چک در وجه حامل چیست؟

۲۶ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چک در وجه حامل
۵/۵ - (۲ امتیاز)

چک از اسناد بسیار پرکاربرد در معاملات و تجارت است. بسیاری از معاملات که نیازمند ردوبدل شدن مبالغ هنگفت است، توسط چک صورت می گیرد. در این مطلب می خواهیم به موضوع چک در وجه حامل بپردازیم. آیا صدور اینگونه چک ها براساس قانون جدید ممنوع اعلام شده است ؟

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 12  وکیل آنلاین

چک چیست؟

چک پرکاربردترین سند تجاری است که در ماده ۳۱۰ قانون تجارت بدین صورت تعریف شده است:

چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادرکننده، وجوهی را که در نزد محال‌علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می‌نماید.

بنابراین چک کاغذیست که صاحب چک می تواند به موجب آن پرداخت وجهی را در آینده در مقابل دیگران عهده دار شود.

صدور چک حامل

هنگامی که صادرکننده ی چک در قسمت در وجه چک، عبارت حامل را بنویسد، این چک را  در وجه حامل می گویند. بنابراین هرکسی که چک را در دست داشته باشد می تواند به بانک مراجعه کرده و وجه درج شده در آن را دریافت کند. در واقع نام دارنده ی چک درج نمی شود و دارنده همان کسی است که چک در دست اوست. این مسئله علی رغم مزیت تسهیل معاملات، معایبی را نیز بوجود می آورد که دردسر ایجاد می کند.

هنگامی که چکی در وجه شخص خاصی و با ذکر دلیل صدور چک صادر می شود، در اینجا فقط کسی که نام او درج شده است می تواند وجه را دریافت نماید. اما در چکی که در وجه حامل است، هر کسی می تواند وجه چک را دریافت کند. حتی اگر چک گم شده یا سرقت شده باشد، باز هم بانک موظف به پرداخت مبلغ چک به کسی که آن را در دست دارد، است. پس اثبات عدم وجود دین در این چک ها کار دشواریست. به همین دلیل صدور چکها در وجه حامل ممنوع اعلام شده است.

نحوه صدور چک از ابتدای سال ۱۴۰۰

از ابتدای سال ۱۴۰۰ نحوه ی صدور چک تغییر یافته و مبادلات چک بصورت سیستمی نیز باید انجام شود. بدین معنا که افراد دسته چک دریافت کرده و همانند قبل مشخصات لازم از قبیل تاریخ سر رسید، مبلغ چک و گیرنده ی چک را باید درج نمایند. اما این اطلاعات را نیز باید در سامانه ی صیاد وارد نمایند. این امر باعث افزایش امنیت چک ها می شود و مانع از کلاهبرداری، سرقت و همچنین کاهش تعداد چک های برگشتی می شود. چون کسی که چک برگشت خورده دارد نمی تواند برای دیگری چک صادر کند. در همین راستا امکان صدور چک حامل نیز بطور کلی منتفی می شود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی
 8  وکیل آنلاین

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

مجازات سوء استفاده و کلاهبرداری از چک سرقتی

چک یکی از اسناد مهم تجاری است که مانند اسکناس و وجه رایج در مبادلات استفاده می شود. موضوعات کیفری و جرائم متفاوتی میتواند با...

شکایت از فروشنده ی کالای معیوب یا تقلبی

فروش کالای معیوب یا متقلبانه توسط فروشنده، برای خریدار حق فسخ یا ارش ایجاد می نماید. در این مقاله به بررسی شرایط و نحوه ی مطالبه...

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.