیغه ی نکاح برای آن ها خوانده شود. بنابراین تفاوت این طلاق ها در قابل رجوع بودن یا نبودن در ایام عده است. قانون گذار در ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی این حق رجوع را برای شوهر در نظر گرفته است.

ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی:
« در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است.»

بازگشت مرد به چه صورت است؟

در خصوص بازگشت مرد به همسرش در طلاق رجعی، این بازگشت باید هر لفظ یا عملی باشد که رجوع و بازگشت را نشان دهد. مثلاً ممکن است با یک پیامک از طرف مرد به زن مبنی بر بازگشت، این بازگشت و رجوع اتفاق بیفتد. لازم نیست که حتی مرد به طور صریح و واضح بگوید بلکه می تواند با یک لفظ محبت آمیز یا بوسیدن یا بغل گرفتن یا برقراری رابطه زناشویی و… تمایل خود را نشان دهد.

 

ماده ۱۱۴۹ قانون مدنی:

« رجوع در طلاق به هر لفظ یا فعلی حاصل می‌شود که دلالت بر رجوع کند مشروط بر اینکه مقرون به قصد رجوع باشد.»

شرایط رجوع و بازگشت

در خصوص طلاق باید شرایطی وجود داشته باشد تا بتوان رجوع نمود:

  • شرط اول: این رجوع فقط از طرف مرد می تواند صورت بگیرد و مخالفت خانم در رجوع آن ها تاثیری ندارد و باید از شوهرش تمکین کند.
  • شرط دوم: برای رجوع، لازم نیست که به خانم اعلام شود و مرد می تواند بدون اطلاع به خانمش رجوع کند.
  • شرط سوم: در این طلاق شرایط  باید به گونه ای باشد خانم بعد از طلاق خانم حتما ملزم باشد عده نگه دارد.
  • شرط چهارم: طلاق به لحاظ قانونی در دسته ی طلاق های رجعی باشد.
  • شرط پنجم: این رجوع، پس از یک ماه باید توسط مرد ثبت شود.

استثناء:

در صورتیکه طلاق رجعی باشد می توان در ایام عده رجوع نمود اما گاهی اوقات در بعضی موارد شرایطی وجود دارد که در ایام عده نمی توان از لحاظ قانونی بازگشت و رجوع کرد مثلا در طلاق خلع و طلاق مبارات و سه طلاقه و نه طلاقه. همچنین بعضی طلاق ها هستند که به دلیل شرایط آن اصلا عده ندارد. مثلا طلاق خانمی که یائسه شده است و طلاق خانم قبل از برقراری رابطه ی زناشویی با همسرش، این طلاق ها طبق قانون اصلاً عده ندارند.

عده چیست؟

عده به معنای مدت زمان مشخصی است که خانم باید بعد از طلاق نگه دارد و در این مدت خانم حق ازدواج با مرد دیگر یا برقراری رابطه ی زناشویی به هر نحوی را با غیر ندارد.

ماده ۱۱۵۰ قانون مدنی:
« عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی‌تواند شوهر دیگر اختیار کند.»

در خصوص اینکه این مدت زمان چقدر است، بسته به شرایط متغیر است.

عده طلاق در ازدواج دائم و عده ی فسخ نکاح: سه طُهر (اگر خانم عادت نشود سه ماه)

عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت در ازدواج موقت: دو طُهر (اگر خانم به اقتضای سن، عادت نبیند ۴۵ روز)

عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضاء آن در مورد زن حامله: تا هنگام وضع حمل

عده وفات شوهر: در ازدواج دائم و ازدواج موقت، در هر حال چهار ماه و ده روز است مگر این که زن حامله باشد که در این صورت عده وفات تا‌ موقع وضع حمل است مشروط بر این که فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد و الا مدت عده همان چهار ماه و ده روز ‌خواهد بود.

 عده خانم یائسه و خانمی که بین  او شوهر رابطه جنسی برقرار نشده است: این دو مورد نه عده طلاق دارد و نه عده فسخ نکاح ولی عده وفات در هر دو ‌مورد باید رعایت شود.

عده خانمی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده و حاکم او را طلاق داده باشد: باید از تاریخ صدور حکم طلاق عده وفات نگه دارد (چهار ماه و ده روز)

آثار طلاق رجعی

طلاق رجعی برای طرفین آثاری را بار می کند از جمله اینکه:

در طلاق رجعی مرد باید در طول مدت عده به خانم نفقه بپردازد.

از آن جا که در این طلاق تا پایان مدت عده، همچنان امکان رجوع و وجود دارد و طلاق قطعی نشده است، به همین دلیل همچنان رابطه ی زوجیت تا پایان عده ادامه دارد. به همین دلیل در صورت فوت خانم یا آقا، از یکدیگر ارث می برند.

در طلاق رجعی مرد حق ندارد تا پایان یافتن مدت عده، خانم  را از خانه بیرون کند و خانم در صورتی که بخواهد می تواند تا پایان عده در منزل شوهرش زندگی کند.

در طلاق رجعی، در مدت عده زن و مرد اگر مرتکب زنا با دیگری شوند، همچنان مرتکب زنای محصنه می شوند و از شرایط احصان خارج نمی شوند.

نزدیکی شوهر در مدت عده با خانم که در عده طلاق رجعیه است، رجوع محسوب می‌شود، حتی اگر شوهر قصد رجوع نداشته باشد.

مرد در تا پایان عده حق ازدواج با زن دیگر و با خواهر زن خود را ندارد.

کلام اخر

مطلب طلاق رجعی یکی از مطالب زیر مجموعه راهنمای طلاق می باشد. جهت اطلاعات بیشتر ان را مطالعه کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

طلاق بائن چیست؟

زمانی که زن و شوهر تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند. طلاق از حیث قابل رجوع بودن به دو دسته ی بائن و رجعی تقسیم می...

مراحل و روش درخواست اعسار مهریه

مهریه یکی از حقوق زوجه است که هر زمان، زن مطالبه نماید مرد مکلف به پرداخت است. درخواست اعسار مهریه، در صورتی پذیرفته می شود که...

حق توکیل به غیر چیست؟نکات مهم توکیل در فروش

حق توکیل به غیر چیست؟ ایا با وکالت تفاوت دارد؟ بعد از روشن شدن این مفهوم، به قانون توکیل و سپس ضمانت اجرای تعیین شده در...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.