مجازات سوء استفاده و کلاهبرداری از چک سرقتی

۳ مهر, ۱۴۰۲ 0 مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
کلاهبرداری از چک سرقتی
۵/۵ - (۱ امتیاز)

چک یکی از اسناد مهم تجاری است که مانند اسکناس و وجه رایج در مبادلات استفاده می شود. موضوعات کیفری و جرائم متفاوتی میتواند با موضوع چک رخ دهد و یکی از این مسائل استفاده و کلاهبرداری از چک سرقتی است. از آن جا که چک توسط بانک به راحتی قابل پرداخت است، دارنده به طرق مختلف می تواند آن را مورد سوء استفاده قرار دهد اما در مقابل نیز راه هایی وجود دارد که صاحب چک بتواند با آگاهی و اقدام به موقع، از سوء استفاده ی دارنده ی چک جلوگیری نماید. در این مقاله به جرم استفاده و کلاهبرداری از چک سرقتی و نحوه ی مجازات و راه های پیگیری می پردازیم.

مشاوره فوری با وکیل

در رابطه با حقوق خانواده نیاز به مشاوره دارید ؟

درخواست مشاوره تلفنی
 10  وکیل آنلاین

جرم استفاده از چک سرقتی

چک نیز مانند هر مال دیگری، در صورت سرقت قابل پیگیری و طرح شکایت است. زمان در این خصوص اهمییت زیادی دارد زیرا سارق به محض سرقت با مراجعه به بانک چک را نقد خواهد کرد و مهم است که در اولین زمان ممکن درخواست عدم پرداخت را به بانک ارائه نمائید. سوء استفاده از چک سفید امضا خود جرم جداگانه ایی است و چک سرقتی اگر سفید مهر یا سفید امضا نیز باشد باعث می شود سوء استفاده به شکل راحت تری توسط سارق صورت گیرد زیرا در این حالت سارق بادرج هر مبلغی به بانک مراجعه می نماید و چک نیز همان طور که گفتیم مانند وجه رایج بوده و با مراجعه ی دارنده ی چک به بانک قابلیت دریافت مبلغ را دارد.

مجازات استفاده از چک سرقتی

جرم سرقت به شکل های متفاوتی انجام می شود به همین دلیل مجازات آن نیز می تواند متفاوت باشد. سرقت اگر از طریق جیب بری و کیف زنی رخ دهد بر اساس ماده ی ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی موجب محکومیت سارق به یک تا پنج سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق خواهد شد.

توجه داشته باشید که اعلام سرقتی چک به دروغ، جرم است و مجازات آن همان مجازات در ماده ی۷ قانون صدور چک است.

بر این اساس اگر مبلغ چک، کمتر از ده میلیون ریال باشد، به حبس تا حداکثر شش ماه، محکوم خواهد شد. از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال باشد به شش‌ ماه تا یک‌ سال حبس و چنانچه مبلغ چک از پنجاه میلیون ریال بیشتر باشد، به حبس از یک سال تا دو سال و ممنوعیت از داشتن دسته‌ چک، به مدت دو سال، محکوم می شود. بر این اساس مجازات اعلام دروغین سرقتی بودن چک حبس و در مواردی محرومیت از داشتن دسته چک است.

کلاهبرداری با چک سرقتی

حال اگر استفاده از چک سرقتی به قصد فریب دیگری و بردن اموال او باشد کلاهبرداری محسوب می شود و بر اساس قانون تشدید مجازات ارتشاء ،اختلاس و کلاهبرداری، به حبس، جزای نقدی معادل مال برده شده، برگرداندن مال برده شده و جبران خسارت مجکوم می شود. ارتکاب جرم کلاهبرداری معمولا با سایر جرائم مربوط به چک، مانند جعل همراه است و مرتکب به مجازات هر یک به صورت جداگانه محکوم خواهد شد.

راه های جلوگیری از پرداخت چک سرقتی

۱.دستور عدم پرداخت به بانک به صورت حضوری

در این روش بر اساس ماده ی ۱۴قانون صدور چک، صادرکننده چک یا ذی نفع یا قائم مقام قانونی آن ها، با تصریح به این که چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگری، تحصیل گردیده می تواند، کتبا دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد.

سپس شاکی باید نسبت به سرقت چک ظرف یک هفته در مراجع قضایی طرح شکایت نماید و گواهی طرح شکایت خود را به بانک تسلیم نماید تا بانک نسبت به مسدودی مبلغ اقدام نماید در غیر این صورت بانک مبلغ چک را به دارنده بعد از یک هفته می پردازد. مرجع رسیدگی به این موضوع دادسرای عمومی و انقلاب است.

۲. پیگیری سرقت چک از طریق سامانه ساد ۲۴

صیادی شدن چک ها و راه اندازی سامانه ی ساد ۲۴ باعث کاهش چشمگیر ارتکاب جرم در حوزه ی چک گردیده است. از طریق این سامانه می توانید سرقت و مفقودی چک را ثبت نمائید تا از نقل و انتقال آن جلوگیری شود و هم چنین در صورت قبول چک از دیگری، آن را استعلام نمائید تا نسبت به سرقتی نبودن آن اطمینان داشته باشید.

در صورت رو به رو شدن با هر گونه مشکل حقوقی در خصوص چک و نقل و انتقال آن میتوانید با وکلا و مشاوران مجموعه ی حقوقی دادیاران در ارتباط باشید.

اگر شخصی چکی صادر کند، اما صاحب آن چک نباشد، آیا مرتکب کلاهبرداری شده است؟

بله، این شخص اقدام به کلاهبرداری نموده است و می توان علیه او شکایت طرح نمود.

کلام اخر

کلاهبرداری از چک سرقتی جزوی از مطلب مجازات کلاهبرداری و انواع ان می باشد. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مشاوره فوری با وکیل

همین حالا با وکیل دادگستری صحبت کنید

درخواست مشاوره تلفنی

تخریب جهیزیه توسط زوج

اختلافات خانوادگی زن و شوهر وقتی به مرحله ی طلاق میرسد یکی از موضوعات نیازمند توافق، جهیزیه است و علاوه بر استرداد جهیزیه بدون...

شکایت از فروشنده ی کالای معیوب یا تقلبی

فروش کالای معیوب یا متقلبانه توسط فروشنده، برای خریدار حق فسخ یا ارش ایجاد می نماید. در این مقاله به بررسی شرایط و نحوه ی مطالبه...

شکایت چک از طریق اجرائیه اداره ی ثبت و شکایت حقوقی چک

در بین انواع چک ها، برخی از آنها قابلیت طرح شکایت  کیفری دارند. اما بعضی از آنها را نمی توان از طریق داداگاه کیفری پیگیری...

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰ دیدگاه ثبت شده است.