خسارات تاخیر تادیه چک ، چگونه خسارات دریافت کنیم؟

۲۷ آذر, ۱۴۰۱ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
گرفتن-خسارت-بابت-دیر-پاس-شدن-چک
۵/۵ - (۱ امتیاز)
  • ایا میتوان بابت دیر پرداخت چک خسارت ان را مطالبه نمود ؟
  • نحوه محاسبه خسارات تاخیر تادیه چک چکونه می باشد ؟

چگونه خسارات تاخیر تادیه چک دریافت کنیم؟

چک از جمله اسناد پر کاربردی است که بسیار در زندگی روزمره با آن سروکار داریم. گاهی اوقات پیش می آید که چک ها با تاخیر وصول می شوند یا اینکه شخص از پرداخت وجه مندرج در چک سر باز می زند و خب ما مجبور به طرح شکایت و پیگیری در مراجع قضایی هستیم. حال اگر در این بین به دلیل تاخیر در تادیه (پرداخت) وجه چک به ما خساراتی وارد شود یا با طرح دعوی و شکایت ما متحمل هزینه های دادرسی و رفت و آمد و وکیل و… شویم، این خسارات تاخیر تادیه چک را چه کسی باید بپردازد؟ آیا درست است که دارنده ی چک برای دریافت حق قانونی خود متحمل این همه هزینه شود؟


خسارت تاخیر پرداخت چک در قانون

اینکه خواهان (دارنده ی چک) برای وصول حق قانونی خود هزینه های دیگری را متحمل شود امری غیر معقول به نظر می رسد. در واقع اینجا خوانده (صادر کننده چک) کوتاهی نموده یا تخلف نموده است و مبلغ تعهد شده را نپرداخته است و باید خسارات ناشی از عمل خود را به خواهان بپردازد. براساس قانون استفساریه تبصره ی الحاقی  ماده ۲ قانون صدور چک که توسط  مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۷۶ تصویب گردید، خسارات تاخیر تادیه چک بطور واضح پیش بینی گردید.

همچنین در ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب نیز در مورد مطالبه ی خسارات وجه و دین به این صورت اشاره کرده است:

« در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده، در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد مگر این که طرفین به نحو دیگری مصالحه نمایند. »

تبصره (الحاقی ماده ۲ قانون صدور چک):

« دارنده چک می‌تواند محکومیت صادرکننده را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه‌های وارد شده که مستقیما و به طور متعارف در جهت وصول طلب خود از ناحیه وی متحمل شده است، اعم از آنکه قبل از صدور حکم یا پس از آن باشد، از دادگاه تقاضا نماید. در صورتی که دارنده چک جبران خسارت و هزینه‌های مزبور را پس از صدور حکم درخواست کند، باید درخواست خود را به همان دادگاه صادرکننده حکم تقدیم نماید.»

قانون استفساریه مصوب مورخ ۱۰ /۳ /۱۳۷۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام:

« منظور از عبارت «کلیه خسارات و هزینه های وارد شده …» مذکور در تبصره الحاقی به ماده (۲) قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب ۱۰ /۳ /۱۳۷۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام، خسارات تاخیر تأدیه چک بر مبنای نرخ تورم از تاریخ چک تا زمان وصول آن که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و هزینه دادرسی و حق الوکاله بر اساس تعرفه های قانونی است.»

می توان از ماده واحده فوق اینطور متوجه شد که شخصی که می خواهد مطالبه خسارات تاخیر تادیه چک نماید، چه هزینه هایی را می تواند مطالبه نماید:

  • هزینه ی حق الوکاله وکیل را مطابق تعرفه ی قانونی وکلا بپردازد.
  • هزینه های دادرسی که در روند رسیدگی به پرونده صرف شده است، مانند هزینه ی پرداختی به دادگاه، هزینه ی تمبر و… را باید بپردازد.
  • علاوه بر آن باید خسارات دیر کرد را براساس تعداد روزها باید بپردازد.
  • اگر در اثر تاخیر در پرداخت وجه چک خسارات دیگری نیز به شخص وارد شده باشد، می تواند در دادگاه مطرح نموده و مطالبه نماید. مانند اینکه دارنده ی چک، براساس مبلغ چک معامله ای را منعقد نموده که پس از پاس نشدن چک، آن معامله بهم خورده و شخص ضرر کرده باشد.

طرح دعوی برای هزینه ها به چه صورت است؟

اول اینکه این مسئله احتیاجی به اثبات در دادگاه ندارد و صرف عدم پرداخت در موعد مندرج در چک برای مطالبه ی خسارت کفایت می کند. همچنین اینکه در دو زمان می توان خسارات تاخیر تادیه چک را  در مراجع قضایی طرح نمود:

  1. همزمان با طرح دعوی برای مطالبه مبلغ چک.
  2. بعد از طرح دعوی برای مطالبه ی وجه چک.

مبدا پرداخت از چه زمانی محاسبه می شود؟

براساس همان قانون استفساریه تبصره ۲، که در آن گفته شده است، مبدا پرداخت خسارات تاخیر تادیه چک از تاریخ درج شده بر روی چک برای وصول آن، محاسبه می کنیم. زیرا در قانون تجارت مبدأیی تحت عنوان، تاریخی که واخواست صورت گرفته شده نیز آمده است. اما مبنای تاریخ سررسید مذکور در چک است.

مبلغ دیر کرد بر چه اساسی تعیین می گردد؟

خسارات بر مبنای نرخ تورم از زمان تاریخی که روی چک درج شده است تا زمانی که مبلغ آن پرداخت شود، محاسبه می گردد. نرخ تورم موجود در جامعه را نیز بانک مرکزی هر ساله تعیین می نماید.

مرجع مطالبه دیر کرد کجاست؟

مرجع مطالبه ی خسارات تاخیر تادیه چک نیز همان دادگاهی است که حکم را در مورد پرداخت وجه چک صادر کرده است. که این دعوی را می توان همان ابتدا با دعوای اصلی خود مطرح کرد یا اینکه در طی جریان رسیدگی مطالبه ی خسارات نمود.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

خرید و فروش املاک با وکالت نامه

خرید و فروش املاک با وکالت نامه مزایا و معایبی دارد که افراد بر اساس شرایط خود ممکن است این راه را برای معامله انتخاب نمایند....

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

مجازات سوء استفاده و کلاهبرداری از چک سرقتی

چک یکی از اسناد مهم تجاری است که مانند اسکناس و وجه رایج در مبادلات استفاده می شود. موضوعات کیفری و جرائم متفاوتی میتواند با...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.